طی چند روز اخیر، بازار حبوبات بی سابقه ترین دوران حیات قیمتی خود را سپری کرده و به طرز عجیبی تا 3 برابر قیمت افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۴۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 26 April 2020

هنوز چندروزی از پایان قرنطینه خانگی و بازگشایی اصناف نگذشته که برخی اقلام از جمله حبوبات روند قیمتی صعودی به خود گرفته به گونه‌ای تا 3 برابر افزایش قیمت داشته و یک کیلوگرم عدس به قیمت 26 هزار تومان در فروشگاه ها عرضه می شود.

این در حالی است که قبل از نوروز و در ایام پایانی سال و حتی در فروردین ماه سال جدید حبوبات با نرخ مناسب عرضه می‌شد اما به ناگهان و از روزهای پایانی فروردین ماه، افزایش قیمت این محصول سیر صعودی به خود گرفته است.

عدم واردات موجب افزایش قیمت در برابر تقاضا شده

معاون اقتصادی استاندار یزد در واکنش به این گرانی ها، کاهش واردات حبوبات در اسفندماه را در افزایش قیمت ها موثر دانست و گفت: پارامترهای مختلفی بر این افزایش قیمت موثر است که از جمله عدم واردات نیز بر این موضوع تاثیر گذاشته است.

مسعود عظیمی با بیان اینکه کمبود عرضه و عدم تولید حبوبات در استان نیز از دیگر پارامترهای موثر بر این افزایش قیمت است، ادامه داد: افزایش قیمت های اخیر در حبوباتی مانند عدس، لوبیا قرمر، لوبیا چشم بلبلی، نخود، ماش و لپه به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا موجب عدم واردات در اسفندماه سال گذشته بوده است، افزود: متاسفانه استان یزد جزو استان‌های تولیدکننده حبوبات نیست و این موضوع در کنار عدم واردات بر افزایش قیمت حبوبات در استان یزد خود را نشان داده است.

عظیمی با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار کشور در هفدهم فروردین ماه امسال به بازرگانی دولتی ایران دستور داده تا نسبت به تهیه حبوبات و محصولات مورد نیاز مردم با ارز نیمایی اقدام کند، عنوان کرد: انتظار داریم که این مشکل به زودی با پیگیری‌های انجام شده رفع شود و این افزایش قیمتی که در آستانه ماه رمضان شاهد هستیم به حالت قبلی بازگردد.

گرانی ها کوتاه مدت است و بازگشت قیمت خواهیم داشت

بازدید میدانی از بازار حبوبات استان یزد حاکی از افزایش بیش از سه برابری قیمت برخی حبوبات از جمله عدس است اما معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان یزد با تایید گفته های معاون استاندار مبنی بر تخصیص ارز نیمایی اظهار داشت: با اقدام بازرگانی دولتی مبنی بر خرید حبوبات با ارز نیمایی قیمت‌ ها به حالت قبل برمی‌گردد.

علی افشارپور با بیان اینکه گرانی ها کوتاه مدت است و بازگشت قیمت خواهیم داشت، ادامه داد: با شیوع کرونا واردات حبوبات با کاهش مواجه بوده و کاهش عرضه نیز بر افزایش این قیمت ‌ها دامن زده است و تقریبا تمام کشور درگیر این موضوع هستند و فقط به یزد اختصاص ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت حبوبات مانند قیمت میوه براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و قیمت مشخصی ندارد، عنوان کرد: با توجه به مشکلات کاهش عرضه و کاهش واردات قیمت افزایش پیدا کرده است و براساس مصوبه تنظیم بازار کشور، بازرگانی دولتی موظف به خرید و تامین حبوبات با استفاده از ارز نیمایی شده است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه تاکنون قیمت ‌گذاری برای حبوبات انجام نمی‌شده است، تصریح کرد: با اقدام بازرگانی دولتی مبنی بر خرید و توزیع حبوبات قطعا در همین اردیبهشت ‌ماه قیمت‌ ها به حالت قبل بر می ‌گردد و بازار حبوبات تنظیم می ‌شود.

افشارپور با اشاره به قیمت حبوبات بسته بندی شده در یزد نیز گفت: برای حبوبات بسته بندی شده نیز معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان با توجه به قیمت عمده حبوبات و هزینه‌ های بسته بندی شرکت‌ های بسته بندی، نظارت لازم را بر قیمت حبوبات بسته بندی شده دارند و قیمت آنها برحسب قیمت روز بازار کنترل می ‌شود.

قیمت کنونی حبوبات در یزد پایدار نیست

رئیس‌اتحادیه صنف خواربار یزد با بیان اینکه قیمت کنونی حبوبات در یزد پایدار نیست، گفت: فروشگاه‌‌های زنجیره ‌ای و مغازه‌ ها با شرایط فعلی می‌توانند با فاکتور تاریخ‌ دار معتبر حبوبات از جمله نخود را با قیمت 11 تا 12 هزار تومان، عدس 19 تا 22 هزار تومان، لپه 23 تا 26 هزار، لوبیا قرمز 25 تا 27 هزار ، لوبیا چیتی از 20 تا 27 هزار، ماش ریز 17 هزار و 500 تا 20 هزار و 500 تومان و ماش درشت خارجی هم 27 هزار تومان در بازار یزد عرضه کنند.

محسن جلیلی پور با اشاره به افزایش بیش از دو برابری قیمت حبوبات گفت: قیمت حبوبات بسته ‌بندی شده نیز به دلیل هزینه بسته ‌بندی 7 تا 8 درصد بیش از قیمت حبوبات فله‌ای به فروش می‌رسد اما باید توجه داشت که این قیمت ‌ها پایدار نیست و به زودی قیمت‌ ها به حالت قبل باز می‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار