شهردار یزد:
شهردار یزد از معرفی یزد به عنوان اولین مقصد گردشگری، تفریح و درمان کشور برای معلولان ابراز خرسندی کرد و گفت: خارج کردن شهر یزد از معلولیت و امکان زندگی، گردش و زیستن همه اقشار مختلف در این شهر باید بتواند آغاز انجام برنامه‌های گسترده در تمام کشور باشد.
کد خبر: ۸۰۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 09 December 2019

«جمال‌الدین عزیزی بندرآبادی» در نشست تخصصی با معلولان کشور در جریان اولین جشنواره ملی گردشگری معلولین در یزد با بیان این که مناسب سازی یزد در مسائل شهری رفع ضعف‌های شهرداری‌ است، گفت: امیدوار هستیم که خارج کردن شهر یزد از معلولیت و اقداماتی برای فراهم شدن امکان زندگی، گردش و زیستن همه اقشار مختلف در یزد، بتواند آغاز انجام برنامه‌های گسترده در تمام کشور باشد.

وی تایید تمام طرح‌های شهری مربوط به مناسب‌سازی و  تصویب شورای شهر را در گروی تایید ناظرانی از معلولان دانست و گفت: امیدوار هستیم با این احتساب بتوانیم یزد را به عنوان اولین مقصد گردشگری، تفریح و درمان کشور معرفی کنیم که امکانی دور از دسترس نیست.

«سپنتا نیکنام» رییس کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد نیز در بخشی از سخنانش، رفع معلولیت از شهرها را یکی از الزامات کشور و یکی از اهداف ملی شدن این جشنواره گردشگری معلولان برشمرد و اظهار کرد: با برگزاری این جشنواره به دنبال شروع یک نهضت سراسری در کشور هستیم که بدون همکاری جامعه معلولان محقق نخواهد شد.

وی با تاکید بر این که توجه به معلولان باید از اتفاق به جریان تبدیل شود، گفت: معلولان حاضر می‌توانند اصولی را در شهرهای خود داشته باشند که انتخاب ناظرین شهرداری‌ها و شوراهای شهر از میان معلولان از مهمترین این گام‌هاست.

این مسئول به سهم شهرداری‌ها در پرداخت هزینه‌هایی در حوزه شهری مانند پرداخت دو سوم هزینه‌های حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: معلولان باید سهم خاص خود را از این میان پیدا و مطالبه کنند.

وی با بیان این که شهرداری یزد در طول سال با هزینه ۱۷ میلیون تومان دو سرویس برای رفت و آمد معلولان در جامعه در اختیار این قشر گذاشته است، تصریح کرد: از طرفی امسال شهرداری یزد با اختصاص بودجه‌ای ۱.۵ میلیارد تومانی برای معلولان و مناسب‌سازی شهری و ضرورت ارائه محصول پس از بودجه، توانست امکان حضور معلولان در شهر یزد را فراهم کند لذا گام بعدی مطالبه اختصاص ردیف بودجه در بودجه‌ریزی شهرداری به این قشر است.

 نیکنام معلولیت را محدودیت دانست و در این باره عنوان کرد: معلولان و جامعه و مسئولان باید بپذیرند که معلولیت، محدودیت است اما محرومیت محسوب نمی‌شود و مسئولان باید با پذیرفتن این مسئله به جای سرپوش گذاشتن به مشکلاتشان، در صدد رفع آن‌ها با مطالبه از مسئولان باشند.

وی با اشاره به مناسب‌سازی اتوبوس‌های شهری با هزینه‌ای پایین، اظهار کرد: با ایده‌ی شهرداری یزد و با هزینه‌ای حدود ۵ میلیون تومان برای هر دستگاه اتوبوس، ۱۷ دستگاه از ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد مناسب سازی و برای معلولان قابل استفاده شده است.

رییس کمیسون خدمات شهری شهرداری یزد از انعقاد قرار داد پایش شهر به منظور اولویت‌بندی و اختصاص بودجه به این مسئله خبر داد و خطاب به جامعه معلولان گفت: باید به دنبال ایجاد ستادهای تشکیلاتی برای پیشبرد بهتر اقدامات نامبرده در شهرهای خود باشید، لذا باید در اطلاع‌رسانی و معرفی شهر دوستدار معلول همت کرده و آن را در تمام کشور بسط دهید.

وی برند دوستدار معلول را لازمه افزایش اختصاص بودجه‌های شهرداری به این موضوع دانست و گفت: زمانی می‌توان بودجه بیشتری را به مسائل شهری و مناسب سازی اختصاص داد که شهر را در این زمنیه برند کنیم لذا باید در این راستا تلاش کنید و حقوق خود را مطالبه کنید چرا که اجرا نشدن این مهم برگرفته از ضعف شماست.

«علی نوری» مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری شهرداری یزد نیز در این نشست با اشاره به این که معلولان باید با آگاهی از قوانین حمایت از معلولان از مسئولان حوققشان را مطالبه کنند، گفت: شهرها در واقع پذیرای معلولان به عنوان بخشی از جامعه خود نیستند، لذا آگاهی از قوانین معلولان به منظور ایجاد تغییراتی در شهرهای خود ضروری است.

در بخش دیگری از این نشست معلولان حاضر در جمع به ایراد نظرات و مشکلات و ارائه راهکارهای خود پرداختند که در این میان، نقص برخی از انجمن‌های معلولان جسمی و نخاعی در حمایت از این طرح‌ها در شهرهایشان و الزام فرهنگ‌سازی موازی مناسب سازی از مسائل مطرح شده از سوی معلولان بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار