تداوم ممنوعیت عبور خودروهای شخصی ایرانی به شهرهای مقدس عراق از مرز بین المللی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز که از سه روز پیش از سوی عراق اعلام شد، مشکلاتی برای زائرانی که پیشتر، فرآیند قانونی گذر مرزی را انجام داده‌اند به وجود آورده است.
کد خبر: ۷۸۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 10 October 2019

با وجود رایزنی صورت گرفته در چند روز اخیر مسئولان سیاسی منطقه با مقامات مرزی شیب عراق برای عبور قانونی حتی تعداد محدودی خودروی سواری ، هنوز طرف عراقی مجاب به گشودن مرز برای عبورخودروهای شخصی زائران اربعین نشده است .

طرف عراقی نبود زیرساخت لازم و ترافیک پرحجم را مسیر شیب - العماره و احتمال بروز حوادث رانندگی را دلیلی برای قبول نکردن عبور خودروهای سواری زائران که حتی هزینه کاپوتاژ را پرداخت کرده اند مطرح می کنند.

فرماندار دشت آزادگان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: ما نیز چندان مایل به عزیمت خودروهای سواری زائران ایرانی به شهرهای مقدس عراق از چذابه به دلیل خطرات احتمالی و ترافیک پرحجم جاده های عراق که چندان نیز ایمن سازی نشده اند نیستیم.

حمید سیلاوی با اشاره به اینکه تعداد زیادی خودروهای سواری ایرانی برای رفتن به عراق، به مرز چذابه عزیمت کرده اند و امیدوار هستند تا مجوز عبور از مرز به آنان داده شود  به این دسته از زائران اربعین توصیه موکد کرد خودروهای خود را به ناچار در توقفگاه اطراف پایانه پارک کنند و با خودروهای مسافری به شهرهای مقدس عراق بروند.

وی گفت:با این وجود تلاش ها برای متقاعد کردن طرف عراقی برای عبور تعداد معدودی خودروی سواری زائران ایران ادامه دارد و امیدواریم موفق به مجاب کردن طرف عراقی برای عبور خودروها از مرز شیب عراق بشویم.

فرماندار دشت آزادگان که مرز چذابه در حوزه سیاسی وی قرار دارد در ادامه از تداوم عبور اتوبوس های ایرانی حامل کاروان های زائران که پیش از این مراحل اداری و قانونی عبور از مرز چذابه را طی کرده اند خبر داد وافزود: روزانه بیش از ۱۰دستگاه اتوبوس که هزینه کاپوتاژ و گمرکی آن پرداخت شده و مجوز بین المللی تردد در کشورهای خارجی از جمله عراق را دارند، از مرز چذابه به مقصد شهرهای مقدس عراق عبور می کنند.

بنا به این گزارش طرف عراق از روز ۱۵ مهر از ورود خودروهای سواری زائران ایرانی اربعین حسینی جلوگیری کرد و تعدادی از این خودروها را که در آستانه عبور از مرز شیب بودند برگرداند.

این مساله سبب دلخوری و ناخرسندی صاحبان این خودروها که از هفته ها قبل کارهای قانونی عبور از مرز آن طی شده بود به همراه داشته است؛ تعدادی از این صاحبان خودروهای سواری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز ناخرسندی از این ناهماهنگی ها بیان کردند: به خاطر ناتوانی جسمی قادر نیستیم با خودروهای عراقی به عراق عزیمت کنیم و از اینکه نمی توانیم در همایش جهانی اربعین شرکت کنیم متاثر هستیم.

تعدادی از صاحبان این خودروها تصمیم گرفتند از مسیر هوایی تهران - نجف خود را به عتبات عالیات برسانند.

اربعین پارسال ۲۳۶ هزار زائراز مرز چذابه راهی کربلای معلا و نجف اشرف شدند. این رقم در اربعین سال ۱۳۹۶ حدود ۴۰۰هزار نفربود.

پیش بینی شده با حذف روادید برای زائران ایرانی اربعین حسینی مجموع زائرانی که توفیق حضور در راهپیمایی روز جهانی اربعین را داشته باشند از ۲ میلیون پارسال، افزایش چشمگیری داشته باشد. 

منبع: ايرنا
برچسب ها: مرز چذابه ، اربعین98
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار