حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص نگاه امام حسین «ع» به حکومت داری گفت: امام حسین«ع» در مدینه زندگی می‌کردند که معاویه به یزید می‌گوید: همه راه ها و گردنه ها را برای تو صاف کرده‌ام فقط چند نفر هستند که تاکنون نپذیرفته و تسلیم نشده اند که تو هم نباید با این افراد کاری داشتی باشی که یکی از این افراد حضرت سیدالشهدا بود.

وی ادامه داد: معاویه به یزید گفته بود که امام حسین تسلیم و مطیع نمی‌شود و تو نیز نباید با او کار داشته باشی اما این یزید خام، بی‌تجربه و بی امان عکس وصیت پدرش مزاحم امام حسین شد و به ایشان گفت که باید با من بیعت کنی که در یک نامه خصوصی اعلام کرد که اگر حسین بن علی بیعت نکرد گردن او را بزنید.

اکرمی اضافه کرد: کاری که یزید بعد از مرگ پدرش معاویه بدون فاصله انجام داد نامه ای بود که به والی مدینه نوشت و خواستار بیعت گرفتن از امام حسین شد. امام حسین به دهها دلیل بیعت با یزید را نمی‌پذیرد.

 عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص دلایل نپذیرفتن بیعت یزید از سوی امام تشریح کرد: یزید فرد ناصالح و نالایق بود چرا که زمامدار یک تعریف و توضیحی دارد و امام حسین می‌فرمایند:  «فَلَعَمْرِی مَا اَلْإِمَامُ إِلاَّ اَلْحَاکِمُ بِالْکِتَابِ اَلْقَائِمُ بِالْقِسْطِ اَلدَّائِنُ بِدِینِ الله» زمامدار باید به عدل و قسط عمل کند همچنین به کتاب و قانون پایبند باشد ولی یزید هیچ یک از این عوامل را نداشت بنابراین نالایق بود.

او افزود: یزید نه تنها صفت برجسته لیاقت را نداشت بلکه مجمع همه آلودگی ها و انحراف ها بود. در تاریخ می‌خوانیم که یزید میمون باز بود، در جمع شراب می‌خورد، به صورت علنی فحش می‌داد و جنایتکار بود. چنین زمامداری هرگز شایسته حکومت داری نیست.

سیدرضا اکرمی اضافه کرد: یزید از روی نادانی، بی تجربگی و حماقت متعرض به امام حسین و سه فرد دیگر شد که بر خلاف همه مصلحت ها بود. حضرت سید الشهدا چند ماه یعنی از ماه رجب تا محرم و بعد از آن اسارت اهل بیت روی این مسئله کار کرد تا در جامعه آگاه سازی کند و درباره حکومت امویان افشاگری کند تا بگوید جامعه امروز ما به دین، عقل، علم، تجربه و... بها نمی‌دهد. به همین دلیل امام حسین «ع»، یزید را اصلا صالح نمی‌دانست و بیعت نیز نکرد و بالاخره پایه های حکوت اموی را لرزاند.

وی تصریح کرد: معاویه توانست تا سال 40 در شام حکومت کند ولی یزید به سال چهارم نیز نرسید. از گوشه و کنار قیام ها شروع شد و بالاخره یزید نیز در سن جوانی مرد و به حیات ننگین او خاتمه داده شد فلذا امویان با حرکات زشت یزید نابود و از بین رفتند و امام حسین با فداکاری، وفاداری و آگاه سازی توانست مردم را هشیار کند. به قول معروف امام قیامی کرد که به دنبال آن قیامت ها به وجود آمد. دنیای اسلام بعد از عاشورا یک روز آرام به خود ندید و همه پیروان یزیدی و کوفی نیز روز آرام به خود ندیدند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: هم اکنون که قیام امام حسین رسیده به انقلاب اسلامی ایران ما، می‌بینیم که شکر خدا قیام امام حسین سال به سال عمق و عرض بیشتری پیدا می‌کند و پیروان جدید تری پیدا می‌شوند که امام حسین را بشناسند. تا جامعه آبرومند شود.

حجت الاسلام سید رضا اکرمی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای تبلیغات و ارتباطات است تشریح کرد: هرکس که زیادتر تبلیغ کند به طور طبیعی زمینه را برای خودش باز تر می‌بیند و طبیعتا طرفداران بیشتری جلب می‌کند. ما درباره امام حسین باید 3 کار را انجام دهیم که یکی از آنها این است که نخبگان و فرهنگیان باید به درستی داستان امام حسین را از مدینه تا کربلا و بعد از کربلا تا شام برای مردم بازگو کنند.

وی ادامه داد: مردم باید به سخن نخبگان و فرهیختگان کربلا بیشتر بهادهند و با شور و شعور برخورد کنند. متاسفانه در جامعه ما شعار یا حسین بسیار زیاد است اما نباید تنها به یا حسین اکتفا کرد بلکه باید با حسین هم شد. یعنی فکر، فهم، اقتصاد، سیاست و اخلاق ما با حسین شود. 

اکرمی اذعان کرد: درس کربلا، درس آزادگی، آزادی، استقلال، حق طلبی، فداکار و ایثار است بنابراین شعار یا حسین باید درکنار خودش این شعور را پیدا بکند و همراه  آن عمل نیز خود را نشان دهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این موضوع که به نظر می‌رسد زیر تبلیغات سنگین یزیدی مقداری تبلیغات حسینی تحت الشعاع قرار گرفته است بیان کرد: ما باید آینده نگری کنیم و تنها امروز را نبینیم بلکه به عمق نیز توجه کنیم تا انشالله جامعه و جهان حسین ابن علی را بهتر بشناسند و از او تبعیت کنند.