«محمود تاری»، مداح و شاعر اهل‌بیت و عضو هیات امنای بسیج مداحان در خصوص دستگیری مداحان اسرائیلی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اینکه دشمن همواره نقشه می‌کشد برای ما طبیعی است و محدود به الان نیست. از قدیم‌الایام اینها تحت عنوان اسرائیلیات، در امور دینی مردم دخالت و جعل سند و حدیث می‌کردند. در بخشی از مباحث دینی ما، اینها به عنوان اسرائیلیات معروف هستند. حالا اینکه در این زمینه هم فعال شده‌اند، طبیعی است.

این مداح و شاعر اهل بیت در خصوص ورود دشمنان به حوزه مداحی اظهار کرد: همان‌طور که آخوند انگلیسی و مداح انگلیسی داریم، مداح اسرائیلی هم داریم، یعنی به اثبات رسیده که اینها حتی در بحث هیات و هیات‌داری و مداح و مداحی ورود پیدا کردند و می‌خواهند کار را به بیراهه بکشانند. موفق که نخواهند بود اما اتاق فکری برای این مسئله دارند که آن را فعال کرده‌اند.

تاری در اهمیت بصیرت دینی و سیاسی اظهار  کرد: اگر مداح، هیات‌دار، واعظ یا هر کسی که با امور دینی مردم سر و کار دارد، بصیرت سیاسی و دینی نداشته باشد، یقینا چالش ایجاد خواهد شد و شاید یک جاهایی هم اینها نفوذ پیدا کنند و آن نفوذ هم تأثیرگذار باشد.

عضو هیات امنای بسیج مداحان گفت: چه بسا ما در چند سال گذشته دیدیم که فرازهای حماسی هیات‌های دینی و شعر آئینی ما، جایش را به یک‌سری مفاهیم سطحی داده است. وقتی هیات‌ها، مداحان و واعظان ما سطحی‌نگر شده‌اند، ناخودآگاه در پازل آنها بازی کرده‌اند.

وی افزود: شاید آن مداح ارتباط مستقیم با آن مرکز اسرائیلی یا بی‌دینی نداشته باشد اما ناخودآگاه با این صحبت‌هایش در پازل آنها بازی کرده است، ما باید بصیرت و بصیرت‌افزایی حتما برای مداحان‌مان افزایش دهیم، مخصوصا برای جوان‌ترها، که به لحاظ اعتقادی شاید به آن پایه و اساس نرسیدند که بخواهند خودشان را در بحث اعتقادی حفظ و آدم‌هایی را وارد این عرصه کنند که شعرهای بی‌محتوا بگویند، شعرهایی که به تعبیر رهبر انقلاب، جوان لخت شود و بالا و پائین بپرد و چیزی هم متوجه نشود.

تاری با تاکید بر نقش مداحان در دین‌افزایی، بیان داشت: مداح رسالتش همین است یعنی در بحث دین‌افزایی و اعتقادافزایی، مداح باید حرف اول را بزند چون میکروفن اکثرا دست مداح است. چند سال پیش که در کنگره آمریکا که 70 میلیون دلار برای مبازه با هیئات دینی، تصویب کردند، اتاق فکری هم در این طرف شکل گرفت که کارها را پیگیری کنند و ببیند راه‌های نفوذ دشمن چگونه است و چگونه وارد می‌شوند، اصلا اهداف‌شان چگونه پیاده می‌شود.

این شاعر و مداح اهل بیت در انتقاد از برخی از مداحان گفت: برخی از هیات‌ها نه به دین مردم و نه به سیاست اهل بیت کاری ندارند، شامی می‌خورند و سینه‌ای می‌زنند و حرف‌هایی ضد اعتقادی می‌زنند و در اعتقاد مردم چالش ایجاد می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه سبک‌های مبتذلی که خوانده می‌شود نشان می‌دهد دشمن می‌خواهد، سبک حماسی عزاداری را از ما بگیرد و یک سبک مبتذل و غیر دینی را به خورد جامعه بدهند و جوانان را از افکار بلند پائین بکشند.

تاری در خصوص نقش افرادی که در این حوزه برنا شده اند، گفت: در بحث ورود به این ابتذالات که در هیات‌ها وارد شده متأسفانه افراد صاحب نفوذی برند شده‌اند که محتوای نامناسبی از دهان آنها بیرون می‌آید، یعنی مداحی که مدعی ولایت‌مداری است هم در این آسیب‌ها ورود پیدا کرده، ما بعضی از اینها را مداح نمی‌دانیم. افرادی هستند که قبل از محرم در عروسی‌‌ها با ساز و آهنگ و با آلات موسیقی می‌خوانند و محرم که می‌شود این چنین روی‌گرد دارند و صفر هم که تمام می‌شود به وضعیت قبل برمی‌گردند. ما اینها را مداح نمی‌دانیم شاید بیشتر چالش‌ها هم از این ناحیه به مجالس دینی ما وارد می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که افراد برای تحریف دین از همین دروازه‌ها وارد شده‌اند، بیان کرد: افرادی هستند که هرچه دستش بیاید می‌خوانند، یک کسی ترانه خانم آن ور آبی که حال و روز درستی هم نداشت را خواند.

تاری در انتقاد از مسئولان فرهنگی، گفت: مسئولین فرهنگی و مخصوصا فرهنگ دینی ما خواب هستند و همه‌شان اداره‌ها را اشغال کرده‌اند و هیچ کاری هم نمی‌کنند. آمار و ارقام می‌دهند که ما آنقدر مداح داریم اما مداح ساخته شده، نداریم.

وی افزود: متأسفانه مسئولین فرهنگی ما، صدا و سیمای ما کسانی هستند که آتش این کار را می‌افزایند و روی آن بنزین می‌ریزند. چرا صدا و سیمای ما باید در اختیار  چند مداح باشد که منبع مشکلاتی باشد که جامعه را با مشکل روبرو کنند و همه را با یک چشم ببینند.

تاری در خصوص انتقادات رهبری در این حوزه گفت: دل آقا هم از این بحث فرهنگی خون است یعنی اگر خودشان را ولایت‌مدار و دنباله‌رو رهبر می‌دانند اینها باید در مسیر آقا حرکت کنند، هیچ کدام حرکت نمی‌کنند، متاسفانه هر کسی هم کار خودش را توجیه می‌کند.