دکتر حمیدرضا برخورداری یزدی:
متخصص و جراح بیماری‌های چشم، فلوشیپ بیماری‌های شبکیه و لیزر بیان داشت: مهمترین عامل در پیشگیری از نابینایی، اگاهی بخشی به جامعه در رابطه با مراجعه به چشم پزشک و معاینات دوره ای از بدو تولد تا سنین بزرگسالی می باشد.
کد خبر: ۷۹۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ 20 October 2019

به گزارش تابناک یزد، دکتر حمیدرضا برخورداری یزدی، متخصص و جراح بیماری‌های چشم، فلوشیپ بیماری‌های شبکیه و لیزر در یادداشتی به مناسبت روز جهانی نابینایان نوشت:

هر سال ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی نابینایان یا روز عصای سفید تعیین شده است. نابینا هم عضوی از جامعه متمدن است و حقوق اجتماعی مصرحی دارد و به جای ابراز ترحم حقوق او را باید رعایت کنیم.
علل نابینایی در سنین مختلف متفاوت میباشد. شایعترین علت نابینایی در شیرخواران اب مروارید مادرزادی و در ادامه نارسایی شبکیه ناشی از نارس بودن نوزادان است. در سنین کودکی ضربات نافذ به کره چشم ودر سنین بزرگسالی اب مروارید سنی، اب سیاه و  خونریزی  و پارگی شبکیه ناشی از دیابت و در سنین کهنسالی تخریب سنی ناحیه ماکولا در بافت شبکیه از شایعترین علل کم بینایی و نابینایی میباشند. هر چند با پیشرفتهای شگرف در علم چشم پزشکی اکثریت این موارد با مراجعه و تشخیص و درمان بهنگام قابل پیشگیری و درمان است ولیکن بر اساس تخمین­‌ها ۳۰ هزار کودک کم‌بینا و ۷هزار و ۵۰۰ کودک نابینا در کشور وجود دارد. همچنین جمعیت نابینایان بالای ۵۰ سال ایران حدود ۸۰ هزار نفر است که این امار نشاندهنده اهمیت توجه به این قشر جامعه است.

مهمترین عامل در پیشگیری از نابینایی اگاهی بخشی به جامعه در رابطه با مراجعه به چشم پزشک و معاینات دوره ای از بدو تولد تا سنین بزرگسالی می باشد.

درمانهای پیشرفته  لیزری برای نوزادان نارس و تزریق داروهای پروتیینی نسل جدید برای این بیماران گام نوینی در پيشگيري از نابینایی نوزادان بوده است.

با تلاشهای مسولین وزارت بهداشت به حمدالله وسایل و تجهیزات اعمال جراحی اب مروارید و اب سیاه در جای جای کشور و در تمام مراکز دولتی و خصوصی  وجود داشته که از این لحاظ جزو کشورهای پیشرو در منطقه خاورميانه قرار داریم.

دکتر حمیدرضا برخورداری یزدی در ادامه آورده است: علی رغم کنترل دیابت با روشهای مرسوم درمانی شاهد رشد روزافزون شیوع دیابت در کشور هستیم که متاسفانه عوارض چشمی دیابت روز به روز در حال افزایش و بروز در جوانان دیابتی است. هرچند تجهیزات درمانی دارویی و لیزرهای مورد نیاز درمان اسیب های شبکیه ناشی از دیابت را در اختیار داریم ولیکن مهمترین عامل در کنترل اسیبهای چشمی دیابت کنترل شدید قند خون است. مراکز دیابت در سراسر کشور درمانهای چشمی را برای کلیه مراجعین انجام میدهند که این مورد نیز از افتخارات سیستم درمانی کشور محسوب میگردد

وی همچنین افزوده است: نکته ای که همیشه در ذهن بیماران چشمی وجود دارد سوال در مورد امکان پیوند چشم است. باید گفت که در زمان حاضر با علم کنونی بشر چنین امکانی وجود نداردچرا که بافت در هم پیچیده چشمی مجموعه ای از اعصاب و عروق و سیستمهای حرکتی و حسی در فضای بسیار کوچک قرا ر گرفته که امکان  جایگزین کردن ان را غیرممکن میسازد. هرچند تلاشهای فعلی دانشمندان در رابطه با ساخت حسگرهای جایگزین شبکیه و ارتباط دادن ان با بخش حسی مغز حداکثر در حد درک نور گردیده اما به نظر میرسد تا دستیابی بشر به ایجاد حس بینایی واقعی به واسطه حسگرها راه دراز و پیچیده‌ای وجود دارد

به همین دلیل اهمیت حفظ و نگهداری و پیشگیری از ایجاد عوارض چشمی برای همه سنین در اولویت بخشهای درمانی کشور قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار