مدیر آموزش و پروش استثنایی استان یزد از آغاز ساخت مدرسه نابینایان در این استان هم‌زمان با روز جهانی معلولان خبر داد و گفت: در حوزه استثنایی سعی بر رعایت حداقل مناسب‌سازی‎ها شده ولی برخی مدارس قدیمی مناسب‌سازی نیستند.
کد خبر: ۸۰۱۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸ 30 November 2019

مصطفی پایدار از آغاز به ساخت سومین مجموعه آموزشی استاندارد معلولان در استان یزد هم‌زمان با سالروز جهانی معلولان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر فضای آموزشی استاندارد معلولان به‌ویژه متناسب با نیازهای ویژه نابینایان در یزد وجود ندارد، این مجتمع با سه مرکز آموزشی دبستان، متوسطه اول و دوم و همچنین بخش‌های خدمات‌دهی به معلولان تمام نیازهای دانش‌آموزان معلول به‌ویژه نابینا و افراد دچار مشکل بینایی را نیز پوشش می‌دهد.

مدیر آموزش و پروش استثنایی استان یزد اضافه کرد: این مجموعه با ارائه خدمات متمرکز نیازهای دیگر این قشر ازجمله ایاب و ذهاب و سایر خدمات آموزشی را نیز ارائه می‌دهد ولی تداوم این مهم همراهی دستگاه‌هایی مانند مسکن و شهرسازی، خیرین و دولت را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه دو مدرسه جدید ایجادشده برای معلولان حرکتی و معلولان با نیازهای ویژه رفتاری و اوتیسم در یزد استانداردسازی شده است، گفت: درصورتی‌که دسترسی برای جامعه معلولان جسمی و حرکتی فراهم شود، قادر به پوشش نیازهای سایر معلولیت‌ها نیز خواهیم بود.

پایدار با اشاره به ارائه خدمات به سه هزار دانش‌آموز معلول توسط اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اظهار کرد: در این آمار، گروه جسمی و حرکتی در مدارس خاص شامل ۸۰ دانش‌آموز و حدود ۴۰۰ نفر نیز به‌صورت تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

مدیر آموزش و پروش استثنایی استان یزد به استاندارد نبودن اغلب مدارس عادی یزد برای معلولان اشاره کرد و گفت: در حوزه استثنایی سعی بر رعایت حداقل مناسب‌سازی‎ها شده ولی برخی مدارس قدیمی مناسب‌سازی نیستند و این در حالی است که در مدارس جدید کاملاً استانداردهای معلولان و مناسب‎سازی اعمال‌شده است.

وی بابیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی از دیدگاه اغلب مردم محدود به گروه کودکان ناتوان ذهنی هستند، تصریح کرد: در یک دسته‌بندی این کودکان به هفت گروه نیازهای ویژه بینایی و نابینا، نیازهای ویژه شنوایی و ناشنوا، اختلالات یادگیری، اختلالات رفتاری، کم‌توان ذهنی، جسمی حرکتی و چند معلولیتی تقسیم می‌شوند که بخش قابل‌توجهی از این گروه می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند.

پایدار با اشاره به برنامه‌های روز جهانی معلولان نیز اعلام کرد: مراسم گرامیداشت این مناسبت در روز دوازدهم آذرماه با حضور معلولان و باهدف تجلیل از معلمان این قشر در سالن تربیت‌معلم یزد برگزار و طرح غربالگری دانش‌آموزان سالم با نیازهای ویژه و خدمات حمایتی شامل توان‌بخشی و درمان دانش‌آموزان بااعتبار ۸۰ میلیون تومان نیز در این هفته انجام خواهد شد.

وی تجلیل از کارکنان موفق و همایش آموزش خانواده برای والدین دارای فرزندان معلول را از دیگر برنامه‌های هفته ملی معلولان خواند و خاطرنشان کرد: مردم به‌ویژه رسانه‌ها باید در ارتقای فرهنگ جامعه نسبت به برخورد و معاشرت با معلولان بکوشند و این مسئله را به جامعه متذکر شوند که معلولان نیاز به ترحم ندارند اما لازم است که حقوق این قشر محقق شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار