یک اقتصاد دان:
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بزرگترین شرکای تجاری ایران مثل روسیه، ترکیه و چین اعضای اصلی گروه ویژه اقدام مالی(FATF) هستند، گفت: عضویت در این نهاد مالی به مثابه گذرنامه، برای تجارت با هر کشور خارجی واجب است.
کد خبر: ۸۰۷۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 20 December 2019

«مهدی پازوکی»، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: امروز 190 کشور عضو، همکار FATFو 37 کشور جهان هم عضو اصلی این نهاد هستند. اگر خواستار تجارت با جهان، راهیابی کالاها و خدمات خود بازارهای جهانی و یا ورود مواد اولیه مورد نیاز تولید خود هستیم، به گشایش اعتبار و مبادلات بانکی با دنیا نیاز داریم.

این اقتصاددان ادامه داد: باید به FATF به عنوان یک ابزار اقتصادی نگاه کنیم. عضویت در این نهاد مالی، مثل پاسپورتی که برای سفر به هر کشوری ضروری است، برای تجارت با جهان لازم است و اگر وارد لیست سیاه شویم، دیگر نمی‌توانیم با هیچ کشوری تجارت داشته باشیم.

پازوکی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با پیوستن به FATF افزود: طرز تفکری در کشور وجود دارد که به دنبال بازگشت ایران به دوران قاجار است. به نظر می‌رسد می‌خواهند ما با دنیا هیچ ارتباطی نداشته باشیم و خود را از بازارهای منطقه‌ای و جهانی محروم کنیم، در حالی که یکی از مشکلات اقتصاد ایران که امروز معیشت مردم را به شدت ضعیف کرده، بسته بودن اقتصاد است و متاسفانه تندروهای داخلی از آن دفاع می کنند.

طرفداران اقتصاد بسته جمهوری اسلامی را زمین می‌زنند

پازوکی با تاکید بر اینکه ما باید در مجامع جهانی حضور فعال داشته باشیم، افزود: تفکری که خواهان عدم تعامل با جهان است، جمهوری اسلامی را به زمین می‌زند و ایران را به عقب می‌برد. باید بیش از گذشته به دنبال شکوفایی و توسعه ایران باشیم تا کشور جایگاه خود را پیدا کند. امروز اگر بخواهیم با جهان تجارت کنیم، نیاز داریم سیستم بانکی ما با سیستم بانکی جهان کار کند.

او گفت: از جمله استدلال‌های غلط مخالفان این است که تضمین می‌خواهند با عضویت در FATF همه مشکلات کشور حل شود. چنینی انتظاری غیر واقع‌بینانه است و ما باید حداقل مانع بروز مشکلات و محدودیت‌های جدید شویم. امروز که توسط بزرگترین قدرت اقتصادی تحریم هستیم، نباید با خود تحریمی آثار زیان بار آن را تشدید کنیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برخی مخالفانFATF اصلا جهان را نمی‌شناسند و البته عده‌ای از آن ها هم در لندن اقامت و ملک دارند اما متاسفانه منافع ملی را نادیده می گیرند.

او با بیان اینکه در صورتی عضویت در FATF به ضرر ماست که ما به دنبال کلاهبرداری باشیم، گفت: وقتی شرکای عمده تجاری ایران مثل روسیه، ترکیه و چین عضو اصلی این نهاد هستند، چطور می‌گوئیم این نهاد استعماری است و با اعضای آن بیشترین حجم مبادلات تجاری را داریم؟ دشمنان ایران دوست دارند حضور ایران هرچه بیشتر در جامعه بین‌المللی محدود شود و ما نباید با آن ها هم راستا شویم.

اقتصاد افغانستان در حال پیشی گرفتن از ایران است

پازوکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد افغانستان در حال پیش روی از ماست و من نگرانم ده سال دیگر شاهد صف‌های طولانی مقابل سفارت افغانستان برای مهاجرت جوانان ایرانی باشیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در وضعیتی از اقتصاد قرار داریم که اگر حاکمیت باعث ورود حتی یک دلار به اقتصاد کشور شود، قابل تحسین است و اگر هم بازارهای منطقه‌ای را به روی اقتصاد ایران ببندد کار نابخردانه‌ای انجام داده و فرقی نمی‌کند، توسط کدام دولت انجام شود.

پازوکی در خصوص معلق ماندن دو لایحه پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در شرایطی که نیاز داریم از مخارج غیر ضروری حکومت بکاهیم، مجمع تشخیص مصلحت نظام سالیانه 50 هزار میلیون تومان اعتبار دریافت می کند و باید نسبت به کارایی آن توضیح دهد.

این اقتصاددان گفت: بخش از سیستم بانکی ما در حال پولشویی است و گردش سالیانه 160 هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در کشور همین موضوع را ثابت می کند. اگر جلوی پولشویی را در سیستم بانکی بگیریم بزرگترین گام را در مبارزه با فساد انجام داده ایم.

پازوکی اظهار کرد: شفافیت مالی و مقابله با پولشویی از نتایج مثبت پیوستن به FATF است.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اگرراست میگویی وصادق هستی چندنفرازمخالفین FATFکه درخارج مسکن دارندبامدرک اعلام کن والا دروغگویی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
یعنی نباید خجالت بکشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار