در ادامه این گزارش، استان‌های فارس، خراسان رضوی، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و بوشهر با رنگ سبز به‌عنوان استان‌هایی که کمترین میزان شیوع کووید- ١٩ در کشور را دارند، مشخص شده‌اند. هرچند که داده‌ها حکایت از بالا رفتن موارد ابتلا در استان‌های همدان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد دارد.
کد خبر: ۸۴۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹ 26 April 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شهروند نوشت : تازه‌ترین گزارش منتشر شده از روند احتمالی اپیدمی کووید- ١٩ در ایران که میزان ابتلا و مرگ در اثر کرونا را از بیست‌ونهم فروردین تا دوم اردیبهشت بررسی کرده، نشان می‌دهد سمنان، یزد، قم، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، اصفهان و زنجان جزو استان‌های با شیوع بالا هستند که در همین گروه استان‌های سمنان، مرکزی و قم روند صعودی ابتلا را پیدا کرده‌اند. بررسی وضع استان‌های یزد، اصفهان و زنجان هم نشان می‌دهد که آنها پیک کوچکی را رد کرده‌اند. روند ابتلا دراستان‌های قزوین، تهران و البرز هم نزولی گزارش شده است. در این گزارش، استان‌های مازندران، اردبیل لرستان، ایلام، خراسان شمالی، گیلان، کردستان، خراسان جنوبی، آذربایجان‌غربی و گلستان با رنگ زرد در گروه استان‌های با شیوع متوسط مشخص شده‌اند. در این گروه شیوع ویروس در استان‌های اردبیل و گیلان روند صعودی به خود گرفته و در مقابل در استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان روند نزولی دیده می‌شود. از آن طرف اما در استان گلستان و خراسان شمالی نشانه‌هایی از ایجاد پیک جدید بیماری دیده می‌شود. در ادامه این گزارش، استان‌های فارس، خراسان رضوی، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و بوشهر با رنگ سبز به‌عنوان استان‌هایی که کمترین میزان شیوع کووید- ١٩ در کشور را دارند، مشخص شده‌اند. هرچند که داده‌ها حکایت از بالا رفتن موارد ابتلا در استان‌های همدان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد دارد. با این حال آن‌طور که گزارش می‌شود به‌طورکلی روند کشوری در ابتلا به کووید- ١٩ در تاریخ‌های تعیین شده در مرحله ثبات قرار دارد. براساس بخش دیگری از این گزارش که مربوط به دوم اردیبهشت است، ‌درصد تغییرات مرگ و ابتلا در سه گروه استان‌های با شیوع بالا، متوسط و کم هم آمده است. به‌طوری که در گروه با شیوع بالا، استان‌های مرکزی و زنجان با افزایش حدود ٢٠‌درصدی تغییرات در مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مواجه شده‌اند. میزان تغییرات ابتلا در استان‌های مرکز و سمنان هم بالای ٢٥‌درصد گزارش شده. در این میان استان یزد در زمینه ابتلا به کاهش ٢٠‌درصدی روبه‌رو بوده است. در گروه شیوع متوسط، استان‌های ایلام و مازندران بالاترین میزان تغییرات در مرگ یعنی حدود ٦٠درصد را تجربه کرده‌اند. استان گیلان هم در مورد تغییرات مرگ و ابتلا با افزایش ٢٥‌درصدی مواجه بوده است. روند تغییرات ابتلا در استان مازندران اما حدود ٢٥‌درصد کاهش داشته است. ‌درصد تغییرات مرگ در استان همدان نزدیک به ٦٠‌درصد افزایش داشته و استان‌های هرمزگان و چهارمحال و بختیاری، کاهش ٢٠ تا ٣٠‌درصد در تغییرات مرگ را تجربه کرده‌اند. در این شرایط است که وزارت بهداشت با استناد به آخرین گزارش شیوع کرونا در ایران، از کاهش موارد بستری خبر می‌دهد. تاکنون ٨٩‌هزار و ٣٢٨ نفر به این بیماری مبتلا و ٥‌هزار و ٦٥٠ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند.
کاهش ٧٠‌درصدی مرگ ناشی از کووید- ١٩
با اینکه شمار مبتلایان در ٦٧ روز گذشته به مرز ٩٠‌هزار نفر رسیده اما روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت از کاهش ٥٠‌درصدی موارد بستری و کاهش ٧٠‌درصدی مرگ و میر‌های کووید- ١٩ خبر داد. براساس اعلام ایرج حریرچی، روند ابتلا در بیشتر استان‌ها نزولی است، با این حال هر غفلتی در زمینه بازگشایی مراکز و کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد. او در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره کاهش مراجعه‌های بهداشتی و درمانی مردم هم هشدار داد، چراکه پیش از کرونا روزانه حدود ٢‌میلیون و ٣٥٠‌هزار بار مردم به مراکز درمانی دولتی و خصوصی مراجعه می‌کردند، اما در دو ماه اخیر این میزان مراجعه‌ به شدت کاهش پیدا کرده است. به جز این، مردم حتی میزان مراجعه‌شان برای اقدامات درمانی ضروری مثل واکسیناسیون هم کم شده است، درحالی‌که تعلل در این کار می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌ها مثل دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال،‌ هاری و ... شود.
داروهای خارج از پروتکل درمانی تقلبی و قاچاق است
ماجرای تجویز داروهای خارج از پروتکل‌های درمانی وزارت بهداشت همچنان ادامه دارد؛ ماجرایی که بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان را به سمت بازار سیاه فروش دارو کشانده است. اما حریرچی تأکید کرد که خرید و عرضه هر دارویی خارج از داروخانه‌های رسمی کشور یا تقلبی است یا قاچاق و می‌تواند اثرات زیان‌باری داشته باشد. در ادامه این نشست خبری از معاون کل وزیر بهداشت درباره نگرانی از بالا رفتن حجم ترددها و عجله‌ای که در بازگشایی مراکز عمومی دیده می‌شود، سوال شد؛ اتفاقی که حتی حساسیت رئیس سازمان نظام پزشکی را بالا برده است و او در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری نسبت به سرکشی دوباره بیماری و گسترش آن هشدار داد. حریرچی گفت: «در ستاد ملی مقابله با کرونا و در کمیته‌های کارشناسی ستاد ملی و در کمیته‌های کارشناسی وزارت بهداشت و وزارت کشور بحث‌های متعددی انجام شده است و بازگشایی‌ها براساس خرد جمعی و تصمیم‌گیری‌های ملی انجام می‌شود. هیچ تعجیلی در بازگشایی‌ها وجود ندارد و ما فقط ملزم هستیم که عمدتا به ملاحظات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین ملاحظاتی که درباره سلامت روانی و مسائل تفریحی، فرهنگی و مذهبی مردم است، توجه کنیم.» به گزارش ایسنا، حریرچی این را هم اضافه کرد که اگر ببینند بازگشایی اثرات مضری دارد، یا بازگشایی‌های آینده با تأخیر انجام می‌شود یا در بازگشایی‌های قبلی تجدیدنظر می‌شود. حریرچی شرایط حمل‌ونقل عمومی را مورد توجه قرار دادو گفت: «اگر حمل‌ونقل عمومی ظرفیت حضور این حجم از مردم را نداشته باشد، به‌طور قطع یکی از مکان‌های مهم برای آلودگی به شمار خواهد رفت.» حریرچی با دفاع از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر لغو اجرای طرح ترافیک در تهران توضیح داد: «هدف برداشتن طرح ترافیک این است که میل به حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد. بر این اساس می‌خواهیم مردم با خودرو شخصی که امن‌تر است، رفت‌وآمد کنند که این موضوع خواه یا ناخواه ترافیک را افزایش می‌دهد. این موضوع را نباید به‌عنوان موضوعی حتما منفی در نظر بگیریم. در عین حال مترو اصولا بر سیستم انبوهی طراحی شده است. وقتی بازگشایی انجام می‌شود، خصوصا در ورودی و خروجی واگن‌ها، راه‌پله‌ها و ... وجود افراد در کنار هم گریزناپذیر است، به همین دلیل اعلام کردیم که روند بازگشایی‌ها به گونه‌ای باشد که فشاری به حمل‌ونقل عمومی وارد نشود.»  او از اجرای احتمالی طرحی خبر داد که اگر به تصویب برسد، در استان‌هایی که وضع سفید هستند، تصمیمات خاصی گرفته می‌شود و به تدریج هم به سایر مناطق توسعه پیدا می‌کند. در ارتباط با بازگشایی مکان‌های مذهبی هم قرار است این اقدام براساس سطح درگیری هر شهرستان انجام شود. فعلا هم از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبری نیست. به گفته او هر بازگشایی اثرش را در افزایش یا کاهش موارد بیماری، حدود پنج روز تا یک هفته بعد در بیماران سرپایی، ۱۵ روز بعد بر بار بستری و یک ماه بعد بر بار مرگ‌ومیر بیماری نشان می‌دهد. حال با توجه به اینکه ما نسبت به سه هفته پیش موارد بستری‌مان ۵۰‌درصد و موارد مرگ‌ومیرمان ۷۰‌درصد کاهش پیدا کرده است امیدواریم همین روند ادامه بیابد و بازگشایی‌ها اثر سوئی نداشته باشد.
بستری روزانه ٣٠٠ بیمار جدید در تهران
 براساس اعلام معاون کل وزیر بهداشت در تهران روزانه ٣٠٠بیمار جدید مبتلا به کووید-١٩ بستری می‌شوند و تعداد موارد بستری در‌ آی‌سی‌یو همچنان هشداردهنده است. نکته اما اینجاست که موارد ابتلاهای خانوادگی کرونا در برخی استان‌ها درحال افزایش است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی استان‌ها میزان ابتلاهای درون خانوادگی نسبت به گذشته بیشتر شده که ناشی از این است که در داخل خانواده‌ها رفت‌وآمدهای فامیلی و شخصی و رعایت‌نکردن مسائل بهداشتی و درمانی در خانه و محافل فامیلی بیشتر شده است که اثر آن را هم می‌بینیم و میزان ابتلاهای خانوادگی افزایش یافته است.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار