آيين‌هاي سوگواري محرم در حسينيه ايران باعث شده تا هر ساله گردشگران خارجي بيشتري به اين شهر جهاني روي آورند و گاهاً چنان تاثيري از اين مراسم‌ها بگيرند كه حتي دوباره سفر كردن به یزد را تجربه كنند.
کد خبر: ۷۷۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 12 September 2019

گردشگری محرم یکی از انواع گردشگری است که در یزد به عنوان «حسینیه ایران»، رنگ و بوی دیگری دارد و از آنجایی که چند ساليست اين شهرت به عنوان «شهر جهانی» نیز گره خورده است، طي سال‌هاي اخير شاهد حضور رو به فزوني گردشگران خارجی در آيين‌هاي سوگواري محرم اين ديار هستیم.

آيين‌هاي حسينيه ايران همواره به شیوه‌ای با تاثیرگذاری بسيار بالا برگزار می‌شود و فضا و نوع اين مراسم‌ها غالباً چنان حسي در گردشگران خارجي ایجاد مي‌کند که ضمن نمايش چهره واقعي اسلام و معرفي آيين‌هاي سنتي يزد، در خنثي ساختن توطئه اسلام هراسی دشمنان دين نقش موثری دارد.

امسال حتي نذری دادن گردشگري خارجي که سال گذشته در مراسم‌هاي عزاداري یزد شرکت کرده و به حاجتش رسيده بود، در رسانه‌ها جنجالی به پا كرد.

گردشگری محرم تنها در سال جاري 1253 گردشگر خارجی را راهی یزد کرده و اين در حالي است كه حضور اين گردشگران علاوه بر تمام تاثيرات، در رونق اقتصادي این شهر جهانی نیز موثر بوده است.

«شارلوت» یک گردشگر هلندی است که در مراسم ‎ های مذهبی مختلفی در یزد شرکت کرده و تحت تاثیر این مراسم‌ها قرار گرفته به نحوي كه علاقه زیادی به تماشاي آيين‌هايي مانند نخل‌برداری نشان می‌دهد و آن‌ها را نوعي مراسم خاص می‌داند.

او به اهميت این آيين‌ها از حیث حفظ سنت‌های قدیمی درباره امام حسین(ع) اشاره مي‌كند و می‌ ‎ گوید: من در هلند زندگی می‌کنم و اطلاعات زیادی از وقايع عاشورا و زندگي امام حسین(ع) ندارم ولي آشنایی با این مراسم‌ها برای من بسیار جالب بود.

وی از سینه‌زنی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مراسم‌هاي مذهبی محرم در يزد یاد و خاطرنشان می‌کند: فضای مراسم سینه‌زنی گروهی يزدي‌‌ها به گونه‌ای بود که من نیز مانند سایر شرکت‌کنندگان در مراسم درگیر آن شد و تحت تاثیر قرار گرفتم.

این گردشگر هلندی تصریح می‌کند: اگر برای بار دیگر به ایران برگردم، ترجیح می‌دهم برای شرکت در اين قبيل آيين‌ها با فردی مطلع همراه شوم و اماکنی را ببینم که در این مدت سفرم، فرصت تماشاي آنها را نداشتم.

البته «علیرضا اسدالهی» راهنمای یکی از تورهای گردشگری خارجی در یزد نيز با بیان این که گردشگران در مراسم‌هاي مختلف عزاداری محرم شرکت مي‌كنند، به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، می‌گوید: مهمترین عاملی كه در اين ايام منجر به تاثیرگذاری بر گردشگران خارجي مي شود، عزاداری گسترده مردم در ایران و به ویژه یزد است چرا كه همه مردم را در تمام شهر و حتی روستاهای کوچک عزادار مشاهده مي‌كنند.

وی اضافه می‌کند: البته تداوم سوگواري ماه محرم پس از 14 قرن و گسترده بودن آن در سراسر کشور نيز مسئله بسیار تاثیرگذار و عجيبي براي گردشگران است.

این فعال گردشگری به كيفيت بالاي هتل‌ها و مراکز اقامتی و ارائه خدمات مطلوب اقامتي در اين تورها اشاره و اظهار می‌کند: انتظار گردشگران از ایران کمتر از تصورشان است ولي زماني که به ایران مسافرت می‌کنند، با بیش از انتظارشان مواجه مي‌شوند.

وي اضافه می‌کند: البته هرچند کیفیت خدمات اقامتي در كشورمان مطلوب است اما در مقایسه با استاندارد کشورهای اروپایی هنوز جايگاه پایین‌تري داريم به طوری که تعداد هتل‌های پنج ستاره و لوکس در یزد و حتی در کشور اندك است و عمدتاً اقامتگاه‌هاي بومگردی‌ نیز مورد استقبال قشر خاصی از گردشگران است و ظرفیت اقامتي بالايي ندارند.

اسدالهی با تاکید بر این که یزد در صورت تحولات اساسي در سياست خارجي كشور از ظرفیت اقامتی بالايي براي ميزباني از گردشگران برخوردار نيست، می‌گوید: يزد در هنگام هجوم گردشگران و مسافران به هیچ وجه ظرفیت اقامتي کافی ندارد و بايد توجه داشته باشيم كه عمدتاً گردشگراني كه براي كشورمان درآمدزا هستند به هتل‌های لوکس و پنج ستاره نیاز دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار