«حمیدرضا آصفی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات، درباره اقدامات آمریکا در جهت ایجاد محدیدت برای هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در رابطه با دولت آمریکا نمی‌توان از قواعد بین المللی و شناخته شده صحبت کرد، انتظار هم نباید داشت. با دولتی طرف هستیم که پیمانی را که خودش متعهد شده را (برجام) نقض و مثل آدم‌های بی‌اخلاق سریع میز مذاکره را ترک می‌کند؛ از این دولت نمی‌توان انتظار رعایت عرف و قوانین بین‌المللی را داشت. این دولت به اخلاق پایبند نیست.

مسئولین عاشق نیویورک نیستند، برای انجام وظیفه به این شهر می‌روند

وی افزود: این رفتار نشان می‌دهد آمریکا صلاحیت میزبانی نهادهای بین‌المللی را ندارد. رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و دیگر مسئولین عاشق نیویورک نیستند، بلکه برای انجام وظایف خود به نمایندگی از مردم ایران به این شهر می‌روند.

آصفی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا در جهت تحقیر و تهدید حرکت می‌کند، تصریح کرد: این نشان می‌دهد آمریکا شایسته میزبانی نهادهای بین‌المللی نیست و از این جهت عمل آمریکا قابل نکوهش و محکوم است. اما به هر حال همین فرصتی است برای هیات ایرانی که در آنجا به روشنگری بپردازند و مواضع ایران را روشن کنند.

اروپایی‌ها باید موضع محکمی بگیرند اما فقط ابراز تاسف کردند/ روس‌ها موضع خوبی گرفتند

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات واکنش‌های اروپا به این مسئله را ناکافی دانست و گفت: کشورهای اروپایی برای اعتراض به نقض تعهدات آمریکا ناتوان هستند. آنها در جریان مذاکرات برجام نشان دادند که بی‌عرضه هستند و واقعا رفتارشان ناامیدکننده بود. کشورهای اروپایی باید مواضع محکمی بگیرند اما نهایتا یک ابراز تاسف کرده‌اند و از کنار مسئله رد شده‌اند اما روس‌ها موضع خوبی گرفتند.

آمریکا با اعمالی که مرتکب می‌شود، افول خود را نزدیک‌تر می‌کند

وی ادامه داد: آمریکا با اعمالی که مرتکب می‌شود، افول خود را نزدیک‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که با سرپیچی از قواعد بین‌المللی یک عنصر ناسازگار در روابط بین‌الملل است. ما باید این مسئله را در فرصت‌های مقتضی مطرح کنیم و از میان کشورهای مترقی و کشورهایی که مواضع نزدیک با ما دارند، یارگیری کنیم.

آصفی با تاکید بر اینکه نباید روی این موضوع خیلی هم حساسیت نشان داد، گفت: من فکر می‌‎کنم مسئولین جمهوری اسلامی هم نباید در مورد این مسئله به گونه‌ای واکنش نشان دهند که طرف آمریکایی احساس کند که اقدامش موثر بوده است.

در روابط بین‌الملل به جای قانون، اسلحه تعیین تکلیف می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر مقر سازمان ملل برای نشست‌های سالانه وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، شاید در بلندمدت تحولی صورت بگیرد. در قانون جنگلی که بر روابط بین‌الملل حاکم است، به جای اخلاق و قانون، اسلحه و توپ و تفنگ تعیین تکلیف می‌کند.