استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد:
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کمتر کوشا و بی علاقه به رشته‌های علوم انسانی را زنگ خطری برای فرهنگ کشور دانست.
کد خبر: ۷۸۱۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 18 September 2019

«محمد خدادادی» با بیان این‌که سیاست‌گذاری کلان و اشتباه هدایت تحصیلی در سیستم آموزشی منجر به سوق دادن دانش‌آموزان کمتر کوشا و بی‌علاقه به رشته‌های علوم انسانی شده، اظهار کرد: این معضل که زنگ خطری برای فرهنگ کشور است در نهایت ضرر زیادی به جامعه و ادبیات فارسی وارد می‌کند.

وی افزود: سمت و سو دادن به دانش‎آموزان در هدایت تحصیلی بدون مطرح کردن مزایای همه رشته‌های تحصیلی خطر بزرگی برای سیستم آموزشی است.

این استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد پایین بودن و کم ارزشی رشته‌های ادبی و علوم انسانی را اقدامی تنها محدود به کشورهای جهان سومی دانست و گفت: کشورهای پیشرفته، ادبیات و رشته‌های علوم انسانی را در سطوح بسیار بالایی قرار داده‌اند، چرا که معتقدند یک مهندس تنها می‌تواند منجر به تضرر به یک کارخانه شود اما یک قلم به‌دست، توان منهدم کردن یک جامعه را دارد.

خدادادی جریان مشروطه، تشکیل اتحاد جماهیر شوروی و حتی عصر روشنگری کشورهای اروپایی را برخاسته از ادبیات خواند و تصریح کرد: ادبیات، مادر همه علوم خوانده می‎شود چرا که از دامن این مکتب، جنبش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی بوجود آمده که منجر به تحولات عظیمی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد در ادامه با اشاره به این‌که تعریف و دیدگاه‌ها در رابطه با شعر متفاوت است، ادامه داد: شعر دارای دیدگاه‌های مختلفی مانند ارسطویی، عرفانی و فرمالیسم است که تعاریف هرکدام با هم تفاوت دارد اما من نیز معتقد به دیدگاه عرفانی عطار و مولانا هستم که شعر را ابزاری برای مفاهیم عالیه می‌دانند.

وی افزود: اختلاف نظر در دیدگاه‌های شعر و تعاریف ان وجود دارد اما بر اساس دیدگاه عرفانی مولانا، شعر بی‌هدف نیست و باید ابزاری برای رسیدن انسان به کمال و حقیقت وجودی‌اش باشد لذا باید فارغ از وزن و آهنگ، معنا و جهان بینی عمیقی داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که ضعف محتوایی اشعار امروزی ناشی از ضعف جهان بینی و درک شعرای امروزی است، تاکید کرد: از زمانی که جریان الهی و کمال گرایی در شعر وجود داشته، مفاهیم و ایده‌ئولوژی نیز با شدت و ضعف در شعر وجود دارد و نمیتوان زمان و دوره خاصی را به آن اختصاص داد.

شعر شاملو بعد از شاملو تمام شد

خدادادی با بیان این‌که شعر شاملو بعد از شاملو تمام شد، خاطرنشان کرد: در جریان شعر سپید شاملو به عنوان آغازکننده این جریان بسیار قوی بود و در عین این‌که شعر از وزن عروضی و قالب کلاسیک خارج شد، آهنگ و وزن درونی داشت اما بعد از شاملو آرمان‌های او تحقق نیافتند چرا که برخی به این بهانه نه در حوزه فصاحت، بلاغت و مفهوم بلکه در وزن و قافیه شعر نیز ورود پیدا نکردند.

وی اضافه کرد: نمیتوان شعر معاصر را بی‌محتوا و ضعیف دانست چرا که شعرایی مانند ابتهاج، شهریار، شفیعی کدکنی و قیصر امین‌پور اشعاری قوی در حوزه کلاسیک و سپید دارد که محتوایی قوی دارد اما همیشه در کنار این جریان‌های الهی، جریان‌های بدی نیز وجود دارند که نمیتوانند خللی در ادبیات وارد کنند.

خدادادی با بیان این‌که ادبیات زیرساخت فرهنگی جامعه است، تاکید کرد: زمانی که ادبیات در جامعه نهادینه شود، فرهنگ نیز به تبع آن رشد و امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز رشد می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار