روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(9)؛
کاروان حاجیان از سرزمین وحی، سوغاتی از «توحید» به همراه دارند و با استماعِ بیاناتِ رسولِ مهربانی، رو به « نبوت » آورده‏ اند و اینک با ندای "مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِیٌّ مَولاه" گوهر درخشانِ «ولایت» را در آغوش گرفته اند.  غدیر، تداوم رسالت در ولایت است.
کد خبر: ۸۸۱۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 30 July 2020

تابناک خوزستان:

کاروان حاجیان از سرزمین وحی، سوغاتی از «توحید» به همراه دارند و با استماعِ بیاناتِ رسولِ مهربانی، رو به « نبوت » آورده‏ اند و اینک با ندای "مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِیٌّ مَولاه" گوهر درخشانِ «ولایت» را در آغوش گرفته اند. غدیر، ثمره ى نبوت ومیوه ى رسالت است ...

 

غدیر نشان داد خدا عادل است و ولایت را در وجود سزاوارترین موجودِ عالم استقرار می یابد؛ دستی جای گزینِ دستی شد و دست ها یکی یکی دستِ ولی را در دست فشردند و گیسوان بلند نخلستان‏ ها در هوای علی علیه‏ السلام وزیدن گرفت. 

به گزارش تابناک خوزستان، مخاطبین محترمی که این سلسله مقالات را دنبال می کنند، آگاه هستند که در قسمت اول این مجموعه به بررسی کلمه "مولا" پرداختیم و گفتیم که در آن روز تاریخی(غدیر) وقتی مسلمانان این جمله راشنیدند، هیچکدام شان این سوال برایش مطرح نشد که از رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد معنی کلمه "مولا" سوال کند. چه، همه منظور حضرت را از آن کلمه میدانستند. این مطلب نیز گفته شد که با توجه به معرفی حضرت امیر علیه السلام از روز نخست، یعنی یوم الدار بعنوان وصی و خلیفه پیامبر، دیگر برای کسی شک و شبهه ای در مورد معنی کلمه "مولا" باقی نمانده بود. امروز که دومین سری از این مقالات تقدیمتان میگردد، میخواهیم از زاویه ای دیگر معنای کلمه "مولا" را بررسی کنیم. اما طبق همان قرار قبلی، بدون ورود به مباحث پیچیده علمی و ادبی!

 

 

در روز غدیر اتفاقات مهمی افتاده و خوش بختانه تاریخ تقریبا همه آنها را برای مان ثبت کرده است. در تاریخ ضبط شده که رسول گرامی پس از بازگشت از حجه الوداع در مکانی خاص(جحفه) توقف کردند. تعداد مسلمانانی که آن روز همراه پیامبر بودند را از چند ده هزار نفر تا بیش از یکصد هزار نفر ذکر کرده اند. لذا پیامبر پس از توقف فرمودند، آنها که جلوترند بازگردند و آنها که عقب ترند، سریع تر خودشان را به ما برسانند. تصور شرایط مکانی و زمانی آن روز تا حدودی ما را به آن صحنه خواهد برد. بیابان برهوت، هوای بشدت گرم، نداشتن سرپناه، انبوه جمعیت مسلمانان از زن و مرد و کودک و .... این معنی را به ذهن متبادر میکند ،آیا پیامبر پس از فراهم شدن این همه تدارکات، فقط همان شش کلمه را فرمودند؟ وقتی به تاریخ مراجعه میکنیم، معلوم میشود که خیر، پیامبر پس از آماده شدن شرایط، سخنرانی ایراد فرمودند که حدود یک تا دو ساعت طول کشید. شاید مهم ترین جمله ای که پیامبر هنگام سخنرانی فرمودند، همان عبارت فوق باشد، اما اگر بخواهیم با حساسیت زیاد معنای کلمه "مولا" را از میان فرمایشات رسول گرامی اخذ کنیم، لازم است به بقیه مطالبی که پیامبر فرمودند نیز دقت کنیم:

1 – رسول گرامی پیش از سخنرانی می فرمایند نزدیک است که فراخوانده شوم(منظور اواخر عمر من است) که با این جملات حضرت نزدیکی مرگ خود را بیان می کنند و به مردم میفهمانند امر مهمی از تبلیغ باقی مانده است.

2 - پیامبر اکرم در آغاز سخنرانی میفرمایند آیا من بر شما از خودتان سزوارتر نیستم. آنگاه حضرت به دنبال این سخن میفرمایند پس هر که من مولای اویم علی مولای اوست.

3 - در شروع سخنرانی مطابق برخی از نقل ها پیامبر میفرمایند: ای مردم به چه چیز شهادت میدهید؟ آنان گفتند شهادت به لااله الا الله فرمود پس از آن به چه؟ گفتند: به این که محمد بنده وفرستاده اوست. بعد فرمود ولی شما کیست؟ گفتند: خدا ورسولش مولای ما هستند. در این لحظه پیامبر بازوی علی علیه السلام را بلند کردند وفرمودند: هرکس خدا ورسولش مولای اوست همانا این علی مولای اوست.

4 - سخن پیامبر در پایان سخنرانی که میفرمایند: الله اکبر! بر کامل شدن دین وتکمیل نعمت خشنودی خداوند به پیامبری من و ولایت علی بن ابی طالب .

5 - سخن پیامبر که پس از سخنرانی میفرمایند: به من تبریک بگویید!زیرا خداوند مرا به پیامبری واهل بیتم را به امامت برگزید.

این پنج عبارت که از نظر حجم کمتر از دو درصد مطالبی است که پیامبر در آن سخنرانی ایراد فرمودند، به سادگی ما را به معنای کلمه "مولا" انتقال میدهد. به نظر شما در اینصورت آیا معنای دیگری جز "سرپرست" برای کلمه "مولا" به ذهنتان خطور میکند؟

_____________________________________________________________________________________

*سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار