عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم:
عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم گفت:تعجب می‌کنم از برخی که حاضر نیستند به افراد بی‌بضاعت کمک کنند اما حاضرند به مداحی شبی چند میلیون بدهند، کجای این اقدامات خدا پسند و امام حسین (ع) پسند است؟!
کد خبر: ۸۴۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹ 13 May 2020

«محمد تقی فاضل‌میبدی» عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص موضع‌گیری نهادهای روحانیت در برابر برخی از مداحی‎هایی که در آن حتی به معصومین هم اهانت می‌شود، گفت: این نوع مسائل که به معنای واقعی در تعارض عقل و دین است برای اولین بار نیست که در کشور ما رخ می‌دهد و یک مداح این سخنان را بگوید. سالهاست گرفتار این نوع مسائل هستیم که به نوعی بدعت‌گذاری  در دین محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: نگران این نیستم که مداحی در کنج مسجدی حرفی می‌زند و مخاطبان می‌شنود بلکه نگران این هستم که این نوع حرف‌ها و گفته‌ها در صدا و سیمای کشور منعکس می‌شود و رسانه‌های خارجی هم برای تمسخر اسلام آنها را سوژه  و پخش می‌کنند. گاهی حرف‌ها در حسینیه‌ها گفته می‌شود و عده‌ای هم می‌شنوند و بعد سراغ کارشان می‌روند اما در حال حاضر موبایل‌ها و دووربین‌ها این قبیل صحبت‌ها و مداحی‌ها را منعکس می‌کنند و این باعث وهن به اسلام و تحقیر دین می‌شود.

فاضل‌میبدی در خصوص تبعات این قبیل مداحی‌ها تصریح کرد: با این حرکات که در کشور ما اتفاق می‌افتد دو منکر بزرگ اتفاق می‌افتد اولین منکر وهم به دین است که بدعت تلقی می‌شود و منکر دیگر که بزرگتر محس.ب می‌شود این است که این موارد باعث تحقیر فرهنگ کشور می‌شود و دنیا ما را مسخر می‌کند. گاهی فردی گناهی می‌کند، دراینجا گناه شخصی انجام داده است اما گاهی به دنیا اعلام می‌کنند، این اعلام کردن به دنیا که امامان ما اینگونه هستند، گناهش بسیار بیشتر است، از آن طرف هم مخالفین ایران و اسلام هم این موارد را سوژه می‌کنند. بنابراین وظیفه مراجع و علما است که جلوی این بدعت‌ها را بگیرند که متاسفانه تا حالا نگرفتند.

 عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: از طرف دیگر دستگاه قضایی و اطلاعاتی باید جلوی این قبیل قضایا را بگیرند که آبروی کشور را نبرند. هر سال تلویزیون هم بازار اینها را گرم‌تر می‌کند. اکثر این مداحین حرفی که از روی تحقیق و مطالعه باشد را نمی‌زنند، بلکه قصه‌های عجیب و غریبی که عاطفه مردم را تحریک کند و از مردم اشک بگیرد را تعریف می‌کنند، آن هم در ماه رمضانی که دروغ بر دین روزه را باطل می‌کند.

فاضل‌میبدی با بیان اینکه دیده شده مداحی به مراجع توهین می‌کند، خاطرنشان کرد: گاهی مسائل را سیاسی می‌کنند به این ترتیب مداحی که روضه امام حسین  (ع) را می‌خواند برای خودش یزید،معاویه، امام حسین (ع) ، حضرت علی (ع) و غیره درست می‌کند و در واقع شبیه‌سازی تاریخی می‌کند و هر کسی که در جهت و راه اینها نباشند را بهش توهین می‌کنند حالا چه مرجع تقلید باشد و چه فرد دیگری.

این مدرس دانشگاه در خصوص سکوت نهادهای روحانیت در واکنش به اقدامات مداحین اظهار کرد: متاسفانه در این ایام جلسات مجمع محققین حوزه علمیه تعطیل است و این اشکال وارد است که نهادهای مستقل دینی از قبیل مجمع مدرسین، جامعه روحانیون باید در برابر این مسائل موضع‌گیری کنند اما موضع در بستر فردی نباشد بلکه موضع کلی مدنظر است .یک موضع کلی نشان بدهند و در آن گفته شود که در کشور دستگاه مداحی در حال شکل‌گیری است به زیان دین، اسلام و کشور است.

 فاضل‌میبدی ابراز کرد: ما با اصل مداحی مخالف نیستیم اما به این شکلی که در حال حاضر در کشور تبدیل به یک دستگاه سیاسی می‌شود و مرتب با تحریک عاظفه مردم و برای جذب مخاطب قصه‌های دروغین می‌سازد مخالف هستیم و باید جلوی آن گرفته شود. مداحی سابق، حدود 50 سال قبل، به این صورت بود که مداح روضه‌ای می‌خواند و دقت می‌کرد که درست بخواند مثل امروز نبود که هر بچه و جوانی آواز دارد، مداح شود و از آن طرف هم پاکت‌ها و پول‌های عجیب و غریب رد و بدل شود.

عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم افزود: تعجب می‌کنم از برخی که حاضر نیستند به افراد بی‌بضاعت کمک کنند اما حاضرند به مداحی شبی چند میلیون بدهند، کجای این اقدامات خدا پسند و امام حسین (ع) پسند است؟!تو حاضر نیستی به یک فقیر کمک کنی اما حاضری به یک مداح این مقدار پول بدهی چرا؟! چون این در دستگاه‌های عجیب و غریب می‌خواند و عده‌ای خوششان می‌آید.

فاضل‌میبدی با اشاره به همراهی برخی از روحانیون با مداحین یادآور شد: سیستم دین ما که این نبوده، متاسفانه غیر از مداحان بعضی از ما روحانیون هم آنها را همراهی می‌کنیم. مشکل این است که همراه اینها شدیم. همچنین بعضی از نهادهای تبلیغی هم با مداحین همراه شده‌اند و خدا می‌داند سالانه چقدر پول و بودجه مصرف می‌شود. از آن طرف جوان‌ها، دانشجویان ما دارند دین‌گریز می‌شوند و از دین فرار می‌کنند برای اینکه وجهه عقلانیت و اخلاق دین را درست مطرح نکردیم و تنها آن وجهه‌های عاطفی و تحریک‌کننده و گریه‌آور را مطرح کردیم که بتوانیم دستگاه ساخته شده را حفظ کنیم، دستگاهی که بنیان و اساسی هم ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار