کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت یزد به مردم توصیه کرد حتماً قبل از مصرف آب‌لوله‌کشی، آن را بجوشانند.
کد خبر: ۸۴۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ 28 April 2020

علیرضا خرداد مهر پیرامون اقدامات مرکز بهداشت درزمینهٔ سالم‌سازی آب آشامیدنی گفت: یکی از مهمترین مبانی سلامت آب موضوع میزان کلر چاه‌های آب استان  است که باید از استاندارد معینی برخوردار باشد و اگر میزان این کلر پایین‌تر از سطح استاندار باشد باید به آن کلر اضافه  شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت یزد افزود: سازمان آب منطقه‌ای متولی نظارت بر حفر چاه‌های آب بوده و توزیع و نظارت بر آب شرب چاه‌ها و کنترل میزان کلرزنی و بررسی آلودگی میکروبی و شیمیایی‌بر عهده آب فای شهری - روستایی و وزارت بهداشت است.

میزان سختی یکی از معیارهای خلوص آب

خرداد مهر در ادامه بابیان اینکه سختی آب یکی از معیارهای مناسب برای سنجش خالص بودن آب است اظهار داشت: هر چه عدد سختی آب کمتر باشد نشان از خالص بودن آب دارد برای نمونه میزان سختی آب در آب مقطر صفر، آب شهری بسته به نقاط مختلف بین 400 تا 900 و آب چشمه و قنات بدون هیچ تصفیه و عمل خاصی بین 80 تا 120 است بنابراین اگر میزان این سختی استاندارد باشد اجازه برداشت آب‌داده می‌شود و اگر استاندارد نباشد چاه پلمپ خواهد شد.

این کارشناس بهداشت محیط در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نظارت مرکز بهداشت بر چاه‌های شخصی هم ابراز داشت: ابتدای امر باید مجوز چاه موردنظر بررسی و در صورت داشتن مجوز نوع مصرف آب ازنظر اینکه برای شرب مورداستفاده قرارمی‌گیرد یا کشاورزی بررسی شود که اگر برداشت برای مصارف شرب باشد کلرزنی خواهد شد و اگر چاه بدون مجوز حفرشده باشد پلمپ خواهد شد.

خرداد مهر با اشاره به برداشت ماهیانه نمونه میکروبی و شیمیایی از چاه‌های آب شرب مناطق مختلف شهری و روستایی اظهار داشت: نمونه میکروبی و شیمیایی هم توسط آب منطقه‌ای و هم توسط مرکز بهداشت مورد آزمایش و بررسی قرارمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: البته کار کلرزنی و گندزدایی چاه‌های آب شرب نیز به‌صورت روزانه توسط 40 کارشناس در نقاط مختلف شهر انجام می‌شود.

عوارض مصرف آب آلوده بر سیستم بدن

این کارشناس بهداشت محیط درباره تأثیرات مصرف آب‌های دارای آلودگی میکروبی و شیمیایی گفت: مصرف آبی که سختی بالایی داشته و ازنظر شیمیایی آلوده باشد می‌تواند بر سیستم گوارشی بدن اثر گذاشته و کلیه‌ها را نیز از کار بیندازد ضمن اینکه استفاده از آب آلوده میکروبی نیز منجر به اسهال معمولی یا خونی خواهد شد.

خرداد مهر در پایان به مردم توصیه کرد حتماً قبل از مصرف آب‌لوله‌کشی آن را بجوشانند به‌گونه‌ای که بین 3 تا 5 دقیقه در دمای 100 درجه قُل بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار