عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تا امروز یک شب هم من نماز جماعتم را تعطیل نکردم برنامه‌های ماه شعبان و اعیاد را هم، برگزار کردیم.
کد خبر: ۸۴۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 05 May 2020

«سیدمحمد غروی»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در رابطه با فشار برخی مبنی بر باز شدن مساجد گفت: فشاری که روی بازگشایی حرم‌ها و مساجد وارد شده است، مقداری صحیح نیست. علتش هم این است که در حال حاضر بسیاری فروشگاه‌ها باز است و فاصله‌ها هم آن طور زیاد نیست که بگوئیم مردم مراعات می‌کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش وسایل نقلیه عمومی در شیوع کرونا افزود: با اینکه متخصصین گفته‌اند مشکلاتی که در رابطه با مساجد و نماز جمعه‌ها بوده درصدش بسیار پایین است اما نوبت به بازگشایی مساجد می‌رسد، مشکل‌دار می‌شود. یکی از راهکارهای بازگشایی مساجد این است که بررسی کنند، مساجدی که بزرگ است و درهای متعدد دارد و در مجموع شرایطی دارد که می‌شود بهداشت را تا حدی مراعات کرد، به صورت کنترل شده بازگشایی کنند.

غروی ادامه داد: در ایام نوروز کنترل رفت و آمدها در حرم‌ها قابل کنترل نبود اما بعد از نوروز می‌شد مدتی خود صحن‌ها باز شوند و داخل حرم‌ها را هم با کمک نیروهای داوطلب که از قبل توجیه شده‌اند، رفت و آمدها را وقت بگذارند و کنترل کنند. لزومی برای بسته بودن مساجد به این صورت نمی‌بینم چراکه می‌توانند بگویند در باز باشد و نماز را فرادی بخوانند چه فرقی دارد، وقتی می‌شود نماز فرادی و جماعت را با رعایت فاصله‌ها برگزار کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «خودم در مسجدی که هستیم یک روز تعطیلی نماز نداشتیم» تصریح کرد: با مراقبت و رعایت جنبه‌های بهداشتی نماز برگزار کردیم و حتی در مسجد مراسم سخنرانی را هم برقرار کردیم و موردی هم از ابتلای فردی به کرونا به دلیل حضور در مسجد پیش نیامده است. خودم هم با حضور یکی، دو ساعته در مسجد، مراقب بودم و ملاحظه کردم که نه تنها فواصل رعایت می‌شد بلکه کسی یک سرفه هم نمی‌کرد. در واقع افراد به این صورت ملزم هستند که اگر زمانی حالت سرماخوردگی یا شبه سرماخوردگی دارند، مسجد نیایند. در نتیجه کاری که حضرات در بستن مساجد کردند برای من قابل توجیه نیست و اعتقادی به بسته شدن کامل درهای مساجد ندارم.

 

غروی ضمن تاکید بر غیرقابل کنترل بودن وضعیت حرم‌ها در ایام تعطیلی خاطرنشان کرد: اما بعد از تعطیلات می‌توانستند با تدابیر لازم بازگشایی کنند اما نکردند و این اشکالی است که به آقایان وارد است. گمان می‌کنم زورشان به هیچ‌کس و هیچ‌جا نرسیده و تنها جایی که زورشان می‌رسد به مساجد و حرم‌هاست. البته بسیاری از این عزیزان اهل مسجد و عبادت هستند اما این گیر دادن در بست بودن مساجد صحیح نیست.

او اظهار کرد: تا امروز یک شب هم من نماز جماعتم را تعطیل نکردم برنامه‌های ماه شعبان و اعیاد آن را هم برگزار کردیم. در حال حاضر هم برنامه ظهر و هم قبل از مغرب داریم، برنامه‌ها مختلف است اما فاصله و مسائل بهداشتی حفظ می‌شود. حتی مُهرها کنترل شده است، فضای مسجد بزرگ است، درها باز است و همه مراعات می کنند.

غروی در پاسخ به این پرسشی مبنی بر محل مسجد مذکور یادآور شد: نمی‌توانم بگویم کدام مسجد است اما قم هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان متذکر شد: عرض من این است که می‌توانستند محل‌ها را شناسایی کنند و مساجدی که ظرفیت لازم را دارد، یعنی بزرگ است، طاق‌های بلند و درهای متعددی دارد و مردم و امنایش رعایت می‌کنند، باز می‌گذاشتند و نمازهای جمعیت به صورت کنترل شده برگزار می‌شد. همچنین می‌شود حرم‌ها را کنترل شده باز کنند ابتدا صحن و بعد داخل حرم ها را هم باز کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار