در گفتگو با لیلا ارشد مطرح شد؛
چندی‌پیش جنجالی رسانه‌ای بر سر موضوع عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب به پا شد، موضوعی که تاکنون نیز مطرح است و در مورد اجرایی کردن یا نکردنش اختلافات بسیاری در میان مسئولان وجود دارد.
کد خبر: ۷۷۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 06 September 2019

موضوع از آنجایی کلید خورد که برخی رسانه‌ها نوشتند که یکی از فعالان زنان گفته «باید زنان کارتن‌خواب عقیم شوند تا از میزان هزینه و خطرات‌شان کاسته شود.»

این موضوع چندی بعد تکذیب شد اما تاثیر این گفته همچنان باقی مانده چراکه از طرفی تمام زنان کارتن خواب معتاد و یا تن فروش نیستند بلکه ممکن است بنابر دلایلی از جمله مشکلات شخصی و خانوادگی به ناچار به کارتن خوابی روی آورده‌ باشند، بعلاوه نکته قابل توجه اینجاست که در میان افراد کارتن خواب- هم مردان و هم زنان- حتی اشخاص تحصیل کرده و دارای موقعیت اجتماعی مناسب نیز وجود داشته که به دلیل مشکلات خاص به این سرنوشت دچار شده‌اند.

از طرفی برخی این اتفاق را راهی برای  جلوگیری از عدم تولید مثل نوزادان نامشروع با مادران معتاد و متجاهر می دانند که در صورت عدم انجام این کار؛ دولت ناچار است با سرمایه مردم شکم آنها را سیر کند.

استدلال آنها برای این کار، جلوگیری از تولد فرزندانی است که از مادری کارتن خواب و در شرایط بی خانمانی متولد می شوند. در این باره باید گفت، تولد فرزند از سوی مادر کارتن خواب، یک موضوع حاشیه است و تأثیری در اصل ماجرا  و وجود مسأله کارتن خوابی ندارد.

بعلاوه فرض را بر این بگیریم که همه زنان بی خانمان کشور عقیم شدند، آیا با این اقدام تعداد زنان کارتن خواب کم می شود و دیگر به تعداد آنها افزوده نمی شود؟

در پاسخ باید گفت، خیر. چنین نیست؛ شرایط اقتصادی جامعه، بی عدالتی، فقر، بیکاری و... از جمله مشکلاتی است که در هر لحظه و هر ثانیه می تواند آبستن تولد تعداد زیادی زن کارتن خواب دیگر باشد و با این اقدام مشکل اصلی و شرایطش تغییر نخواهد کرد.

در این راستا با لیلا ارشد، فعال حوزه زنان، در باره با درستی یا نادرستی این عمل گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

عقیم سازی زنان کارتن خواب؛ غیر اخلاقی و غیر انسانی

لیلا ارشد، مدیر خانه خورشید و فعال حوزه زنان، در این رابطه با بیان اینکه این کار یک کار غیر اخلاقی و غیر انسانی است، اظهار کرد: شایسته این است، مسئولان با جمع آوری این افراد آسیب دیده اجتماعی نسبت به درمان مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و غیره بکوشند تا اینکه طرحی را مبنی بر عقیم سازی زنان کارتن خواب به زبان آورند.

وی ادامه داد: زنان کارتن خواب گاها هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و تنها داشته زنانه شان توانایی فرزند آوری است. بنابراین ما نمی توانیم این حق طبیعی را از این زنان بگیریم .

آموزش درست به زنان کارتن خواب در راستای عدم فرزندآوری

ارشد در ادامه با بیان اینکه آموزش  می تواند در راستای عدم باروری این زنان موثر باشد عنوان کرد: عقیم سازی زنان کاری از ریشه غلط است، ما می توانیم به جای این کار غیر اخلاقی به آنان آموزش دهیم  که جلوی فرزند آوری و باروری خود را بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه درحالی این موارد مطرح می شود که اقدامات ریشه ای و کلیدی برای حل مشکلات و از بین رفتن پدیده کارتن خوابی صورت نگرفته و به نتیجه نرسیده است. 

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار