نشست پر چالش شورای شهر یاسوج
این نشست در حالی آغاز شد که لحظاتی پس از شروع سخنان رئیس شورای شهر ، موضع گیری ها از حاکمیت فضای دو قطبی محض بر شورا حکایت داشت. در این نشست چند موضوع باعث شد که دو تفسیر کاملا متفاوت از قوانین شورا در مباحث مطرح شده ، بیان شود.
کد خبر: ۷۸۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ 13 October 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ظهر امروز نشست شورای شهر یاسوج با حضور تمامی اعضا جهت تعیین ریاست کمیسیون های مختلف شورا برگزار شد .
این نشست در حالی آغاز شد که لحظاتی پس از شروع سخنان رئیس شورای شهر ، موضع گیری ها از حاکمیت فضای دو قطبی محض بر شورا حکایت داشت. در این نشست چند موضوع باعث شد که دو تفسیر کاملا متفاوت از قوانین شورا در مباحث مطرح شده ، بیان شود.
در این نشست که می توان از آن به عنوان اولین نشست با مشخص بودن سمت اعضای هیات رئیسه نام برد ، تعیین سخنگوی شورا ، شیوه و تعداد تعیین کمیسیون ها با تفاسیر متضاد دو گروه همراه بود که این وضعیت تا پایان جلسه ادامه داشت! ضمن اینکه بیشتر اوقات نشست با بحث های دو نفره و چند نفره اعضا همراه بود !
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم 
 
برخی اقدامات ما باعث دلسردی مردم شده است
رئیس شورای شهر یاسوج گفت : سخنگوی شورا طبق قانون وظیفه رئیس شورا است .
خوبانی در ادامه افزود : لازم است که نسبت به تعیین کمیسیون ها و استفاده از تخصص های اعضا در این کمیسیون ها در جهت خدمت به مردم و مسئولیت پذیری حساس باشیم..
وی ادامه داد : شهر یاسوج قدمت چندانی ندارد اما مهاجرت بی رویه و نبود زیرساخت های مناسب باعث ایجاد حاشیه نشینی و بروز آسیب های متعدد اجتماعی شده است به گونه ای که خدمات رسانی به شهروندان را بسیار سخت کرده است.
رئیس شورای شهر یاسوج خطاب به اعضا گفت : لازم است در تصمیمات ضمن عمل به قانون به صورت تعاملی عمل شود و اعضا بر مواضع شخصی خود اصرار نورزند. توقع داریم وحدت رویه در کار باشد.
خوبانی ادامه داد : متاسفانه برخی سخنان ما و انعکاس رسانه ای آن موجب دلسردی مردم و زیر سوال رفتن کار ما می شود.
وی گفت : با وجود اشخاص با تجربیات و تخصص های خوب لازم است از تجربیات افراد استفاده مفید بود.
رئیس شورای شهر یاسوج افزود : واقعیت این است که هم اکنون مردم از وضعیت موجود رضایت ندارند که لازم است همه پای کار بیایین و با همفکری به شهردار کمک کنیم.
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
سخنگویی رئیس شورا قانونی نیست
پس از سخنان خوبانی ، احمدی کیش ضمن اعتراض به موضوع سخنگوی رئیس شورا گفت : وقتی یکی از اعضا به عنوان رئیس شورا انتخاب می شود ، باید وظیفه رئیسی خود را انجام دهد.
احمدی کیش افزود : در جایی از قانون گفته نشده است که رئیس شورا باید سخنگوی شورا هم باشد.
پس از سخنان احمدی کیش برای مدتی بحث و جدل های دو و چند نفره در مورد قانونی بودن یا نبودن سخنگویی رئیس شورا بر جلسه حاکم شد که پس از مدتی نوبت به دهراب پور رسید .
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
لزوم توجه اعضا به دو موضوع
دهراب پور عضو شورای شهر یاسوج در ادامه این نشست گفت : باید دقت شود در مباحث مطرح شده ، اصل را فدای فرع نکنیم.
وی افزود : هم کتاب قانون را داریم و هم مصوبات شورا را ضمن اینکه قانون شوراها ، واضح ترین و صریح ترین قانون ها است.
دهراب پور خطاب به اعضا گفت : توصیه می کنم همه ما به دو موضوع توجه ویژه داشته باشیم ، اول رعایت قانون ، دوم تعامل با هم.
وی ادامه داد : در مصوص برخی استعلامات از مراجع بالاتر ، باید اینگونه موضوعات کتبا استعلام شود .
دهراب پور با اشاره به برخی تنش ها بر سر برخی موضوعات چالشی مطرح شده گفت : در بحث تعامل لازم است اگر قرار بر تعامل باشد ، این تعاملات در بیرون از جلسات رسمی صورت گیرد .
وی افزود : برخی مواقع دیدارهایی از طرف شورا با برخی مسئولین صورت می گیرد که در چنین مواقعی که یا شوار دعوت می شود یا اینکه شورا دعوت از مسئولین دارد که در هر دو صورت باید چنین دیدارهایی با برنامه ریزی قبلی و طرح در جلسه شورا انجام شود.
دهراب پور گفت : مخالفت با قانون گناه است و اگر همه ما قانون را ملاک قرار دهیم مطمئنا مشکلات کمتری خواهیم داشت.
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
در حق من بی انصافی شد
آشنا یکی دیگر از اعضای شورا گفت : در بحث تعیین رئیس شورا در حق من بی انصافی شد.
وی که همچنین در خصوص استعلامات بر این نکته تاکید داشت که باید همه استعلامات از مراجع ، بصورت مکتوب و مستند باشد.
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
کمیسیونی که همه جا وجود دارد غیر از یاسوج!
فرشاد نگین تاجی عضو دیگر شورا هم طی سخنانی در خصوص بخث تعیین کمیسیون ها گفت : اگر کمیسیون ها مهم هستند ، چرا نباید این کمیسیون ها تخصصی باشند؟
نگین تاجی به عنوان دبیر شورا ادامه داد : در همه شهرهای ایران مانند تهران ، شیراز ، اصفهان و دیگر شهرها کمیسیون معماری و شهرسازی وجود دارد اما این کمیسیون در شورای شهر یاسوج وجود ندارد!
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
فرسایشی شدن مباحث شورا
در ادامه نشست هدایت اکبری عضو دیگر شورا گفت : فرسایشی شدن موضوعات مطرح شده در جلسات با عث ایجاد مشکلاتی در امور مردم می شود.
اکبری افزود : در تعاملات هم باید قانون رعایت شود . اکنون برخی اعضای هیئت رئیسه مشخص شده است اما برخی دیگر هنوز مشخص نشده است.
وی گفت : هم سخنگوی شورا و هم خزانه دار باید بین اعضا و طبق قانون که در این مورد صریح است ، مشخص شود.
اکبری ادامه داد : در خصوص کمیسیون ها هم باید تعداد و شرح کمیسیون از طرف هیئت رئیسه در صحن شورا اعلام و پس از رای گیری و تصویب این کمیسیون ها ایجاد شوند.
وی در پایان گفت : شورای اسلامی استان ها مرجع فرادست ما است که می توان در خصوص برخی موضوعات از این مرجع استعلام گرفت.
از تفسیرهای متعدد از قانون تا شهرداری یاسوج سقوط کرده است ! + فیلم
 
شهرداری سقوط کرده است / مقدم باید احضار شود
در ادامه علی اکبری تبار ضمن تذکر به هیئت رئیسه گفت : در نشست های شورا باید وقت افراد مشخص باشد ، نباید به گونه ای باشد که عده ای زیاد سخن بگویند و عده ای فرصت سخن گفتن و بیان مواضع خود را نداشته باشند.
وی افزود :  به نظر می رسد باید تعامل بیشتر شود و از جلسات شب نشینی و گروه بندی ها دست برداریم و به امور مردم و شهر بپردازیم.
اکبری تبار خطاب به برخی دیگر از اعضای شورا(گروه اکثریت) گفت : اگر رئیس شورا آنگونه که می گویید ، اهمیت دارد ، پس چرا به ندای وی پاسخ مثبت نمی دهید؟ چرا در دو جلسه ای با استاندار و رئیس دادگستری داشته است ، علیرغم دعوت از شما ، وی را همراهی نکردید؟
وی اظهار داشت : در جدیدترین قانون شوراها ، اعضای هیئت رئیسه شامل ، رئیس ، نائب رئیس ، دبیر و سخنگو است که باید اعضا توجه داشته باشند.
اکبری تبار با اشاره به مشکلات شهر و ضعف شهردار گفت : قبلا، پشت همین میز به آقای مقدم ، شهردار گفتم "شهر سقوط کرده است" و اکنون هم بر همین عقیده ام.
وی افزود : باید بپذیریم که شهر رها شده است. پیشنهاد می شود در جایی به غیر از فضای تنش آلود و در جلسه ای غیر علنی مشکلات را مطرح کنیم.
اکبری تبار ادامه داد : در جلسه بعدی لازم است شهردار احضار شود و از وی پاسخ مشکلات را بخواهیم.
وی در پایان به موضوع کمیسیون ها هم اشاره کرد و گفت : در زمانی که شورا 11 عضو داشت ، 11 کمیسیون داشتیم . در دوره گذشته هم که 7 عضو شورا بودیم 7 کمیسیون داشتیم چرا که من به عنوان عضو شورا باید بتوانم از تخصصم در کمیسیون مربوطه به نفع مردم  و توسعه شهر ، کار و تلاش کنم.
نقشی مهم برای دهراب پور
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد جلسه طولانی امروز شورا بیشتر به بحث و جدل بر سر دو موضوع بود.
موضوع اول انتخاب سخنگوی شورا  و موضوع دوم تعداد و شرح کمیسیون ها.
در مباحث مطرح شده که به وضوح دو قطبی شورا مشخص بود ، رئیس و گروه هماهنگ با وی بر این عقیده بودند که در قانون مطرح شده است که سخنگوئی شورا به رئیس شورا واگذار شده است اما اعضای گروه مخالف بر این عقیده بودند که تفسیر رئیس شورا و گروه وی که در اقلیت هم هستند ، اشتباه است.
قانون در این مورد آنگونه که بیان شده است بدینگونه خوانده شد" سخنگوی شورا ، رئیس شورا است مگر اینکه اعضا شخص دیگری را انتخاب کنند"
موضوع دوم هم بحث کمیسیون ها بود که بیشترین چالش را داشت ! گروه اقلیت بر این عقیده بودند که هیئت رئیسه باید کمیسیون ها را معرفی و هر کدام از اعضا با توجه به تخصص خود ، ریاست همان کمیسیون تخصصی را بر عهده بگیرد اما گروه اکثریت بر این عقیده بودند که اولا تعداد و شرح کمیسیون ها باید در صحن علنی مطرح شود و در صورت تصویب برای ریاست کمیسیون ها هم رای گیری شود!
در این بین یک نکته مشخص بود که اعضای اقلیت مطمئن هستند که با توجه به فضای تنش آلود هیچ کدام از آن ها ریاست هیچ کمیسیونی را نخواهند داشت و در واقع می توان گفت ، مهمترین مشکل در شورا که باعث چالش در نشست امروز شده بود ، عدم اعتماد و نبود تعامل بین اعضا بوده است.
اما در این بین به نظر می رسد کسی که توانایی پایان دادن به چنین وضعیتی را در شورا دارد ، دهراب پور مسن ترین عضو شورا است که گاها در خلال این بحث و جدل های اعضا اعلام می کرد که باید ضمن رعایت قانون اما تعامل سازنده ای هم بین اعضا باشد.
پس از رسیدن صحبت ها به موارد آخر که بیان شد چهار نفر از اعضا با اعلام اینکه جلسه پایان یافته است ، محل جلسه را ترک کردند ، در حالی که گروه اقلیت و هیئت رئیسه معتقد بودند پایان جلسه را باید رئیس شورا اعلام کند.
تصویب 7 کمیسیون تخصصی
رئیس و سخنگوی شورای شهر یاسوج پس از ترک جلسه توسط اعضای اکثریت که به باور آن ها پایان جلسه بود و به گفته رئیس شورا این کار ترک جلسه بوده است ، گفت : با حضور دیگر اعضای شورا جلسه ادامه پیدا کرد و 7 کمیسون تخصصی به تصویب رسید که برای انجام مراحل قانونی به کمیته تطبیق ارسال خواهد شد.
وی در خصوص نبودن دیگر اعضا هم گفت : طبق قانون و با توجه به ترک جلسه ، رای این اعضا در قبال کمیسیون ها ، رای ممتنع محسوب می شود.
فیلم ترک یا پایان جلسه؟!
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Norway
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
تعطیلش کنید تا بره
بویر احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
واقعا خودتون و مردم را مسخره کرده اید اینها چطور می تونند برا یک شهر تصمیم بگیرند واقعا متاسفم برا مردمی که به اینها رای دادن
یاسوجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
سلام . شهری که شما شوراشید باید شهردارش هم سقوط کنه . شما تو این دوره همش به جرو جنگای داخلی مشغولید و مردم کیلویی چنده که همتوت توصحبتاتون میگید مردم مردم . خجالت بکشید از این حرفای مفتتون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
واقعا جای تاسف دارد از مردمی که به اینها رای دادند تا مشکلات شهرشون را حل کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار