صدای گریه نوزادان شاید برای بسیاری از ما شیرین‌ترین و لذت بخش‌ترین نوای دنیا باشد اما برای برخی سوهانی است که روح و جسم و وجودشان را می‌خراشد.
کد خبر: ۸۵۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 27 May 2020

شاید برای برخی از شما پیش آمده باشد که وقتی از کنار یک سطل زباله عبور می‌کنید، صدای گریه یک نوزاد را بشنوید یا حتی وقتی به مسجد، امامزاده، حرم و... رفته‌اید کودکی رها شده را مشاهده کرده باشید. اینکه این نوزادان از چه خانواده‌هایی هستند و چگونه مادران آنها اجازه می‌دهند مُهر کودک خیابانی تا آخر عمر روی پیشانی آنها حک ‌شود جای بحث و تامل است.

پیدا شدن نوزادی در سطل زباله

روز گذشته خبری مبنی بر پیدا شدن نوزادی در سطل زباله منتشر شد. پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران، در این خصوص گفت: این اتفاق 5 خردادماه حوالی ساعت 19 در شهرک ولیعصر واقع در منطقه 18 شهرداری تهران رخ داد.

او افزود: طی تماس تلفنی با اورژانس تهران این مورد گزارش شده و نوزاد توسط تکنسین اورژانس پس از احیا و رسیدگی‌های اولیه به بیمارستان اعزام شد.

صابریان تصریح کرد: هم اکنون حال نوزاد مساعد است و اقدامات بعدی برای تحویل نوزاد به سازمان‌های حمایتی با هماهنگی مرجع قضایی در حال انجام است.

 

نوزادان رها شده در سطل های زباله‌‌ حاصل رابطه نامشروع هستند

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، با اشاره به آسیب شناسی این موضوع گفت: اکثر کودکان رها شده که در سطل‌های زباله پیدا می‌شوند، حاصل رابطه نامشروع هستند.

او افزود: معمولا دختر و پسرهایی که ناخواسته بچه‌دار می‌شوند برای اینکه آبروی‌شان نرود، جنین یا کودک خود را در سطل زباله یا کنار خیابان رها می‌کنند چون اگر کودک حاصل رابطه مشروع باشد مادر در بیمارستان می‌تواند اعلام کند کودک را نمی‌خواهد تا مسئولان بیمارستان، نوزاد را تحویل بهزیستی دهند.

اقلیما بیان کرد: اگر مادر در بیمارستان هم این کار را نکند معمولا کودک را در ملاءعام می‌گذارد و از دور تماشا می‌کند چه کسی او را برمی‌دارد به همین دلیل اکثر نوزادانی که در سطل‌های زباله رها می‌شوند از رابطه‌های نامشروع هستند.

او افزود: هیچ کشوری در دنیا آمار دقیقی از تعداد این کودکان رها شده ندارد طبیعتا در ایران هم آماری در دست نیست چرا که بسیاری از این موارد پنهان هستند.

پدر مددکاری ایران تصریح کرد: دسته دیگر این خانواده‌ها کسانی هستند که به دلیل مشکلات فراوان از جمله مسائل مالی، فقر، تعداد فرزندان زیاد و... مجبور می شوند کودک خود را سر راه بگذارند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی افزود: برخی خانواده‌ها هم چون بچه زیاد دارند و از پَس مسائل مالی آنها برنمی آیند، فرزند خود را می‌فروشند.

اقلیما با اشاره به جمع‌آوری کودکان رها شده گفت: در برخی کشورها جعبه‌هایی در خیابان وجود دارد که اینگونه خانواده‌ها کودک خود را درون آنها قرار می‌دهند و توسط پلیس این جعبه ها جمع آوری می شوند.

او افزود: در کشور ما چون قانونِ مربوط به این موضوع وضع نشده و قوانین سرپرستی هم به این راحتی‌ها نیست نمی‌توان از این راه برای جمع آوری کودکان استفاده کرد.

پدر مددکاری ایران اظهار کرد: یکی از بزرگترین آسیب‌هایی که این شکل جمع آوری به همراه دارد این است معلوم نیست چه کسی کودک را برمی‌دارد و با خود می‌برد بنابراین این روش شیوه مناسبی نیست و قابلیت اجرا در کشور ما را ندارد.

اقلیما گفت: با وجود اینکه همه به کودکان رها شده ترحم می‌کنند اما باید به خانواده و مادری هم که مجبور شده این کار را انجام دهد نگاه کرد و دید چه عاملی باعث شده این مادر بتواند فرزند خود را در خیابان رها کند.

مصطفی اقلیما

خانواده‌ای که فرزندش را رها کند مجرم است/ حمایت مجلس از این کودکان با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به ابعاد متفاوت این موضوع گفت: رها کردن کودک در خیابان دارای دو بُعد حقوقی و جامعه شناسی است که در هر مورد باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

او افزود: از لحاظ حقوقی، قانون در این خصوص هیچ نقصی ندارد و حتی در مجلس دهم توانستیم لایحه حمایت از کودک و نوجوانان را تصویب کرده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد.

نماینده مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: خانواده‌ای که فرزند خود را در خیابان، سطل زباله و... رها می‌کند اگر منجر به مرگ کودک شود که قتل محسوب می‌شود و قصاص در پیش دارد و از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

او افزود: از آنجایی که خانواده وظیفه حفظ و نگهداری فرزندان خود را دارد اگر کودک خود را سر راه بگذارد و بچه زنده هم بماند، والدین عمل خلاف قانون انجام دادند و باید تحت پیگرد قرار گیرند.

صادقی با اشاره به جنبه آسیب‌شناسی این مسئله تاکید کرد: جدا از جنبه حقوقی مهمترین شاخه‌ای که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد، بحث آسیب شناسی و علت‌یابی این پدیده است که جامعه شناسان می‌توانند آن را مورد بحث قرار دهند.

او افزود: نمی‌توان به‌طور کلی قضاوت کرد این کودکان از چه خانواده‌ای هستند و چرا مادر و پدر آنها این کار را انجام می‌دهند اما فقر و تولد نوزاد از رابطه نامشروع  دو دلیلی است که همواره دیده می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم بیان کرد: اصولا مادری که فرزند نامشروع به دنیا می‌آورد به دلیل نگاه سرزنش آمیز افراد جامعه، مجبور می‌شود کودک خود را سر راه بگذارد یا در سطل زباله رها کند و سرنوشت یک انسان را با مخاطره روبه‌رو کند.

صادقی گفت: مجلس شورای اسلامی در کنار بهزیستی، شهرداری و سایر نهادهای مسئول با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان حمایت خود از این کودکان را نشان داد.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار