سرمقاله نشریه گزیده دنیای سرامیک شماره 40 - مجید محصصیان
در هفته های اخیر از تاسیس شرکت تولیدی کاشی و سرامیک تحت عنوان زاگرس ستون آسیا با سرمایه گذاری چینی ها در شهر کرمانشاه به ظرفیت 34 میلیون متر مربع با خبر شدیم.
کد خبر: ۸۱۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸ 01 February 2020

این اتفاق حیرت آور که با موافقت ادارات وزارت صمت جهت سرمایه گذاری چینی ها در تولید کاشی سرامیک با ظرفیت 34 میلیون متر مربع در شهر کرمانشاه ایران همراه بوده است، بیش از پیش بیانگر نگاه غیر کارشناسی و بدون دوراندیشی در تصمیمات کلان و راهبردی صنعت کشورمان  می‌باشد.

بگذارید این موضوع با نگاهی به اطلاعات کلی صنعت سرامیک در ایران و جهان بررسی کنیم :

بنا بر آمار موجود ظرفیت تولید کاشی سرامیک کشور حدود 700 میلیون مترمربع می باشد که آن هم با توجه به مجوز های موردی در استانهای مختلف رو به افزایش است و از این ظرفیت حدود 40 تا 50 درصد آن به دلیل شرایط بد بازار و سایر علل اقتصادی دیگر بلا استفاده می باشد.

از حدود 380 میلیون مترمربع تولید نزدیک به 40% آن و با هر روش ممکن و با نازلترین قیمت (نرخ میانگین کمتر از 4/2 دلار) که ناشی از رقابت تولید کنندگان داخلی با یکدیگر است صادر می‌شود و محصولات ما را به ارزانترین کالای کاشی و سرامیک بین تولید کنندگان جهان بدل کرده است. از این مقدار صادرات نزدیک به 70% آن به مقصد عراق می باشد که با توجه به افت بوجود آمده در بازار پاکستان (با سهم 20% در صادرات) در طی سال اخیر، این مقدار قطعا تا پایان سال افزایش چشمگیر خواهد داشت.

به طور خلاصه اصلی ترین عامل بقاء بخش عمده ای از 120 واحد صنعتی کشور در حال حاضر صادرات است و مهمترین بازار آن کشور عراق.

از سوی دیگر کشور چین در سال گذشته با حدود 12% افت تولیدی و 6% افت صادرات مواجه بوده و آمار 3 ساله گذشته نشان میدهد که این کشور طی این دوره 200 میلیون  مترمربع از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است و این در حالی است که در همین سه سال کشور هند 150 میلیون و ایران 50 میلیون مترمربع صادرات سالانه خود را افزایش داده است!

سیاستهای چین پس از شروع افت فروش و صادرات در چند سال اخیر حضور و سرمایه گذاری هوشمندانه در بازارهای با پتانسیل بالا بوده که از آن به طور عمده می‌توان به کشور نیجریه نام برد که در حال حاضر چندین کارخانه فعال چینی با بیش از 100 میلیون متر مربع تولید و فروش در ان احداث و بهره برداری شده است و همچنان در حال افزایش می باشد و همچنین اقدام مشابه در کشور پاکستان به لطف سرمایه گذاری داخلی و خارجی طی 5 سال گذشته تولید خود را دو برابر کرده است.

حالا چین با یک نگاه ساده با آمار فوق در صدد جبران صادرات خود با سرمایه گذاری در کشوری با انرژی ارزان ، مواد خام آماده و مشوق های سرمایه گذاری و صادراتی بسیار جذاب بر آمده است و از همه مهمتر بازارهایی که طی سالیان صدها کارخانه ایرانی با هزینه های هنگفت خودشان ساخته و پرداخته اند و صدها میلیون دلار مطالبات و حسابهای باز با مشتریان خود دارند به راحتی در اختیار سرمایه گذاران چینی قرار خواهد گرفت و با استفاده از انواع معافیت های بیمه ای و مالیاتی و ... به راحتی پس از چند سال این بازار با ارزش سالیانه بیش از 300 میلیون دلار را تصاحب خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که متولیان صنعت کشور برای جذب سرمایه گذاری های خارجی با نگاهی ساده به منابع و مصارف ارزی صنعت سرامیک کشور می توانستند متوجه شوند که محصولات تولیدی کاشی و سرامیک کشور که بیش از 40% بهاء تمام شده آن به طور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به انرژی و مشمول سوبسید شدید دولتی است در زمره منابع ارزی کشور است و آنچه مصارف ارزی این صنعت است انواع ماشین آلات ، تجهیزات ، لعاب و رنگ ، گلوله و رولر سرامیکی ، قطعات یدکی و ... است که بایستی با جهت دادن به سرمایه گذاری در آنها توسط دولت، تولید داخل گردد 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار