رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد طی سخنانی در اولین رویداد شهر انسان محور یزد گفت: نهضت شهر هوشمند در واقع برای پاک کردن تمام اشتباهاتی است که در دوره های گذشته در محیط زندگی داشتیم.
کد خبر: ۷۸۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 04 October 2019

حمیدرضا قمی بیان داشت: شهر هوشمند به وسیله خلاقیت شهروندان به وجود می آید که در کشورها برای پایداری شهر هوشمند از فناوری های دیجیتال استفاده می کنند تا تسهیلگری و کاهش مراجعات مردم فراهم شود و همه از فرصت های برابر استفاده کنند. شهر هوشمند شفاف و همه گیر است و دامنه انتشار اطلاعات برای همه یکسان خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی های شهر هوشمند گفت: حمل و نقل ترکیبی درون شهری و کاربرد فناوری های دیجیتال، تقویت ناوگان های عمومی و افزایش رسانه دوچرخه های اشتراکی بخشی از شهر هوشمند است که از خصایص ایجاد سامانه های هوشمند کاهش گره های ترافیکی و ایجاد رونق برای استفاده از وسایل برقی و انرژی های پاک است.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند؛ شهر انسان محور را شهری دانست که اولویت هر کنش و رفتار با انسان باشد و بجای هر وسیله دیگر، انسان اولویت اول است.

قمی راهکارهای رسیدن به شهر انسان محور را عنوان و اظهار داشت: گسترش شبکه حمل و نقل عمومی، ایجاد فضای امن و ایمن برای عابر پیاده، دوچرخه سوار و معلولین، توسعه حمل و نقل ترکیبی درون شهری، ایجاد مبلمان مناسب شهری، کاهش مسیرهای خودرو و بازآفرینی مسیرهای پیاده و دوچرخه سوار از مهمترین شاخص های شهر انسان محور است. همچنین سیستم اطلاعات سفر، ارائه داده ها، معماری، ایمنی خودرو و مدیریت حمل و نقل عمومی مهم و ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان یزد با ارائه توضیحاتی از مطالعات انجام شده بر روی حمل ونقل بارسلونا و موسکو توجه به مرکز داده ها، ایجاد سوپر بلاک ها، پروژه هایی برای کاهش نیاز سفر با وسیله شخصی، تشویق به پیاده محوری، کاهش انتظار سفر به ۱ دقیقه و توسعه خدمات بر بستر تحت اینترنت را از ویژگی های این شهرها عنوان کرد.

حمیدرضا قمی برای یزد به سمت شهر انسان محور به اقدامات انجام شده اشاره و اظهار داشت: ایجاد طرح رینگ پیاده محوری در بافت تاریخی، استفاده از دوچرخه هوشمند اشتراکی، سامانه یزد ترافیک، ایجاد مسیرهای دوچرخه، سامانه هوشمند مسیریابی اتوبوس های درون شهری، استفاده از کیو آرکد بجای کارت های بلیط، توسعه سامانه های خدماتی آنلاین و بسترسازی برای صدور مکانیزه پروانه های ساختمانی از اقداماتی است که طی دو سال شورای پنجم پیگیری و عملیاتی شده است.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای شهر یزد وجود موتور سیکلت ها را از چالش های جدی شهر یزد دانست و تصریح کرد: از شهر دوچرخه ها تا موتورسیکلت ها که امروز با آن روبرو هستیم رقمی در حدود ۲۷۵ هزار موتور سیکلت در سطح شهر یزد وجود دارد که یکی از عوامل عدم امنیت وجود همین موتور سیکلت ها است.

همه را به فرهنگ درست استفاده از موتور سیکلت که شهر آرام ما را تصرف نموده دعوت می کنم و باید به موضوع جدی تعارض ذینفعان در یزد با شهر انسان محور توجه شود تا منافع کلی و آینده شهر از بین نرود.

 

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار