رئیس اتحادیه تالار و رستوران‌داران استان یزد گفت: نداشتن برنامه‌ریزی برای ایجاد شرایط مناسب فعالیت کاری تالارها را با مشکل ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۶۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 10 June 2020

ویروس کرونا با شیوع جهانی خود سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری برای عموم مردم شد و در این بین بسیاری از فعالان اقتصادی ایران خسارت های اقتصادی بسیار زیادی را متحمل شدند.

قرارگیری اعیاد رجب و شعبان و سال نو در زمان شیوع کرونا عاملی بود که بسیاری از کسبه و مغازه داران عمده و خرده فروش را با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو کرد و تالار داران و رستوران داران هم از جمله این صنوف هستند.

تالارهایی که از ماه‌ها قبل شب‌های اعیاد مختلف این ایام را برای جشن‌های عمومی به ویژه مراسم‌های عروسی رزرو کرده و چک‌های آن را از مردم گرفته و علاوه بر این اقدام به خرید مواد مصرفی خود برای این ایام کرده بودند اما به دلیل شیوع کرونا مجبور شدند تمام رزورها را کنسل کرده و از مواد اولیه هم هیچ استفاده‌ای نکردند.

محمدحسین قهوه‌چی الحسینی رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران استان یزد اظهار داشت: بی‌توجهی به تالارداران وضعیت کاری این مجموعه را در حالت بحران قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر تالارها بدهکار هستند و سررسید اقساطشان رسیده  و به بانک‌ها که مراجعه می‌کنند با جواب  «به ما ربطی ندارد» روبه رو می‌شوند.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران استان یزد ادامه داد: از یک طرف مراسم‌هایی که در ماه‌های آذر، دی و بهمن گرفته شده و چک‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را دریافت کردند که با حساب خالی مردم روبه روشده‌اند و از طرف دیگر چک‌های خودشان را که برای تأمین مواد اولیه به بازار دادند به دلیل نداشتن درآمد برگه شدند و از یک سو هم انبار تالارها پر شده از مواد اولیه‌ای که به خاطر شب عید و اعیاد شعبانیه خریداری شده بود.

قهوه‌چی الحسینی افزود: در این میان تعدادی از تالارها شرایط نگهداری استاندارد و ایزو دارند و مشکلی برای مواد اولیه آنها به وجود نمی‌آید ولی تالاهایی که از نظرنگهداری مواد اولیه شرایط مناسبی ندارند با خراب شدن مواد اولیه و از دست رفتن بخشی از سرمایه روبه‌رو هستند.

رئیس اتحادیه تالار و رستوران داران استان یزد با اشاره به اینکه از هفتم اسفند ماه سال گذشته امکان فعالیت به تالارهای برگزاری مراسم داده نشده، بیان کرد: اگر دفاتر ازدواج را بررسی کنید می‌بینید که در حال برگزاری مراسم هستند و مراسم عقد و عروسی در منازل یا باغ‌ها انجام می‌شود که نه رعایت بهداشتی صورت می‌گیرد و نه ضوابط خاصی دارند.

وی با بیان اینکه بیان می‌شود از جمله دلایل افزایش آمار این بیماری مرموز همین مهمانی‌هایی است که بدون رعایت بهداشت از طرف مردم برگزار می‌شود تصریح کرد: در جلسه‌ای با حضور استاندار پیشنهاد دادیم که مجوز شروع به کار تالارهای عروسی با 50 یا 60 درصد ظرفیت را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بدهند که تا این لحظه جوابی ندادند و از طرف دیگر هم هیچ کدام از وعده‌هایی که داده بودند عملی نشده است.

رئیس این اتحادیه گفت: مراجعه خانواده‌ها به اتحادیه و دعوا کردن با کادر اداری و امور قراردادها برای مشخص شدن وضعیت تالارها از دیگر مشکلاتی است که در این مدت برای آنها به وجود آمده است چراکه خانواده‌ها فکر می‌کنند ما مقصر هستیم.

وی با اشاره به جلسه اخیری که با مسئولان در مورد وضعیت تالارها داشت بیان کرد: مسئولان می‌گویند، در فضای باز مراسم بگیرید یا تنها مهمانی بگیرید ولی عروسی نگیرید در حالی که این پیشنهادهای نادرست بیشتر برسختی شرایط  این روزها و ناراحتی تالارداران می‌افزاید چرا که همه می‌دانند آب وهوای شهر یزد در این موقع سال به دلیل تغییرات ناگهانی و طوفان‌های شدید مناسب مراسم گرفتن در فضای باز نیست و بسیاری از تالارها فضای باز مناسب ندارند.

حسینی افزود: تالارداران هم مانند بقیه اصناف سال‌ها زحمت کشیدند و آبرو جمع کردند و هر روز عده‌ای از آنها با مراجعه به اتحادیه تنها یک سوال می‌پرسند که بگویید ما چه کار کنیم، از دست دادن بازار عید نوروز و اعیاد شعبانیه وضعیت سختی برای کارمندانشان، تالار و همچنین خانواده‌هایشان به وجود آورده و از طرف دیگر ماه‌های محرم و صفر تا 2 ماه دیگر در پیش است که سبب می‌شود وضعیت سخت‌تر شود.

وی گفت: این روشِ مسئولان برای کار کردن جز وارد کردن ضربه اقتصادی شدید فایده‌ای ندارد چرا که نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی و ایجاد ضوابط و شرایط  خاص برایِ فعالیت صنوف مسئله را حل کرد.

رئیس اتحادیه رستوران‌داران گفت: رستوران‌داران و واحد غذای بیرون‌بر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند؛ با این وجود مردم هنوز تمایل به استفاده از این مکان‌ها ندارند بنابراین رستوران‌ها هم رونق سابق را ندارند.

خسارت‌های کرونا در حوزه‌های مختلف به اقشار و صنوف مختلف خسارت‌های بسیار زیادی وارد کرده و طبیعی است که هر صنف درخواست برنامه ریزی از سوی مسئولان برای جبران این خسارت ها را داشته باشند.

یکی از مدیران تالارهای یزد در ارتباط با مشکلاتی که در این ایام برای آنها به وجود آمده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: تالارها هم به مانند بسیاری دیگر از صنوف در این ایام خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین کار و سود تالارها مربوط به ایام رجب و شعبان و دیگر اعیاد است گفت: متاسفانه دقیقا در همین زمان کرونا سبب شد که تالارها هیچ سودی نداشته باشند.

وی ادامه داد: درخواست ما از مسئولان این است که برنامه‌ریزی برای جبران خسارت صنوف را به چند صنف تقسیم‌بندی نکنند و تمام فعالان اقتصادی را به درستی مورد توجه قرار دهند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار