طبق گزارشات ارائه شده در حال حاضر ۶۷۷ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده که مقدار آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۱۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 22 January 2020

طبق گزارشات ارائه شده در حال حاضر ۶۷۷ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده که مقدار آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سد مخزنی سفیدرود از چندین حیث اهمیت بسیار بالایی در استان گیلان دارد و بر اساس گزارشات ارائه شده و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در حال حاضر 677 میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده که مقدارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، مدیریت سیلاب و برنامه‌ریزی برای مهار آن را یکی از اولویت‌های این دستگاه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا خواند و عنوان کرد: سال گذشته و قبل از وقوع سیلاب فروردین 98 تمهیدات لازم برای جلوگیری از سیلاب انجام شد که نتیجه بسیار خوبی از آن به دست آمد.

وحید خرمی با بیان اینکه 20 درصد از حجم ذخیره آب سد سفیدرود به طور معمول برای مدیریت سیلاب و مهار به موقع آن‌ در نظر گرفته می‌شود تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای گیلان در همین راستا به صورت پیوسته و هماهنگ، وضعیت سدها و میزان بارش‌هایی که در بالادست سد سفیدرود اتفاق می‌افتد را کنترل می‌کند.

 

وی به پدیده خشکسالی که اکثر نقاط کشور با آن مواجه هستند اشاره کرد و با بیان اینکه در این وضعیت حساس استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند افزود: برای انجام فرآیند تولید برنج در استان گیلان بیش از دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب نیاز است که باید تأمین شود.

خرمی تأمین حداقل یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز کشت برنج در استان گیلان از طریق آب ذخیره شده سد سفیدرود را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: کشاورزان گیلانی باید همگام با توصیه‌های داده شده استفاده به موقع از آب‌های سطحی برای انجام فرآیند شخم زمستانی شالیزارها را مدنظر قرار دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از تشکیل کارگروهی در این استان با هدف مدیریت نقصان منابع آبی سخن گفت و خاطرنشان کرد: کارشناسان نهادها و دستگاه‌هایی نظیر آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، مؤسسه تحقیقات برنج کشور در این کارگروه حضور دارند و راه‌های کاهش مصرف آب را بررسی می‌کنند.

وی اجرای روش‌های مناسب برای آبیاری مزارع و موضوعاتی از این حیث را از دیگر کارکردهای مثبت برگزای جلسات کارگروه مذکور اعلام کرد و گفت: اگر شرایط آب و هوایی و میزان ذخیره و مصرف آب مطلوب باشد مطمئناً علاوه بر اعمال کمتر برنامه نوبت‌بندی آب، مشکلات کشاورزان و شالیکاران هم کاهش پیدا می‌کند.

خرمی در مورد سد لاسک نیز مطالبی عنوان کرد و با بیان اینکه جلوگیری از ورود رسوبات به داخل تالاب بین‌المللی انزلی از جمله کارکردهای این پروژه است تصریح کرد: مجوز زیست محیطی پروژه سد لاسک در ابتدای آذر ماه سال گذشته اخذ شده است بنابراین با توجه به موارد مذکور عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به شرایط مطلوب و پرآب سال گذشته اشاره کرد و با تأکید بر اینکه وضعیت پر آبی همیشه پایدار نیست اظهار داشت: در همین راستا قرار است کارگروه مشترک سازگاری با کم آبی استان گیلان، طرح‌ها و پیشنهادات اثربخش دستگاه‌های ذیربط را تهیه، تدوین و اجرایی کند.

خرمی مهم‌ترین مؤلفه‌ها و اهداف تشکیل کارگروه مشترک سازگاری با کم آبی در گیلان را برشمرد و عنوان کرد: ترسیم سیمای آب، مشخص بودن میزان منابع و مصارف آب استان، ارائه طرح‌ها و برنامه‌هایی در بخش سازه‌ای و غیر سازه‌ای برای صرفه‌جویی و سازگاری با شرایط احتمالی کم آبی از جمله این اهداف محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار