اعلام نتیجه نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه شمالی استان و ترکیب آرای علی اکبر بسطامی وسارا فلاحی بعنوان دو کاندید برتر این رقابتها در جای جای حوزه شمالی نشان داد که علیرغم تمامی پیش بینی های صورت گرفته وبرخلاف تصورات از نقش ایلات در نتیجه انتخابات ،اما مردم ایلام با دست رد به این شیوه واپسگرایانه نشان دادند که جلوتر از نخبگانشان در روند انتخابات نقش آفرینی می کنند.
کد خبر: ۸۲۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱ 22 February 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::با بررسی وضعیت انتخابات ادوارگذشته و مقایسه آن با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ،این انتخابات را باید متفاوت ترین ودر عین حال عجیب ترین انتخابات تاریخ استان ایلام نام نهاد .

اگرچه در ادوار گذشته نمی توان نقش قبیله سالاری وایل تباری را در روند انتخابات نادیده گرفت ،اما این احزاب سیاسی بودند که دوشادوش قبیله و ایل در فرآیند انتخابات از ایجاد موج تا نتیجه انتخابات تاثیر گذاری خود را به منصه ظهور می رساندند.

اما در انتخابات اخیر ،صرفنظر از خودنمایی حاشیه بزرگی به نام رد صلاحیت های گسترده و ارایه بسته ای یکنواخت از نامزدها در ویترین انتخابات یازدهم ، اما شکل گیری دایره های بنام ایل با دربرگیری هسته های کوچک وبسته تری بنام طوایف را می توان برجسته ترین تغییر ایجاد شده در ساختار این انتخابات نام نهاد.

شکل گیری دایره ها وهسته های ایلی وطایفه ای در انتخابات اخیر ناخود آکاه احزاب سیاسی وجناحی را در خود بلعید و چهره های سیاسی وموثرین ونقش آفرینان تحزب را بی توجه به گرایشات سیاسی نامزدهای انتخابات ایل و عشیره در خود هضم نمود ،تا بدین صورت اولین نشانه ها از حذف سیاسیون در ساختار انتخابات اخیر نمایان شود .

در هفت روز فرصت تبلیغات انتخابات در حوزه شمالی استان ایلام ،برنامه محوری و شایسته سالاری جای خود را به اسطوره سازی ایلی  واحیای شعائر حماسی منسوخ ایل سالاری داد ،بجز ستاد تنها کاندیدای اصلاح طلبان ،تقریبا ایل سالاری محور فعالیت تمامی ستادهای انتخاباتی در حوزه شمالی استان قرار گرفت .

از اینرو بیشتر تحلیل گران و صاحبنظران حوزه انتخابات ،میزان نفوذ وبزرگی ایلات وطوایف را بعنوان تنها معیار وبیس تحلیل نتیحه انتخابات اخیر قرار دادند .

اعلام نتیجه نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه شمالی استان و ترکیب آرای علی اکبر بسطامی وسارا فلاحی بعنوان دو کاندید برتر این رقابتها در جای جای حوزه شمالی نشان داد که علیرغم تمامی پیش بینی های صورت گرفته وبرخلاف تصورات از نقش ایلات در نتیجه انتخابات ،اما مردم ایلام با دست رد به این شیوه واپسگرایانه نشان دادند که جلوتر از نخبگانشان در روند انتخابات نقش آفرینی می کنند.

اگرچه هر کدام از کاندیدهای  پیروز انتخابات اخیر به ظاهر در سبد یک ایل قرار دارند ،اما به واقع سقف آرای ایل های منتسب آنان  نشان می دهد که این دو تنها با تمرکز وتکیه بر رای ایلی وقبیله ای ،هرگز صندلی بهارستان را در خواب هم  نمی دیدند ،اما این  مردم دیگر مناطق حوزه شمالی استان بودند که با رد این ایده منسوخ ،نقش برجسته خود را در انتخابات اخیر به نمایش گذاشتند .

بررسی میزان آرای شهرستان ایوان و ایل ارکوازی وبولی نشان می دهد که   سارا فلاحی وعلی اکبر بسطامی با علم به میزان دارایی خود در پایگاه رای ایلی ،هرگز به این داشته بسنده نکرده و با تصوری فراتراز ایل ،شعاع فعالیت خود رادر پایگاه رای دیگر ایلات وطوایف حوزه شمالی گسترانیده و آرای این مناطق را در سبد رای خود قرار دادند .

لذا با  بررسی میزان آرای این دو کاندیدای پیروز انتخابات در پایگاه رای خود و دیگر شهر ستانهای حوزه شمالی ،وضعیت سیاسیون شکست خورده هر دو طیف مطرح در استان، باید پیروز واقعی این انتخابات را مردم استان بخاطر چیرگی بر سیاسیون وطایفه سالاران اطلاق کرد .

جان کلام اینکه ،اگر چه صدای ساز ودهل پیروزی هواداران این دو کاندید تصور غلط پیروزی ایلی رابه اذهان متبادر می کند ،اما به واقع پراکنش آرای این دوکاندید در سطح حوزه شمالی و نقش دیگر شهرستانها در پیروزی آنان ،فضا را آنچنان بر  علی اکبر بسطامی و سارا فلاحی تنگ خواهد کرد ، تا هرگز  نتوانند تصور نماینده ایل بودن  را در مختصات ذهنی خود جای دهند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
تبریک به همه مردم وایلات و طوایف استان ایلام علی الخصوص حوزه شمالی و خاصه به همشهریان عزیز ایوانی م ....
ناشناس
|
Romania
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
وقتی که اون شخص ریس اصلاحات یا نامداران اصلاحات طرز فکر ایلی بر فکر سیاسی شون می چرب....باید فاتحه چنین تفکری را خواند...واقعا متاسفم متاسف
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
پول و مدل خرید رای به شکل نقدی و غیر نقدی
بسطامی با بازاریابی پورسانتی رای ایلام را پیش خرید کرد
فقرا رای خود را پیش فروش کردند اگر میخواید دردوره آینده برنده انتخابات مجلس بشی باید به مدل ......رای بخرید درهرمنطقه یک بازاریاب رای دو ما قبل از انتخابات پیدا و شبکه مویرگی ایجاد و با 700 هزار تومان پورسانت ثابت و خردی درصدی رای درصندوق خاص انتخابات را به باد تمسخر بگیدید کلید واژه پیروزه فقر -پول مدیریت شده و پیش خرید وشبکه بازرایابی مویرکی
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
پول پیروز انتخابات
نمایش بازرسان و بی تفاوتی به تخلفات مرا یاد سربازان عینک دودی پوش و تا دندان مسلح اکراینی در زمان اشغال عراق انداخت که شاهد هرگونه خلافی بودن اما با بیتفاوتی فقط نمایش قدرت نشان دادن
جلوی چشم شان افراد دزی چاقو کشی می کردند و هیچ کاری غیر از ژست امنیتی انجام ندادند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
آره واقعا وحشتناکه این روش هادرانتخابات دیگه شایسته سالاری هرگز
مظفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
ایل و ایل سالاران هم (نه فقط در ایلام بلکه در تمام ایران) ایل و ایل سالاران قدیم، مثل مرحوم فرامرزخان اسدی فیلی، الان روسای ایل هم فانتزی شده‌اند ...!.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار