رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان گفت: تفکیک زباله نباید در بین شهروندان شرطی شود چراکه محکوم به شکست است و باید فرهنگ‌سازی این اقدام در جامعه نهادینه شود تا فرآیند طبیعی آن شکل بگیرد.
کد خبر: ۸۰۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۱ 19 December 2019
رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان گفت: تفکیک زباله نباید در بین شهروندان شرطی شود چراکه محکوم به شکست است و باید فرهنگ‌سازی این اقدام در جامعه نهادینه شود تا فرآیند طبیعی آن شکل بگیرد.

به گزارش تابناک همدان از مهر، حسین سیبی در صحن شورای شهر همدان بابیان اینکه توجه به اقدامات زیربنایی و علمی، اصول کار ماست، گفت: این مجموعه با بهره‌گیری از علوم روز پیش می‌رود تا از هرگونه آسیب، دور شود.

حسین سیبی با تأکید بر اینکه مطالعات، اساس کار هر نهاد و مجموعه محسوب می‌شود؛ افزود: توجه به اقدامات زیربنایی و علمی، به دور از سطحی‌نگری و اعمال سلیقه از اصول کار مجموعه پسماند شهرداری همدان است.

لزوم ساماندهی سایت دفن زباله

وی گفت: ساماندهی سایت دفن زباله یکی از مهمترین تکالیف شهرداری محسوب می‌شود که اهمیت آن ۱۰۰ برابر بسیاری از پروژه‌های شهری است و باید در اولویت امور شهری قرار گیرد.

سیبی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ناقص از سوی وزارت کشور در زمینه ساماندهی سگ‌های ولگرد، گفت: هیچیک از شهرداری‌های کشور نتوانستند برابر ۱۰۰ درصد این مهم را اجرا کنند و از سوی دیگر در صورت اجرای این دستورالعمل، هزینه‌های آن بسیار بالاست.

وی با تأکید بر اینکه تفکیک از مبدأ و خط پردازش، مکمل یکدیگرند؛ گفت: خط پردازش، توجیه اقتصادی ندارد؛ بلکه مبحث فرهنگی و زیست‌محیطی است.

رئیس سازمان پسماند شهرداری همدان همچنین با اشاره به اینکه یک هزار و ۷۵۰ مورد باکس زباله در سطح شهر همدان وجود دارد، گفت: در حال حاضر شست‌وشوی باکس‌های زباله توسط یک مورد دستگاه باکس‌شور انجام می‌شود؛ در حالی که به‌منظور پوشش تمام مناطق ۴ گانه نیازمند ۴ عدد دستگاه باکس‌شور هستیم.

سیبی گفت: تفکیک زباله نباید در بین شهروندان شرطی شود که در این صورت محکوم به شکست است؛ از این رو باید فرهنگ‌سازی این مهم، نهادینه شود تا فرآیند طبیعی آن شکل شکل بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به نارضایتی شهروندان نسبت به عملیات برف‌روبی زمستانی در سطح شهر، گفت: نیرو‌های خدمات شهری تمام تلاش خود را به کار گرفتند و تا پاسی از شب به‌منظور عملیات برف‌روبی فعال بودند؛ اما زمان بارش و ترافیک ایجاد شده در ساعت خروج شهروندان از منزل، شرایط را تغییر می‌دهد و دست‌وپا گیر مدیریت‌شهری خواهد شد.

مشکلات و مسائل شهر، دسته‌بندی و در اختیار فرماندار و سایر مسئولان ذی‌ربط قرار داده شود
رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی شورای شهر همدان گفت: در حالی که شورای شهر نظارت تمامی فعالیت‌های مدیریت شهری را برعهده دارد باید بر اساس قوانین و محدوده قانونی، مشکلات و مسائل شهر، دسته‌بندی و در اختیار فرماندار و سایر مسئولان ذی‌ربط قرار داده شود.

سید مسعود عسگریان اظهار کرد: شورای شهر به عنوان سیاست‌گذار برای جمع‌آوری و آسیب‌شناسی مسائل مرتبط به زندگی شهروندی اجازه ورود دارد و عملاً در حوزه اجرایی سایر دستگاه‌ها، نمی‌تواند دخالت کنند؛ زیرا هر مجموعه در حوزه وظیفه خود، احساس تکلیف می‌کند.

وی گفت: شورای شهر می‌تواند با جدیت و قاطعیت بیشتری برای جلوگیری از هر گونه اقدامات تخریبی و احداث غیرقانونی در منابع طبیعی شهر اعلام نظر کند؛ هرچند نظارت شهرداری برای کنترل ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محدوده قانونی و بخشی از حریم به‌ویژه در کمیسیون ماده ۱۰۰، محسوس است.

عسگریان خطاب به نمایندگان دوستدار طبیعت حاضر در صحن، اعلام کرد: درد دل‌های شما، دغدغه شورای شهر در مواجهه با مسئولان و انعکاس مشکلات به آنان است؛ از این رو در خصوص تخریب کوهستان و منابع طبیعی باید به جدیت با مسببان برخورد شود تا به عنوان دستورالعمل یا حداقل گزارش توجیهی همراه با مستندات لازم به فرماندار ارائه شود و مباحث مورد نظر مورد تأکید دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گیرد که در صورت اجرای هر گونه طرح اثرگذاری، با مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب پیش بروند.

حافظ کوهستان الوند و طبیعت همدان باشیم

نماینده کوهنوردان و فعالان محیط زیست حاضر در صحن شورا نیز عدم اجازه هرگونه فعالیت عمرانی در کوهستان الوند به‌ویژه دشت میشان را خواستار شد و گفت: در این زمینه حداقل از تخریب‌های آینده و ساخت‌وساز‌های بیشتر، پیشگیری شود.

پوریا بوجاریان با اشاره به طرح آسفالت‌ریزی از گنجنامه تا میدان میشان، اظهار کرد: این جاده به صورت خاکی به اندازه کافی، چهره منطقه را دستخوش تغییرات ناموزون کرده است که در صورت آسفالت‌ریزی، ضربه نهایی تخریب را بر پیکره این کوهستان وارد می‌کند.

وی با تأکید بر عدم تعریض جاده پیست اسکی و سوق دادن سرمایه‌گذار در این مسیر، گفت: با مدیریت قوی و در نظر گرفتن موارد کارشناسی حفاظت زیست محیطی و الگوبرداری از کشور‌های پیشرفته می‌توانیم از این مکان برای حفظ آن و بهره برداری گردشگری استفاده کنیم.

کوهنورد همدانی با انتقاد از تهاجم خودرو‌های آفرود چهارچرخ و موتورسوار‌ها به مسیر‌های کوهنوردی، گفت: این اقدام موجب تخریب طبیعت و پوشش گیاهی منطقه می‌شود که می‌توان از ظرفیت راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی هم در راستای حفاظت از کوهستان، بهره‌مند شد.

بوجاریان ادامه داد: اگر قصد بر این است که جاده سلامت و مسیر برگشت گنجنامه به‌منظور کاهش ترافیک منطقه، ایجاد شود، می‌توان به جای احداث جاده برگشت گنج‌نامه، با در نظر گرفتن مدیریت مناسب حمل‌ونقل عمومی و کنترل عبور و مرور، از حجم ترافیک کاست.

وی گفت: جاده برگشت گنجنامه، منطقه بسیار وسیعی را تحت شعاع و مورد تخریب قرار خواهد داد.

بوجاریان ارائه طرح ثبت ملی رشته کوه الوند به مراجع ذی‌ربط را پیشنهاد داد و گفت: «الوند» به عنوان یکی از بهترین کوهستان‌های دنیا، زادگاه بسیاری از بزرگان تاریخ بوده و هست که با توجه به روند نهایی شدن و تأیید این طرح، باید با اعمال نظارت بیشتر، از این کوهستان حفاظت شود.

کوهنورد همدانی همچنین با توجه به اینکه همدان، مهد کوهنوردی ایران و یکی از پایه‌های اصلی کوهنوردی است که با وجود بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان کوهنوردان ایران می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد؛ ایجاد موزه ملی کوهنوردی ایران در همدان را پیشنهاد داد و گفت: این طرح می‌تواند در راستای توسعه و بهره‌برداری از توریست ورزشی، اشتغال و گردشگری شهر کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار