رئیس خانه صمت استان یزد با اشاره به اینکه در عصر انقلاب صنعتی بر نقش هزینه های حمل و نقل در رقابت پذیرکردن کالاهای صادراتی تاکید می شود، یادآور شد: در این کشورها با بهره مندی از فناوری های روز و توسعه شبکه های حمل و نقل، شرایط را برای تسهیل در جا به جایی کالا فراهم می آوردند درحالیکه که برای مثال کرایه حمل سنگ آهن از استرالیا به چین معادل هزینه های حمل بار از شهرستان بافق به بندرعباس می باشد.
کد خبر: ۹۰۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 26 September 2020

به گزارش تابناک یزد به نقل از روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، نشست هم اندیشی سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان تشکل های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان استان یزد با هدف بررسی شرایط موجود حمل و نقل ریلی بار و کالا استان برگزار شد.

سیدعلی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در جمع مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور، بیان داشت: استان صنعتی و معدنی یزد از دیرباز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب تولید و تجارت و استقرار در منطقه استراتژیک جغرافیایی به ویژه قرارداشتن در چهارراه ارتباطی کشور و همچنین دسترسی به شاهراه بین المللی موسوم به جاده ابریشم، موقعیت کم نظیری را پدید آورده تا همواره به عنوان بارانداز و کانون تجارت منطقه از آن یاد شود.

وی در ادامه افزود: امنیت این استان نیز به دلیل منش اقتصادی مردمان این دیار و رسم مهمان نوازی آنان همواره در منطقه زبانزد خاص و عام بوده و این مهم نیز بر افزایش نگاه ویژه تعاملی سرمایه گذاران، تجار و بازرگانان به این خطه نقش به سزایی داشته است. به عبارتی امنیت و دسترسی گسترده به مناطق مختلف کشور موضوع حائز اهمیتی است که تاکنون نیز موجب شده تا فعالان اقتصادی نسبت به این استان صنعتی نگاه مثبتی داشته باشند.

کلانتر در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش زیرساخت های حمل و نقل در عصر جدید نیز اظهار داشت: در این دوره شرایط حمل و نقل محصولات نیز مورد توجه تولیدکنندگان می باشد چراکه هزینه کرایه بار به طور مستقیم بر قیمت تمام شده کالا تاثیر گذاشته و همین مهم در رقابت پذیرکردن محصولات مورد توجه می باشد. در کشورهای توسعه یافته نیز دولت ها با فراهم آوردن زیرساخت های مناسب حمل و نقل به یاری و حمایت از تولیدکنندگان پرداخته اند.

رئیس خانه صنعت استان یزد با اشاره به اینکه در عصر انقلاب صنعتی و فناوری های موج چهارم، بر نقش مهم مسئله هزینه های حمل و نقل در رقابت پذیرکردن کالاهای صادراتی تاکید می شود، یادآور شد: در این کشورها با بهره مندی از فناوری های روز و توسعه شبکه های حمل و نقل، شرایط را برای تسهیل در جا به جایی کالا فراهم می آوردند درحالیکه که برای مثال کرایه حمل سنگ آهن از استرالیا به چین معادل هزینه های حمل بار از شهرستان بافق به بندرعباس می باشد.

وی با بیان اینکه خواسته صنعتگران و صادرکنندگان یزد تکمیل و بهبود زیرساخت های حمل و نقل بار در راه آهن یزد است، اضافه کرد: ایجاد خط آهن یزد به مازندران از راه زمینی کوتاه و 6 ساعته ای که از جاده چوپانان می گذرد و همچنین کامل شدن خط یزد به شیراز و اتصال به راه آهن چابهار، می تواند این کمربند حمل و نقل جمهوری اسلامی را کامل کرده و بخش زیادی از مشکلات تولیدکنندگان را در این حوزه، بهبود بخشد.

کلانتر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ساخت واگن و دیگر تجهیزات راه آهن در داخل کشور، از آمادگی کامل خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد و انجمن های ماشین سازی و برق و الکترونیک این تشکل جهت در اختیار قراردادن پتانسیل صنایع ماشین سازی و الکترونیکی استان جهت رفع نیاز کشور از واردات تجهیزات ریلی شد.

رئیس خانه صمت استان یزد در این باره بیان داشت: واحدهای تراشکاری، تولید قطعات الکترونیکی و ماشین سازی حرفه ای توام با نظارت و همراهی مهندسین توانمند یزدی در حال فعالیت می باشند که توانایی تولید و تامین این نیاز داخلی را دارا می باشند.

شایان ذکر است در این نشست مقرر گردید تا نسبت به تشکیل جلسه ای با حضور معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و انجمن های تخصصی صنایع همگن استان یزد جهت بررسی راهکارهای همکاری در تامین نیازهای صنعت حمل و نقل ریلی کشور اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار