لذا نمی توان براحتی بر این سفره ای معنوی پربرکتی که به لطف امام حسین ع در استان ما گسترانیده شده چشم بست وبر هر بهانه ای غیر معقول تمسک جست که مردم از مواهب این حرکت واین سفره فراخ محروم شوند.یااینکه مسئولین به گونه ای خودشیرینی که برای یک تایید صلاحیت ویا تمدید مسئولیت کوتاه مدت ،به جای سوق دادن منابع برای آبادانی وعمران زیرساختها ،از جیب خروج کرده منابع موجود استان را اتلاف نمایند.
کد خبر: ۷۸۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 15 October 2019

تابناک ایلام علی اصغراسدی::به عقیده بسیاری از کارشناسان ،هنر مدیریت و فرماندهی این است که یک فرد با یاری گرفتن از توان ،اندیشه ورزی و قدرت تعقل وتدییر ،بهره گیری زیرکانه از منابع انسانی و لجستیکی از هر فرصتی در راستای ایجاد منافع برای دستگاه ،سازمان تحت تصدی استفاده نموده به گونه ای که آثار مثبت آن برای یکایک افراد درون سازمان ویا حتی برون سازمان نمود عینی وملموس داشته باشد.

خواه می خواهد این هنر در مدیریت یک سازمان اداری ،یک شرکت تجاری ویا مدیریت کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده اعمال شود ،اما علاوه بر پیشبرد طبیعی امور ،هدف باید برمبنای  بهبود کارکردها در راستای دست یافتن به منافع حداکثری تنظیم شود هدف باید براساس حساب دو دوتاچهارتا باشد،باید از هر فرصتی برای جذب منابع وافزایش دارایی های منقول وغیرمنقول استفاده کرد ،نه اینکه از جیب بزنی بدون اینکه جایگزینی برایش در نظر داشته باشی !معنی این می شود اتلاف منابع!

این روزها اگر بادقت وظرافت به فرصت ها ومزیت های اقتصادی موجود دراستان ایلام نگاهی بیاندازیم و بدون وسواس وتعصب، اهمیت چندوجهی آنها مورد  بررسی موشکافانه قرار بگیرد به این واقعیت خواهیم رسید که همین استان کوچک از ظرفیتهای بالایی برخورداراست که بی توجهی به اقتصادی سازی اشان ،رفته رفته آنها را به فرصتهای سوخت شده ای مبدل می کند که خروجی آن چیزی جز تحمیل هزینه ومشقت بر مردم نیست.

از کنار ظرفیتهای خدادادی و غیرخدادادی نظیر نفت وگاز ،کشاورزی،دامپروری ،طبیعت بکر وزیبای استان بعنوان بهترین فرصت و بازارچه مرزی و صنعت سیمان ومعادن ودهها مورد دیگر می گذریم که البته دراین مقال مجالی برای پرداختن چندباره بدانها نیست ،اما این روزها استان ایلام درگیر بزرگترین پدیده توریست مذهبی کشوربا ظرفیتی  بیش از 4میلیون تردد در کمتر از دوهفته است ،پدیده ای منحصر بفرد که اگر به دقت وبدون واهمه زوایای ارزشمند اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ریزی لازم در بالفعل سازی ظرفیت های بالقوه مستور مانده در بین لایه های تودرتوی آن صورت پذیرد آنگاه است که در کوتاه مدت می توان قدر این داشته بزرگ را دانست ولحظه ای در راستای برخورداری از تمامی مواهب آن درنگ نکرد.

آری اربعین و دریای عظیم جمعیت زائرین اربعین بزرگترین وارزشمندترین فرصتی است که به مدد امام حسین و فرهنگ ناب ومترقی تشیع در اختیار مردم استان ایلام قرار گرفته است ،از آنجا می گوییم این ظرفیت منافع چندوجهی با خود به همراه دارد چون در کنار ارزشهای معنوی که ترویج ولایتمداری روح آن را تشکیل داده وبه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در مواجهه با ناملایمات وتوطئه های منطقه ای وبین المللی مبدل شده است ،وجه مادی آن ظرفیت وپتانسیل بزرگ گردشگری مذهبی نهفته درآن است که گویا همچنان در سایه بی توجهی مسئولین ودستگاههای مرتبط مکتوم مانده است.

 شاید کسانی که همچنان خود را در حصار یک وجه مزیتهای اربعین یعنی وجه معنوی آن گرفتار کرده و پرداختن به وجه مهم آن یعنی منافع اقتصادی اربعین را مذموم دانسته و در مختصات ذهنی خود نگاه به منافع اقتصادی وسفره مردم را با اهداف اربعین در تضاد وتباین ببینند.اما ائمه معصومین(ع) در روایات، مؤمنین را به خرید و فروش و تجارت توصیه کرده‌اند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: تجارت را ترك نكنيد كه خوار و بی‌مقدار خواهيد گشت، و به تجارت بپردازيد تا خداوند شما را بركت عنايت فرمايد؛ لَا تَدَعُوا التِّجَارَةَ فَتَهُونُوا؛ اتَّجِرُوا بَارَكَ‏ اللَّهُ‏ لَكُمْ‏؛(کافی/ج5/ص149) 

در روایات ما به فعالیت اقتصادی توجه شده است و بنابراین ما نباید به بهانۀ دین‌داری یا زهد تجارت و کسب و کار را ترک کنیم. این خیلی بد است که یک جوان مذهبی به تقویت توان اقتصادی خود نپردازد و آن را با بی‌اعتنایی به دنیا توجیه کند.فرهنگ ورود مؤمنین به فعالیت‌های اقتصادی برکات و فوائد مهمی دارد و باید به طور ویژه به این فرهنگ توجه کرد.

بنابراین تولید ثروت یکی از وظایف مؤمن است و وقتی مؤمنین وارد عرصه اقتصادی بشوند، ثروت به دست کافران نمی‌افتد. به مسئله تأمین معاش باید با دید ثواب نگاه کرد؛ این همان نگاهی است که ائمه به ما یاد داده‌اند. برخی تنبلی و بی‌عرضگی خود را به‌ حساب تدین می‌گذارند درحالی‌که اگر طی یک فعالیت اقتصادی، ثروت تولید شده و در راه خدا مصرف شود، این یک چرخه کامل است. 

لذا نمی توان براحتی بر این سفره معنوی و پربرکتی که به لطف امام حسین ع در استان ما گسترانیده شده چشم بست وبه هر بهانه ای غیر معقول تمسک جست تا مردم از مواهب این حرکت واین سفره فراخ محروم شوند.یااینکه  مسئولین دستگاههای اجرایی استان با  خودشیرینی برای یک تایید صلاحیت ویا تمدید مسئولیت کوتاه مدت ،به جای سوق دادن منابع برای آبادانی وعمران زیرساختها ،از جیب خروج کرده و منابع موجود استان را اتلاف نمایند.

نیک می دانیم که اربعین برنامه ای محلی یا استانی نیست بلکه حرکتی ملی وبین المللی است،آثار جهانی آن این روزها برکسی پوشیده نیست ،به بزرگترین کنگره جهان اسلام تبدیل شده ومنافع سیاسی وامنیتی آن نیز همچون واکسنی قوی نظام را در مقابل سیل هجمه ها وتوطئه ها مصون نگه داشته است ،لذا وقتی این حرکت بزرگ آثاری به مراتب بزرگتر برای کشور ونظام به همراه دارد ،نگاه به آن نیز بایستی از زوایه ملی باشد ،یعنی تمامی پروژه های عمرانی وغیر عمرانی واعتبارات آن بایستی بصورت ملی بدان نگریسته شود .

استاندار ایلام دربرنامه های مختلف سخن بسیاری پرمحتوایی را دائما تکرار می کنند به این مضمون که مردم استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس سپر بلای نظام وکشور شدند ،هشت سال جنگ به اندازه چند دهه فرصت آبادانی وتوسعه را از ایلام گرفت ،به واقع نظام مدیون ایلام است ،به معنای واقعی یعنی اینکه نظام باید نگاه ویژه ای خارج از برنامه های روتین وپروتکل های مرسوم مالی واداری به ایلام معطوف دارد تا در واقع دین خود را به مردم ایلام ادا نماید.

اما حقیقتا با گذشت نزدیک به دو دهه از پایان جنگ ،تلاش برای ادای این دین و کاهش فاصله وشکاف توسعه ای ایلام چندان چنگی به دل نمی زند،تبعیض ونگاههای دوگانه در بحث توسعه وعمران همچنان با فاصله زیاد باقیست،انگار نه انگار که مردهای این استان در هشت سال دفاع مقدس در خط اول از کیان کشور دفاع کرده وزن وکودک آنان سردی وگرما را درون چادرها ودر بین مار وعقرب سپری کردند!

اینک اربعین فرصتی نو در پیشگاه مسئولین قرار داده است ،فرصتی بزرگ که آثار امنیتی ودفاعی آن برای کشور  با آثار امنیتی دفاع مقدس برابری می کند ،چهار سال از اولین اربعین گذشته است ،قصد سیاه نمایی نداریم ،باتلاش وچانه زنی مسئولین استان کارهای بزرگی شده است اما حقیقتاحرکت آبادانی وزیرساختی استان با آثار اربعین سنخیت ندارد ،به یقین اگر انگیزه مسئولین ارشد کشور با درجه اهمیت اربعین برای نظام برابری می کرد ،الان بایستی صدای سوت قطار از کوههای ایلام به گوش می رسید وبه لطف چهاربانده شدن راههای مواصلاتی ،در این اربعین آنقدر شاهد کشته ومصدوم شدن هموطنانمان نمی بودیم!

 مع الاسف این روزها در کنار بی توجهی به عمران وآماده سازی زیر ساختهای استان که وضعیت نیم بند جاری نیز به مدد تلاش مسئولین استان با استفاده از منابع داخلی حاصل شده است ،تردد این حجم بزرگ خودرویی و حضور بی نظیر سیل خروشان جمعیت گردشگر نتوانسته آنچنان باید وشاید از بعد اقتصادی وعمرانی عایدی نصیب مردم ایلام کند ،دستگاههای اجرایی استان به حالت نیمه تعطیل درآمده ،جاده های موجود زیربار ترافیک سنگن و پرحجم درمعرض فرسوده شدن قرار گرفته و زیرساختها وفضای سبز مهران که از جیب این مردم ایجاد شده اند زیر پای این جمعیت و لاستیک خودروهای انان له شده و مرکز وحاشیه شهر زیر حجم عظمیی زباله مدفون شده است !

مسئولین به جای استفاده بهینه از فرصت اربعین وسوق دادن منابع ملی،منابع مالی استان را صرف رتق وفتق ائرین می کنند،مسئولین ملی هم بجای تمرکز بر ایلام ومهران ،بخش اعظم منابع رابه سمت شهرهای نجف وکربلا سوق داده اند،نمی شود ایلام ومهران تسهیل کننده بزرگترین رویداد سیاسی وامنیتی برای شور باشند ،اما بجای هزینه منافع بزرگ این حرکت برای کشور از جیب ایلامی ها پرداخت شود !چراکه این روزها قاطبه مدیران وکارکنان ادارات را رها کرده ومنابع خود را صرف رفع خرابی ها وتامین مایحتاج زائرین می کنند! خرابیهای شهر مهران وباقی ماندن صدهها تن زباله در سطح شهر هم بماند!

بعنوان یک شیعه دوازده امامی دوستدار اهل بیت عصمت وولایت ،بزرگ شده هیات ودستگاه امام حسین ،اعتقاد راسخ دارم که خدمت به زائر حسین(ع) عین ارزش است ،اما در دنیای امروزی که اقتصاد موتور محرکه زندگیست،نباید به بهانه زهد ،از کنار مواهب اقتصادی بر زندگی مسلمین گذشت .می توان هم نذر داد ،از زائر پذیرایی کرد و در کنار آن به فکر اقتصاد رستورانهای بین شهری شباب ومهدی آباد مهران هم بود .می توان با اتوبوس حجمی از زائرین را انتقال داد ،اما به فکررانندگان تاکسی ها وسواری های شخصی هم بود که یازده ماه سال را در انتظار بهره مندی از این فرصت سپری می کنند !این یعنی درک صحیح از اقتصاد اربعین و منافع گردشگری مذهبی که دراختیار ماست!این یعنی به یقین رسیدن، اینکه همواره می توان از سفر ه اهل بیت ارتزاق کرد.

لپ کلام ما این است ،مسئولن ملی باید درکنار تلاش برای بهره مندی از مواهب معنوی و تمرکز بر کارکردهای امنیتی وسیاسی اربعین بر کشور، قدری هم به مزایای مادی این حرکت و اثر گذاری آن بر سفره مردم استان ایلام ومهمتر از همه آماده سازی زیرساختهای اربعین فکر کنند . مسئولین استان هم این موضوع را ملکه ذهنشان کنند که از جیب هزینه نکنند ،از مردم ایلام مایه نگذارند ،اگر اربعین حرکتی ملی وجهانی است که هست ،هزینه ها ومنابع آن نیز بایستی ملی باشد نه از جیب مردم استان! این راهم بدانند که این فرصت نمی تواند همیشگی ومستمر باشد ،لذا از همین امروز به فکری تعریف ردیف بودجه خاص اربعین وملی سازی طرح های عمرانی وزیرساختی استان باشید.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار