پاکبان دیگری در یزد و در یکی از خیابان‌های مرکزی این شهر بعلت برخورد شبانه با خودرو، فوت کرد.
کد خبر: ۸۲۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ 05 February 2020

این سومین پاک‌بانی است که طی سالجاری و در حین انجام وظیفه بعلت برخورد با خودرو به کام مرگ کشانده می شود؛ این اتفاق ساعت ۴.۳۰ بامداد در خیابان شهید مطهری و دقیقا در چند قدمی شهرداری مرکزی یزد رخ داده و پاکبان یاد شده هم غیربومی و اهل کاشمر بوده است.

پاکبانی که برای کسب روزی حلال در دل تاریکی به خیابان می زند تا شهر را برای من و شما پاک و آماده کند بعلت سهل‌انگاری یک راننده، جان می دهد.

فوت این پاکبان که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی استان داشت موجب تاثر و اندوه شهروندان یزدی شد.

سرپرست پلیس راهور استان یزد به خبرنگار ایرنا گفت: پاکبانان عزیز ما آموزش کافی ندیدند و حتی تصور اینکه ممکن است خودروی با آنها برخورد کند هم ندارند.

سرهنگ رضا زارع افزود: آموزش و توجیه پاکبانان در مورد خطرات احتمالی، موضوع مهمی است که باید در دستور کار شهرداری یزد باشد.

وی اضافه کرد: برای فعالیت پاکبانان، نه با پلیس راهور هماهنگ می شود و نه از تجهیزات کافی برخوردار هستند؛ لازم است در این زمینه، ضمن استفاده از کله قندی های ترافیکی از لباس های مناسب و شب نما هم استفاده و از علائم کافی هم برخوردار باشند.

به گفته وی این سومین پاکبانی است که طی سالجاری بعلت برخورد با خودرو فوت می کند؛ راننده ای که با این پاکبان برخورد کرده متواری شده  که دوربین‌های سطح شهر، خودرو را شناسایی کرده‌اند.

زارع تصریح کرد: پاکبانی که اخیرا فوت کرد در زمان انجام وظیفه، ۲ متر با جدول کنار خیابان فاصله داشته، لباس وی برای فعالیت در تاریکی شب، مناسب نبوده و حادثه هم در خیابان مطهری رخ داده که روشنایی کافی و مناسبی ندارد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری یزد با مقصر دانستن احتمالی پیمانکار طرف قرارداد با این نهاد در این بخش، گفت: شهرداری برای نظافت شهر با پیمانکار خدمات شهری قرارداد دارد و آنها موظف هستند وظیفه خود را بر اساس مفاد قرارداد انجام دهند.

"محمدرضا میرجلیلی" به ایرنا افزود: طبق قرارداد با پیمانکار مربوطه، باید پاکبانان، کنار خیابانها را با جاروی دستی نظافت کنند اما رفوژ وسط خیابان را ملزم هستند به صورت مکانیزه و با استفاده از ماشین جارو نظافت نمایند.  

وی اظهار داشت: احتمالا پاکبانی که بامداد پریشب بعلت برخورد با خودرو فوت کرد به وسط خیابان و جایی رفته که باید به صورت مکانیزه جارو میشد و نه با جاروی دستی؛ که در حال بررسی هستیم ببینیم آیا خود پاکبان به وسط خیابان رفته یا دستور سرکارگر بوده است.

میرجلیلی، تصریح کرد: اگر جایی از خیابان که باید به صورت مکانیزه جارو شود امکان پذیر نباشد و لازم باشد به صورت دستی جارو شود پیمانکار موظف است کتبا به این شهرداری اعلام کند.

وی در مورد آموزش پاکبانان هم گفت: آموزش سالانه این عزیزان در دستور است، پارسال انجام شده و امسال هم در اسفند ماه انجام خواهد شد و حتی پلیس امنیت هم آنان را آموزش داده است.

وی عدم استفاده پاکبان ار لباس شبرنگ و شب نما را رد کرد و افزود: همه پاکبانان، لباس شبرنگ دارند اما احتمالا فردی که اخیرا فوت کرد بعلت سرما، بر روی لباس شبرنگ خود لباس گرم پوشیده که مشخص نبوده است؛ لباس شبرنگ پاکبانان هم هر ۶ ماه یکبار تعویض می شود.

وی امکان هماهنگی با پلیس راهور، بعلت حجم سنگین کار نظافت شهری را غیر ممکن دانست و یادآور شد: پاکبانان از ساعت ۱۱ شب تا هفت صبح مشغول نظافت هستند و این کار هرشب آنهاست چطور میشود با پلیس راهور هماهنگ کرد و آیا پلیس راهور، هر شب تا صبح حاضر به حضور در خیابان هست؟.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری یزد، تعداد پاکبانان شهر یزد را ۵۶۰ نفر و تعداد کارگران جمع آوری زباله را ۱۲۰ نفر اعلام کرد.

وی تعداد شرکت های طرف قرارداد در این بخش را ۵ شرکت اعلام کرد و گفت: اگر جایی از خیابان یا شهر قابل نظافت نباشد و یا سخت باشد باید کتبا به شهرداری اعلام کنند.

فارغ از اینکه چه عامل یا عواملی سبب بروز این حوادث ناگوار می گردد باید توجه داشت که کارگران و پاکبانان شهری از زحمت کش‌ترین و پر تلاش‌ترین قشر و صنف جامعه هستند که در شب های سرد زمستان که همه شهروندان در خواب هستند باید شهر را نظافت کنند تا فردای آن روز، شهر برای ما آماده باشد.

لازم است دستگاههای متولی و ذیربط ، همه امکانات لازم برای فعالیت این قشر زحمتش‌کش و بی‌ادعا را فراهم کنند تا بروز حوادث ناگواری مانند آنچه گفته شد موجب مرگ یک انسان و بی سرپرست شدن یک خانواده نشود. 

ضرورت دارد شهرداری یزد هم با جدیت بیشتری با مقصران احتمالی طرف قرارداد، برخورد کند و اجازه ندهد سهل انگاری عده ای، حوادث دلخراشی مانند آنچه شاهد آن بودیم را موجب گردد.

یزد در زمینه فوتی‌های ناشی از تصادفات درون شهری در رتبه دوم کشور قرار دارد؛ امسال تاکنون ۱۲۵ نفر بعلت سوانح رانندگی در یزد فوت کردند و بیش از چهار هزار نفر هم مجروح شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار