امام و خطر مقدس مآبان متحجر در گفتگو با آیت الله احمدی فقیه یزدی ؛
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اعوجاج فکری را بزرگترین خطر متحجرین و مقدس مآبان برای جامعه و حکومت دانست.
کد خبر: ۸۲۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 06 February 2020

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی در گفت وگو با شفقنا در خصوص تحجرگرایی و مقدس مآبی بیان داشت: این مساله در صدر اسلام هم وجود داشت و در زمان امیرالمومنین(ع) به اوج خود رسید به گونه ای که مشکلات زیادی برای حضرت به وجود آوردند و شاید بتوان گفت ضربه هایی که این متحجرین و مقدس مآبان به اسلام زدند، سبب قدرت یافتن منافقین و به وجودآمدن خوارج و بروز بسیاری از گرفتاری های بزرگ در جهان اسلام مانند واقعه کربلا و جریان امام حسن مجتبی(ع) شد.

او در تعریف تحجر گفت: تحجر و مقدس مآبی به این معناست که پوسته و ظاهر اسلام یعنی عبادات و نماز و روزه را انجام می دهند اما محتوای اصل اسلام را از مردم سلب می کنند و این به نوعی سبب از بین رفتن حقیقت اسلام می شود.

تحجرگرایی منحصر به اسلام نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفکر امویان و بویژه معاویه بیان داشت: تحجرگرایی از همان زمان بود حتی می توانیم این مساله را در جریان قضیه یهود و نصاری هم توضیح دهیم که آنها این تفکر تحجرگرایی را داشتند و مقابل اسلام ایستادند و در مسائل اصلی خودشان هم این مشکل به وجود آمد تا به زمان ما رسید.

او با اشاره به تلاش علمای حوزه علمیه نجف و مراجع عظام تقلید در توجه دادن مردم به متن اسلام گفت: علیرغم این تلاش ها، مردمانی متحجر بودند که صدمه های فراوانی به اسلام وارد کردند لذا این اختصاص به زمان ما نداشته است اما شدت آن بعد از نهضت امام و جدیت ایشان برای انقلاب بیشتر شد که به اسم اسلام سد راه می شدند و جلوگیری می کردند و این ضرر بزرگی بود که به آسانی نمی شد جبران کرد. در زمان طاغوت هم از وجود این افراد برای دستیابی به منافع و اهداف خود استفاده می کردند و نمی گذاشتند سمت امام خمینی بیایند.

خطر متحجرین در زمان کنونی جدی است

احمدی فقیه یزدی ادامه داد: بعد از انقلاب و تضعیف جریان متحجرین، هنوز هم بسیاری از متحجرین الان هم به سبک زمان قبل از انقلاب برخورد می کنند و برخی مسائل انقلاب و اسلام بویژه مسائل جدید را برنمی تابند و درمحافل و مجالس سخنان اینها که در بین مردم نفوذ کردند، مطرح می شود لذا خطر اینها جدی است.

او در مورد نحوه شناخت متحجرین و مقدس مآبان گفت: عده ای از اینها غرضی ندارند و از سر جهالت این اعمال را انجام می دهند که باید هدایتشان کرد اما عده ای دیگر، با هدف این کار را انجام می دهند که مشکل ساز هستند و باید شناسایی شوند. دسته سوم افرادی هستند که ساختمان فکرشان، تحجر است و در دانشگاه ها و مراکز مهم علمی و دینی و مذهبی وجود دارند که بیشترین ضربه را می زنند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در مورد ویژگی ها و نشانه های متحجرین بیان داشت: این افراد به اصل اسلام توجه ندارند و تنها به ظواهر توجه می کنند که به ظواهر احکام اسلامی خیلی عمل می کنند و درواقع «جاهل متنسک» که در روایات مورد اشاره قرار گرفته است، اشاره به این افراد است.

او در مورد پیامدهای رونق بازار متحجرین در جامعه گفت: این متحجران نوظهور خیلی خطرناک هستند؛ عده ای به اینها نگاه می کنند و فکر می کنند واقعیت است درحالیکه واقعی نیستند.

احمدی فقیه یزدی در مورد تاثیر متحجرین در حکومت عنوان کرد: این افراد جلوی بصیرت را می گیرند بنابراین حاکمان و مردم برنامه ریزی درستی داشته باشند تا متحجرین نتوانند در لایه های جامعه عرض اندام کنند.

او در مورد ضربه متحجرین به مراکز علمی ابراز داشت: متحجرین با ظاهرسازی جلوی واقع گرایی و حقیقت بینی را می گیرند.

بیشترین خطر متحجرین متوجه بخش های فرهنگی است

استاد حوزه علمیه قم بیشترین خطر متحجرین را متوجه بخش فرهنگی دانست و ادامه داد: در مسائل تبلیغی و فرهنگی آنجا که مردم باید بیشترین و حساس ترین موضع را داشته باشند، خطر متحجرین بیشتر احساس می شود البته در کارهای اجرایی هم این خطر احساس می شود اما در مسائل تبلیغی بیشتر جلوه گری می کند.

او تصریح کرد: علیرغم وجود این متحجرین و مقدس مآبان در گوشه و کنار، انقلاب به حرکت خود ادامه داده است در عین حال باید توجه داشت و هوشیار بود و راهکار مصون ماندن از این افکار تحجرآمیز، آگاهی بخشیدن مردم از طریق تبلیغ است.

احمدی فقیه یزدی گفت: تا الان که انقلاب پیش رفته ناشی از روشن بینی مردم و مسئولینی بوده که متولی ارشاد و راهنمایی مردم بودند و حتی دانشگاه ها و حوزه ها هم متوجه هستند که در دام این متحجرین نیفتند اما باید تقویت شوند.

او اعوجاج فکری را مهمترین خطر تحجرگرایان برای مردم و نظام اسلامی دانست و ادامه داد: مردم وقتی به لحاظ درک و حقیقت کار ضعیف شوند و راه را از مسیر صحیح آن گم کنند، خطر بزرگی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار