مدیرعامل موسسه کوثر یزد:
مدیرعامل موسسه کوثر یزد با بیان اینکه داشتن فضای سبز حق شهروندان یزدی است؛ عنوان کرد: با همت مجتمع کاریزلند بیش از 800 هکتار به سرانه فضای سبز استان اضافه خواهد شد. درحال حاضر نیز مجموع درخت ها و درختچه های مجتمع کاریزلند یش از یکصد و ده هزار اصله است.
کد خبر: ۷۸۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 24 September 2019

امروزه مفهوم شهرها بدون فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست محیطی آن ها موجودیت فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند که کمبود آن ها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهری به وجود آورد.

توجه به فضای سبز به طور عام به عنوان ریه‌های تنفسی تعریف اغراق آمیزی از کارکرد آن نیست. بلکه این شبیه بیان‌کننده حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک مناطق به شمار می‌رود.

این فضاها هم از دیدگاه تأمین نیاز‌های زیست محیطی انسان ها و هم از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد.

از طرفی بحران فراگیر آب به ویژه در مناطقی چون استان یزد نه تنها از افزایش این فضای سبز کاسته بلکه در مناطق عدیده ای بخشی از باغات و فضاهای سبز را به زمین های خشک و بی آب و علفی مبدل کرده است.

غلامرضا پورفلاح مدیرعامل موسسه کوثر یزد با تاکید بر اینکه در شرایط بحران کم آبی نیز می توان با مدیریت بهینه منابع آبی، شاهد روند رو به افزایش سرانه فضای سبز در استان یزد بود، اظهار داشت: داشتن فضای سبز حق شهروندان یزدی است. بر همین اساس مجتمع کاریزلند کوشیده با استفاده از آب پساب یزد و پیاده سازی یکی از مدرن ترین سیستم های اتوماسیون آبیاری گام بلندی در جهت سبز کردن فازهای مختلف این مجتمع بردارد.

وی در ادامه تصریح کرد: این مدیریت مصرف حتی شامل آب پساب نیز شده است به نحوی که ما توانسته ایم از پساب تخصیص داده شده شرکت آب منطقه ای از فاضلاب شهری تنها حدود80 تا100لیتر بر ثانیه به مصرف آبیاری فضای سبز و دیگر مصارف مجتمع کاریزلند برسد. ضمن اینکه هنوز مدیریت سیستماتیک و پیشرفته مجتمع کاریزلند بر الگوی آبیاری آن پیاده نشده است.

پورفلاح با بیان اینکه با همت مجتمع کاریزلند بیش از 800 هکتار به سرانه فضای سبز استان اضافه خواهد شد، افزود: بر اساس برآوردی که داشتیم از 2 هزار هکتار مساحت مجتمع کاریزلند که در قالب 3 فاز 700 هکتاری خواهد بود، حدود800 هکتار آن سبز می شود که عمده فضای سبز مجتمع هم توسط مالکین ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: فضای سبز مجتمع کاریزلند در سال 1393 با کاشت 1800 اصله درخت شروع شد. در حال حاضر مجموع درخت ها و درختچه های مجتمع کاریزلند  بیش از یکصد و ده هزار اصله است که البته 20 درصد توسط مالکان ایجاد شده و 80 درصد آن هم فضای سبز عمومی است. هم اکنون نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته و همچنین با ارائه بسته های تشویقی و تسهیلات ویژه، تلاش می کنیم مالکان را نسبت به ایجاد و افزایش فضای سبز کارشناسی شده و مطابق با شرایط زیست محیطی استان ترغیب کنیم.

پورفلاح با تاکید بر لزوم حفظ فضای سبز و باغات زنده استان، عنوان داشت: این مهم نیز یکی از دغدغه های موسسه کوثر می باشد. تمام تلاش خود را در زنده و پویا نگه داشتن این ریه های زنده و سبز تنفسی شهر به کار خواهیم گرفت. به طور مثال در آینده ای نزدیک برنامه داریم تا باغاتی که مجوز تغییر کاربری گرفته اند قبل از قلع و قمع درختان، موضوع را به موسسه کوثر اطلاع دهند و این موسسه با هزینه و امکانات خود درخت را با ریشه از زمین بیرون آورده تا در مجتمع کاریزلند کاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: با این اقدام ضمن جلوگیری از خشک شدن درختان، مجموعه ای سبز از این درختان قدیمی در مجتمع کاریزلند ایجاد می شود. این طرح در کشورهای دیگر و حتی برخی شهرهای ایران نیز اجرا شده است. 

فضای سبز قطعه 465 فاز 1

 

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار