در مصاحبه با سی ان ان ؛
ظریف درباره اتهام دست داشتن ایران در حمله به آرامکو گفت:اگر ایران چنین حمله ای را طراحی و اجرا کرده بود برای سعودی ها فاجعه به بار می آمد و دیگر توانایی بازسازی و تعمیر چیزی را نداشتند
کد خبر: ۷۸۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ 24 September 2019

وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با مجری سی ان ان (کریستین امان‍‍پور) گفت «اتهام زنی ها به رسیدن به راه حل در منطقه ما کمک نمی کنند، جنگ در یمن از چهار سال و نیم گذشته تاکنون ادامه داشته است.»

مجری سی ان ان گفت: «در واقع امارات دارد عقب می کشد!»

ظریف ادامه داد: امارات به نوعی دارد دیوار دفاعی ایجاد می کند اما آنها دارند در مسیر درست گام بر می دارند، امیدواریم سعودی ها نیز به این درک برسند؛ هیچ کس نمی خواهد طرف مقابلش را در وضعیتی تحقیرآمیز ببیند زیرا چنین شرایطی پایدار نیست. خواسته ما این است که همه طرف ها احساس پیروزی داشته باشند.

مجری گفت: «شما در موقعیت های متفاوت، هر گونه دخالت ایران را در حادثه تانکرها در ماه های ژوئن و ژوئیه و نیز در رویدادی که به تازگی برای تاسیسات نفتی عربستان اتفاق افتاد به شدت رد کرده اید. آیا هنوز هم بر خلاف شواهدی که وجود دارد می خواهید همان موضع پیشین را تکرار کنید؟»

آقای ظریف پاسخ داد: «هیچ شاهد و سندی وجود ندارد؛ و اگر هم شاهدی ارائه شود ساخته دست آمریکایی هاست؛ چون چنین چیزی اتفاق نیافتاده؛ اگر ایران چنین حمله ای را طراحی و اجرا کرده بود برای سعودی ها فاجعه به بار می آمد و دیگر توانایی بازسازی و تعمیر چیزی را نداشتند. علت این که رویداد را به یمن نسبت می دهم این است که یمنی ها خودشان پشت این حمله هستند. این جنگ، جنگ یمن است.»

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال مجری سی ان ان درباره سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی با تاکید بر این که ما به هر حمله ای پاسخ می دهیم خاطر نشان کرد به روشنی و صراحت اعلام کردیم که پهپاد بر فراز حریم هوایی کشور ما هدف قرار گرفته است و در آب های سرزمینی ما در پرواز بود.

مجری سی ان ان در ادامه گفتگو با وزیر خارجه کشورمان پرسید آیا احساس می کنید فرصت تازه ای برای دیپلماسی بوجود آمده است؟»

ظریف پاسخ داد: «در جایگاه دیپلمات همواره باید باور داشته باشم که فرصت تازه ای برای دیپلماسی وجود دارد....»

مجری گفت: «شما خودتان هم تحریم شده اید!»

ظریف پاسخ داد: «مهم نیست؛ آن چیزی که اهمیت دارد متوقف ساختن فضای ترس و وحشتی است که با تحریم های (آمریکا) ضد مردم ایران ایجاد شده؛ تحریم هایی که مردم ایران را هدف قرار داده است؛ تحریم هایی که دارو و مواد غذایی مورد نیاز ملت ایران را هدف قرار داده؛ از این رو اگر آمریکا به دیپلماسی پیشنهادی از سوی ایران به طور جدی می پرداخت دست به اقدام هایی نمی زد که اخیرا اعلام کرد؛ تحمیل تحریم های تازه ضد بانک مرکزی ایران، زیرا همانگونه که می دانید بانک مرکزی ما بیش از یک سال تحریم بوده است.»

مجری گفت: «آمریکا منظورش این است که یا تحریم یا جنگ!»

ظریف ادامه داد: «تحریم، خود جنگ است زیرا در جنگ، اهداف نظامی را شناسایی می کنند و هدف می گیرند اما با تحریم، مردم غیرنظامی را هدف قرار می دهند؛ لذا شرایط کنونی فراتر از جنگ است. اما اجازه بدهید به این موضوع اشاره کنم که آمریکا می گوید خواهان گفتگوست. قرار داده شدن دوباره بانک مرکزی ایران در فهرست تحریم ها سبب شده است حذف بانک مرکزی از این فهرست تقریبا غیرممکن شود. این بدان معنی است که نه تنها این رئیس جمهور، بلکه روسای جمهور آتی آمریکا نیز در این سناریوی دشمنی و خصومت ابدی ضد ایران گیر افتاده اند؛ خوب اگر این رئیس جمهور نتواند اقدام ضد ایرانی خود را که پریروز انجام داد لغو کند پس درباره چه چیزی می خواهد گفتگو کند؟»

مجری گفت: «آقای وزیر شما می گویید رئیس جمهور آمریکا طرحی در دستور کار دارد که بر اساس آن می خواهد مسیر گفتگو (با ایران) را مسدود کند؟»

ظریف پاسخ داد: « تنها علتی که دولت آمریکا بانک مرکزی ایران را دوباره در فهرست تحریم ها قرار داده این است که این رئیس جمهور و رئیس جمهوری که پس از او خواهد آمد یا بکلی نتوانند و یا خیلی به سختی بتوانند نام بانک مرکزی را از فهرست تحریم ها خارج سازند. فکر می کنم آنانی که این پیشنهاد را به رئیس جمهور ترامپ دادند هدف شان این بود که مسیر هر گونه گفتگویی را نه تنها در دوران ریاست جمهوری او بلکه پس از او نیز مسدود سازند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار