تصادفات پی در پی یک ماهه در شهرستان بابل با بر جای گذاشتن ۱۱ کشته در سر صحنه ، مهر ماه امسال را به خونین ترین ماه سال برای مردم این شهرستان تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۹۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ 25 October 2019

آمار جان باختگان تنها افرادی را شامل می شود که دفتر زندگیشان بلافاصله پس از تصادف بسته شد در حالی که در همین مدت تعدادی از زخمی شدگان هم با وضعیت وخیم به بیمارستان ها انتقال یافتند و گزارش رسانه ای در باره وضعیتشان منتشر نشده است.

شهرستان ۵۳۶ هزار نفری بابل با مساحت یک هزارو ۴۳۱ کیلومتر مربع دارای ۶۱۳ روستا و آبادی در قالب ۶ بخش ، ۱۱ دهستان و هفت شهر است.

تصادفات منجر به مرگ در بابل طی ماه مهر با انحراف یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ و کشته شدن دو جوان در بندپی غربی استارت خورد و با مرگ ۲ زن حدود ۶۰ ساله که عابر پیاده بودند در دو تصادف جداگانه در جاده بابل به آمل ادامه یافت. علاوه بر این یک دانش آموز دختر بابلی هم در حالی که به گفته شاهدان عینی از ترس حمله سگ ولگرد پا به فرار گذاشته بود، بر اثر برخورد با خودروی در حال تردددر جاده شهید صالحی جان باخت.

تصادف یک کامیون با خودروی سواری در جاده بندپی غربی بابل هم ۲ جوان را به کام مرگ برد تا آمار کشته شدگان را در ماه مهر به هفت نفر برساند. انحراف مرگبار یک دستگاه پراید در کمربندی جنوبی بابل هم با برجای گذاشتن ۲ کشته ، تصادف در جاده بابل به قائمشهر که سبب مرگ راکب موتورسیکلت در صحنه شد و همچنین برخورد خودروی سواری با عابرپیاده در جاده قائم‌شهر ابتدای گرجی‌آباد که به فوت یک مرد ۵۰ ساله انجامید سبب شد تا آمار کشته شدگان تصادفات ماه مهر در بابل به ۱۱ تن برسد.

همه این خبرها در مهرماه سال جاری از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد در حالی که ممکن است تصادفات منجر به مرگ دیگری هم رخ داده باشد که رسانه ای نشده باشد.

اگر چه تاکنون گزارش های مختلفی از مردم و مسئولان در زمینه دلایل تصادفات منجر به فوت در بابل منتشر شده است ولی همچنان این شهرستان در صدر تصافات جاده ای در استان مازندران قرار دارد.

وجود جاده های غیر استاندارد فراوان در بابل علت مهم وقوع تصادفات مرگبار محسوب می شود، وضعیتی که سبب شد تا این شهرستان از طی سه سال اخیر رتبه اول مرگ ناشی از تصادفات را در گزارش دوره ای پزشکی قانونی استان به خود اختصاص دهد. ساری مرکز مازندران و آمل به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

گزارش پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد که در سال ۹۵ شهرستان بابل با ۳۶ فوتی ، در سال ۹۶ با ۲۸ فوتی و در سال گذشته با حدود ۲۵ فوتی در صدر تصادفاف جاده ای در استان مازندران قرار داشت.

جاده های مسیر بابل به آمل، جاده شهید صالحی منتهی به بندپی شرقی، جاده خشرودپی منتهی به بخش بندپی غربی، جاده گنج افروز به بابلکنار منتهی به لفور، جاده بابل به بهنمیر و جاده بابل به قائمشهر از جمله مهم ترین جاده های شهرستان بابل هستند که بیشترین تصادفات هم در آنها رخ می دهد.

نداشتن شانه خاکی و نبود چراغ های روشنایی، کم عرض بودن جاده ها و نیز از همه مهمتر فرهنگ غلط رانندگی و پایین بودن سطح استاندارد خودروها از جمله عوامل مهم در بروز حوادث رانندگی دراین منطقه است از سوی کارشناسان مطرح شده است.

همچنین کارشناسان راه و شهرسازی معتقدند که عدم تعریض جاده ها ، عدم روشنایی، بی توجهی به جلو و سرعت غیرمجاز در این تصادفات مرگبار دخیل هستند.

براساس گزارش های سال گذشته اداره راه و شهرسازی بابل ۹۰ درصد از تصادفات با عابران پیاده، سرعت غیر مجاز و سهل انگاری عابران پیاده است .

شهرستان بابل دارای یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر راههای شریانی است که تعمیر و نگهداری این میزان نیازمند اعتبارات ویژه ای است .

بدون تردید بروز تصادفات منجر به مرگ در بابل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و رفع علت های این تصادفات از سوی مسئولین مربوطه می تواند بخشی از استرس حاکم در جاده های بابل را کاهش دهد.

جاده بابل به بهنمیر به دلیل نداشتن شانه خاکی و وجود شالیزار و مزارع کشاورزی در حاشیه جاده سبب شده است تا رانندگان و عابران راه فراری در موارد خطر نداشته باشند که همه ساله انحراف خودروها به داخل زمین های کشاورزی سبب ساز مرگ و جرح تعدادی از شهروندان بومی و غیربومی می شود.

جاده شهید صالحی نیز که یکی از جاده های پر خطر در سطح مازندران محسوب می شد در چند سال اخیر به دلیل نصب گاردریل و نصب چراغ های روشنایی و نیز تعریض و راه اندازی سرعت گیرها اگر چه برتصادفات منجر به فوت و نیز تصادفات شاخ به شاخ خودروها کاسته است ولی همچنان به خاطر شلوغی بیش از حد این جاده ، تصادفات متعدد رخ می دهد.

جاده خشرودپی در بخش بندپی غربی بابل نیز به خاطر کم عرض بودن و نیز نبود گاردیل از مسیرهای تصادف ساز شهرستان است. این موضوع در جاده قدیم بابل به آمل نیز به همین صورت است و اگر علائم راهنمایی و رانندگی حاشیه جاده که در دست احداث است هر چه زودتر ترمیم نشود باید شاهد حوادث دیگری بود که قابل جبران نخواهد بود.

جاده جدید بابل به آمل اگر چه در سال های اخیر تعریض و چهار بانده شده ، ولی به خاطر وجود دوربرگردان های غیر استاندارد و تاریکی مسیر در برخی از نقاط حادثه خیز خطر تصادفات برای رانندگان وجود دارد که رفع این مشکل مساعدت مسئولین را می طلبد.

آمارهای جمع آوری از تصادفات ماه مهر امسال توسط خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بیشترین تصادفات منجر به مرگ مربوط به جاده بابل به آمل و بندپی غربی بوده است ، دو جاده ای که دست برقضا نیازمند توجه ویژه هستند و پیش از این ایرنا در باره مشکلات آنها گزارش منتشر کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار