مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از ثبت گورستان تاریخی جوی هرهر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹ 07 October 2020

در نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیر منقول کشور، محدوده قبرستان تاریخی جوی هرهر و پارک وحشی بافقی که در گذشته محل دفن مفاخر فرهنگی، ادبی و بزرگان یزد بوده است به ثبت ملی رسید.

وی افزود: گورستان جوی هرهر با ۵۲ هزار مترمربع مساحت و ساختار معماری خاصی که دارد یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شهر یزد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، گفت: قبرستان جوی هرهر در دل محله قدیمی به همین نام واقع شده و نام آن برگرفته از جویی است که از کنار این محله گذشته و به این قبرستان می‌رسد.

فاطمی در ادامه با بیان این‌که در این مزار سنگ قبرهایی از دوره صفویه تا عصر حاضر به صورت لوحه‌ای و صندوقی وجود دارد، تصریح کرد: بقایای پنج آرامگاه قدیمی خصوصی که از نظر معماری از اهمیت بالایی برخوردارند در این قبرستان تاریخی باقی مانده اما بقیه عناصر وابسته به مزار مثل غسالخانه نیز از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت این مکان تاریخی در فهرست آثار ملی کشور هرگونه دخل و تصرف در این محدوده ممنوع و باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی انجام شود.

 بخش زیادی از قبرستان تاریخی جوی هرهر نیازمند ساماندهی است، هرچند که طی سال‌های گذشته بخشی از آن ساماندهی شده اما کافی نیست و امید است با قرار گرفتن این مکان تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ساماندهی آن بیش از پیش در دستور کار متولیان قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار