در گفت‌وگو با یک فعال اجتماعی مطرح شد؛
می‌ترسند؛ نه از کرونا، که از فروش نرفتن اجناس‌شان. آنقدر غم نان دارند که جان برای‌شان بی‌ارزش است.
کد خبر: ۸۲۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ 10 March 2020

تنها دو هفته مانده به نوروز اما خیابان‌ها خلوت شده، خبری هم از شلوغی اسفند نیست، بازارها و مراکز خرید خالی و اگر بساط هفت‌سین و ماهی قرمز و سمنو جایی برقرار باشد، مشتری در کار نیست.

آری؛ کرونا بر همه چیز احاطه کرده و سایه ترس را بر شهر پهن کرده اما گویی یک چیز هنوز به همان شکل و شمایل گذشته باقی مانده، کودکان کار.

در تب و تاب همه‌گیری ویروس کرونا، کودکان کار اسپند به دست و گل‌فروش همچنان شیشه‌های خودروها را تمیز می‌کنند و کیسه به دست زباله‌ها را می‌گردند. با این حال خبری هم از ابتلای این کودکان به ویروس کرونا منتشر نشده و در میان فوت‌شدگان بر اثر کرونا نیز کودکی نبوده است. اما کدام تحقیق پزشکی به شکل صدردصد ثابت کرده این کودکان در مقابله با این ویروس مصون هستند؟

اطلاع‌رسانی صحیح به کودکان کار صورت گیرد
محمدشریف اولیا، جامعه شناس و فعال اجتماعی، در خصوص آسیب‌هایی که این کودکان را در زمان شیوع ویروس کرونا تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه تاکنون کاری سازمان یافته و گسترده برای حفاظت از کودکان کار و خیابان در مقابل ویروس همه‌گیر کرونا انجام نشده است. تنها نهادهای مردمی و غیر دولتی مثل جمعیت طلوع، جمعیت امام علی (ع) و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به منظور حفاظت کودکان کار و خیابان از ویروس کرونا به طور خودجوش دست به اقداماتی زده‌اند.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که در وحله اول باید مدنظر قرار داد این است که اطلاع‌رسانی صحیح به این گروه صورت نمی گیرد چرا که این کودکان دسترسی کمتری به اطلاعات صحیح و درست دارند و آن چیزی که دریافت می‌کنند بیشتر اخبار زرد و اغلب هراس‌آوری است که پایه و اساس درستی هم ندارد.

کودکان کار، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه

اولیا با تاکید به اینکه این قشر از جامعه جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها به شمار ‌می‌روند، عنوان کرد: کودکان کار و ‌خیابان در  پراکندگی این روزها، در کارگاه‌های زباله‌گردی، چهارراه‌های شلوغ و حتی مترو و BRT بیشتر از ‌هر وقتی حضور دارند و بیشترین دلیل این حضور، فقری است که خود و خانواده شان را تهدید می‌کند.

 ۵٠٠ هزار کودک کار در کشور 

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه براساس آمارهای رسمی وزارت کار نزدیک به ۵٠٠ هزار کودک کار در کشور وجود دارد، بیان کرد: این آمار احتمالا قدری بیشتر است زیرا براساس گفته مسئولان اغلب کودکان کار هیچ‌گونه ‌اوراق هویتی برای شناسایی ندارند و نمی‌توان تعدادشان را به صورت دقیق تخمین زد. 

این فعال اجتماعی نبود امکانات بهداشتی و حضور این کودکان در محیط‌های شلوغ را از مهمترین دلایل امکان ابتلا این کودکان به ویروس کرونا دانست و گفت: کودکان شاغل این روزها با شمایل ‌قبلی خود در خیابان‌ها دیده می‌شوند، با همان لباس‌هایی که قبلا تن می‌کردند، با همان رویه‌ای که قبلا داشتند بنابراین اگر کسی در اطراف‌شان مبتلا به ویروس کرونا باشد، آنها نیز در ‌معرض ابتلا  قرار می گیرند.‌

کودکان کار و عدم خواب کافی، غذای خوب و بهداشت 

او با تاکید بر اینکه عدم خواب کافی، غذای خوب، بهداشت درست از جمله مواردی است که کودکان کار از آن محروم هستند، توضیح داد: شرایط زندگی آنها به نحوی نیست که بتوانند در ‌مقابل ابتلا به بیماری مصون باشند. همچنین ‌نداشتن اسکان مناسب می‌تواند باعث شیوع این بیماری در بین کودکان کار و خیابان ‌شود. 

اولیا با اشاره به اینکه در مبحث آموزش این روزها گفته می‌شود ‌که دست‌ها به کرات شسته شود، عنوان کرد: شرایط زندگی کودکان و نداشتن اسکان مناسب این امکانات را به این کودکان نمی‌دهد. ‌آموزش هم که بدون امکانات بی‌فایده است. از طرف دیگر، دسترسی این کودکان به رسانه‌ها کمتر است و نمی‌دانند چگونه باید از خود محافظت کنند.

این فعال اجتماعی در پایان گفت: هر چند که ادعا می شود درصد ابتلا به این ویروس در کودکان بسیار پایین است اما در خصوص کودکانی که نه تغذیه درست دارند، نه شرایط رشد مناسب به سر می برند به طور قطع میزان ایمنی بدن کودکان کار و زباله گرد، با کودکان عادی تفاوت بسیار دارد و آنها آسیب پذیرتر هستند. بنابراین لازم است تا شهرداری، شورای شهر، بهزیستی و وزارت بهداشت در اقدامی موثر در راستای کمک و پیشگیری از کروناویروس در میان کودکان کار دستورالعملی را اتخاذ و به کار گیرند.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار