معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، استان‌های یزد، زنجان و آذربایجان غربی را پرخطرترین استان‌ها در زمینه شیوع سرطان دانست.
کد خبر: ۷۷۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ 03 September 2019

محمدرضا دهقانی، پیش از ظهر سه‌شنبه در سمینار یک‌روزه سرطان در سالن همایش‌های باقرالعلوم با بیان اینکه سرطان به دومین علت مرگ و میر در کشور و استان یزد تبدیل شده است، اظهار داشت: بر اساس آمارهای ثبت شده از سرطان‌ها در سال ۹۴، در میان زنان استان یزد سرطان سینه با فراوانی ۴۴ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رتبه اول و سرطان پوست رتبه دوم را داشته است.

وی افزود: در آقایان نیز سرطان پوست با فراوانی ۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رتبه اول و سرطان‌های پروستات و مثانه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دهقانی، سرطان سینه را سرطان اول استان یزد در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اعلام کرد و بیان داشت: اختلاف قابل توجهی با میانگین آمار کشوری این سرطان داریم و متأسفانه یزد رتبه اول نسبت به جمعیت زنان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد آمار سرطان‌های پروستات و پوست در استان را نیز بالاتر از میانگین کشور دانست و گفت: یزد در مجموع در زمره استان‌های پرخطر در زمینه سرطان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های یزد، زنجان و آذربایجان غربی پرخطرترین استان‌ها در زمینه ابتلاء به سرطان هستند.

دهقانی به تشریح عوامل شیوع سرطان در استان یزد پرداخت و یادآور شد: یکی از دلایل افزایش سرطان، افزایش امید به زندگی است به نحوی که سن امید به زندگی از ۵۷ سال در سال ۷۹ به ۷۶ سال در سال جاری رسیده و از آنجا که سرطان ارتباط مستقیم با افزایش سن دارد، با افزایش سن سالمندی استان، شاهد افزایش شیوع سرطان نیز بوده‌ایم.

وی یکی دیگر از عوامل شیوع سرطان را شرایط و شیوه زندگی مردم یزد اعلام کرد و افزود: مصرف نامناسب و کم میوه و سبزیجات در استان، فعالیت بدنی کم، افزایش وزن و چاقی، مصرف دخانیات و بسیاری از عادت‌های نادرست غذایی عامل شیوع سرطان در یزد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در مورد اقدامات انجام شده برای کنترل و پیشگیری از شیوع سرطان نیز عنوان کرد: تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری، کنترل عوامل خطر، درمان به موقع و … از اقداماتی است که انجام شده ضمن اینکه سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۴ تدوین شده و برنامه‌های متعددی در قالب این سند اجرا می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار