همزمان با شروع نخستین موج بیماری آنفلوانزا در سطح کشور در پاییز امسال، تعداد زیادی از مردم در یزد نیز درگیر با این بیماری شده و حتی برخی نیز جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۸۰۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 20 December 2019

آنفلوانزا، بیماری ویروسی واگیرداری است که به دستگاه تنفسی آسیب می زند و با تب، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه بروز یافته و از ابتدای مهرماه نیز قربانیان زیادی گرفته و برخی را به کام مرگ کشانده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت از ابتدای مهرماه تاکنون نزدیک به ۵۶ نفر در کشور جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از ارائه آمار مبتلایان به این بیماری در استان خودداری کرده و حتی فوتی‌های ناشی از آنفلوآنزا را کمتر از شش نفر اعلام کرده اند.

این در حالیست که طی چند هفته گذشته بخش زیادی از مراجعان به مراکز درمانی در سطح استان با علائمی شبیه به آنفلوانزا ویزیت شده و بیمارستان ها نیز جایی برای بستری نداشتند.

همچنین در بین مردم آماری زبان به زبان می‌چرخد که فوتی‌ها را بیش از 30 نفر اعلام می‌کند که پیگیری های خبرنگار ایلنا برای کسب اطلاعات دقیق بی نتیجه بود.

گرچه این آمار تایید نشده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه سکوت کرده اند و حتی عمیقا معتقدند که تب این بیماری فروکش کرده اما برگزاری نشست محرمانه برای کنترل آنفلوآنزا نشان از بحرانی بودن موضوع دارد.

پنج نفر در یزد بر اثر آنفلوآنزا فوت کردند

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان یزد از مرگ پنج نفر در این استان بر اثر بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: امسال ۹۶۰ نفر مشکوک به این بیماری در استان شناسایی شدند.

مهدی یاوری اظهار داشت: از این تعداد ۴۰۶ نفر در بیمارستانهای استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند که ۶۰ نفر از این تعداد جواب آزمایش آنها مثبت گزارش شد.

وی با بیان اینکه در سالجاری مجموعا پنج نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا در استان فوت کردند، خاطر نشان کرد: اکثریت این افراد سالمند بودند ضمن اینکه موارد قطعی آنفلوانزا در استان نیز کم بوده است.

وی با تأکید بر اینکه هر سال این موج آنفلوانزا فصلی را داریم که معمولا از اواسط آبان آغاز و تا اواخر آذرماه تمام می شود، افزود: خوشبختانه این بیماری کنترل شده و مشکلی در استان در این زمینه نداریم.

تب بیماری آنفولانزا فروکش کرد/ کمبود تخت صحت ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد با بیان اینکه از اواخر هفته گذشته تاکنون موج بیماری آنفولانزا در استان یزد کاهش پیدا کرده است گفت: از ابتدا شیوع بیماری آنفولانزا در استان 62 مورد مثبت قطعی آنفولانزا در استان داشتیم که از این تعداد شش نفر که اکثرا افراد مسن بوده اند فوت کرده اند.

وی در اظهاراتی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کنترل بیماری آنفولانزا عنوان کرد: آمارهایی که بعضا در فضای مجازی منتشر می شود صحیح نیست و همشهریان گزارش ها و توصیه های دانشگاه را مدنظر قرار دهند.

به گفته او از ابتدای سال ۹۸ تا امروز در استان یزد ۱۱۶۸ بیمار مشکوک به آنفلوانزا شناسایی شد که از این تعداد ۵۰۲ نفر بستری شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با رد اخبار منتشر شده در فضای مجازی در سطح استان پیرامون این بیماری، گفت: مردم نباید نگران باشند، این بیماری در استان تحت کنترل است و هیچ خطری برای مردم در خصوص مرگ و میر ندارد.

محمود نوری شادکام ادامه داد: یزد، در میان استانهایی قرار دارد که کمترین عارضه را در این زمینه دارند و بهترین خدمات هم ارائه شده است.

به گفته وی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، تمام امکانات، تجهیزات و دارو به میزان کافی در دسترس است و کمبود تخت هم صحت ندارد.

خود مراقبتی بهترین راهکار در عدم ابتلا به آنفلوآنزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، خودمراقبتی را یکی از اصول اصلی تمامی بیماری های تنفسی دانست و گفت: این امر کمک می کند تا مردم کمتر درگیر شوند و در صورت ابلتلا نیز سریعتر درمان شوند.

وی با بیان اینکه نخستین توصیه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری شستن دست هاست، عنوان کرد: به دلیل اینکه ویروس این بیماری روی سطوح می نشیند و دست ها نیز در تماس با اطراف هستند، آلوده شده و تماس دست ها با صورت، مخاط و بینی بیماری را منتقل می کند.

وی در عین حال با تاکید بر پرهیز از خوددرمانی از سوی مردم اظهار داشت: درمان آنتی بیوتیکی در بیماری های ویروسی که به صورت خود درمانی انجام می شود نه تنها بهبود ایجاد نمی کند بلکه شرایط را بدتر می کند.

سانسور آمار فوت و مبتلایان آنفلوآنزا در یزد

هرچند آمار زیاد مبتلایان به این بیماری غول بزرگی از آن ساخته است و واکنش گسترده جامعه را به همراه داشته اما دیگر هیچ خبری از آمار مرتبط با آن بیماری از مبادی رسمی منتشر نشده است.

این واکنش مسئولان نشان می دهد مسئولان استان تصمیم گرفته اند هیچ آماری از تعداد افراد فوتی و درگیر این بیماری به جامعه درز نکند.

شاید در نگاه اول عدم اعلام آمار باعث ایجاد جو آرامش در جامعه شود اما همین بی اطلاعی باعث عدم توجه جدی به هشدارهای این بیماری مسری خواهد شد.

منبع: ایلنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار