نهادهای فرهنگی استان یزد به مناسبت فرارسیدن ماه محرم 1441 بیانیه صادر کردند.
کد خبر: ۷۷۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 01 September 2019

 نهادهای فرهنگی استان یزد به مناسبت فرارسیدن ماه محرم 1441 بیانیه صادر کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاه

هر ساله فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین فعالیت های متعددی در پاسداشت این حماسه تاریخی در اقصی نقاط جهان و کشور عزیزمان ایران صورت می پذیرد که این مراسمات در شهر و استان یزد که مفتخر به عنوان حسینیه ایران هستند، نمود وثمن دو چندان می یابد. ماه محرم جلوه گاه آگاهی، شکوفایی و حق طلبی است و تار و پود استان یزد در لحظه لحظه این ایام درس ظلم ستیزی و مقاومت را فریاد می زند. پژواک بانگ «هیهات منا الذله» در روح و جان مردم طنین انداز می‌شود و این گونه است که معارف حسینی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. در دنیایی که فساد و تباهی و ذلت پذیری از طرف کانون های شیطانی زر و زور و تزویر به عنوان یک ارزش ترویج می‌شود پاکی و پیراستگی و عزت مداری؛ مصباح هدایت حسینی است که عزاداران را سوار بر کشتی نجات از امواج گمراهی و سقوط به ساحل سلامت می‌رساند.

معارف و آیین های گنجینه گون دینی_ فرهنگی محرم این مهم را می طلبد که در حفظ و اشاعه هرچه بیشتر بینش عاشورایی و جلوگیری از دست اندازی دشمنان و منحرفان به مضامین والای این حرکت عظیم بشری همت دو چندان گماشته شود. دراین بین توجه به به نکاتی چند که لازمه ی چنین مراقبت حساسی است به اجمال ذکر می گردد:

پرهیز از روضه ها و مراسمات آمیخته با سکولاریسم باید سر لوحه کار قرار بگیرد، چرا که برخی از جریان های داخلی و خارجی درصدد آن برآمده اند تا با دمیدن روح سکولاریسم به کالبد شعائر رایج آیینی، جنبه های ظلم ستیزانه قیام عاشورا را از بین برده و ضمن کاستن از گستره بین المللی نهضت عاشورا از طریق این انحراف محتوایی، آن را به سطح یک حادثه تاریخی تنزل دهند. رهبری فرزانه انقلاب در این باره میفرمایند: "هیئتها نمی توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است."

مراسمات عاشورایی شایسته آنند که ماهیت حقیقی حرکت تحول ساز عاشورایی و جایگاه بالای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، پویایی و عدم جمود در برابر ظالمان و به پا داشتن فرایض شرعی و دینی همچون نماز اول وقت را با گویشی شیوا و قابل فهم برای آحاد جامعه بیان نمایند. در این اثناء بایسته است در کنار ارائه شیوه های صحیح اقامه عزای حسینی، مولفه های جبهه حق و باطل به روشنی نسبت به هم تمیز داده شوند.

در برخی مقاطع زمانی مطالب فاقد سند و بعضا موهون به بدنه غنای تاریخی حماسه حسینی لطماتی وارد ساخته است قطعا بیان اینگونه جملات و مضامین مصنوع و بی اعتبار در منابر و هیئات مختلف می تواند زمینه ساز فهم نادرست از پیام اصلی عاشورا توسط مخاطبین و آسیب جدی به شاکله فکری و معنوی این واقعه شود. بر همگان است تا مجدانه به پایش و پالایش اینگونه تحریفات و مقابله با شبهه افکنی های تفکر موسوم به تشیع انگلیسی پرداخته تا قلوب مملو از عشق حسینی در سراسر عالم پذیرای معارف ناب عاشورایی باشند.

عاشورا اقیانوسی است از فضایل و مبانی انسان ساز. در عصر امروز که مکاتب فکری با منشاء دنیوی و فرق مختلف به پشتوانه حمایت های رسانه ای و مالی بی حد و حصر در آوردگاه اندیشه بشر جولان می دهند لازم است با بهره گیری از عاشورا و بیان هدف آن در چگونگی پایه ریزی سعادت آدمیان اعصار بعد، به این نکته که واقعه عاشورا زمینه ساز و قوت بخش تحقق تمدن عالم گیر مهدویت است تاکید دو چندان شود. دیروز اگر جسم مطهر

سیدالشهدا شهید گشت، ارادتمندان ایشان، امروز بایستی با اقدامی عاجل و مخلصانه مانع از شهادت هدف و غایت سعادت بخش قیام ایشان شوند.

 نقش زنان در صحنه عاشورا بسیار حائز اهمیت است. آنجا که غیرت حیدری در پس نقش آفرینی زینب کبری (سلام الله علیها) رخ می نماید و انجا که صبر مادران شهدا، واژه صبر را خجل زده می نماید، این جلوه های مکتب زینبی همگی نشان از آن دارد که زن در قاموس اسلامی دارای جایگاه و منزلتی ورای تصور است. تبلیغ و تبیین و ترویج معارف عاشورا برای جلوگیری از جاماندن این واقعه در صحرای کربلا گویای یک روش تربیتی و یک مکتب مبارزه فرهنگی است. امروز نیز با توجه به هجمه های متعدد دشمن به مقام زن و سبک زندگی ایرانی_ اسلامی بالاخص مسئله حجاب، بسیار شایان توجه است تا با استعانت و الهام و الگوگیری از معارف حسینی و مکتب زینبی، بنیان فرهنگی جامعه اسلامی حفظ گردد.

عاشورا عبرتی تاریخی و دانشگاه عظیم بصیرت آموزی و بصیرت افزایی است. محرم و صفر، کلاس آشنایی با ریزش ها و رویش ها و شناخت فتنه هاست و همین عمق و معرفت دینی است که دوام اسلام را بیمه کرده است. به فرموده امام راحل (رضوان الله تعالی علیه):"این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است". این مکتب و مسیر، یگانه کشتی نجات بخش انسان از دریای متلاطم فتنه ها وخباثت شیاطین و مستکبران است. البته باید با نگرشی جریانی، سلسله و دامنه و دنباله قیام عاشورا را بشناسیم. مکتبی که در 10 محرم سال 61 هجری خون گرم و حیات بخش آن وارد شریان های آسیب دیده و نابسامان امت اسلامی بعد از پیامبر گشت، در 15 خرداد سال 1342 به نهایت جوشش و غلیان افتاد و در 22 بهمن سال 1357 به ثمر نشست. امروز نیز اسلام لبیک یا حسین، یک مکتب جهانی و فرامنطقه ای و فراملی است و پدیده قدسی اربعین حسینی یکی از جلوه های این تحول بزرگ بشری و تمدن ساز است.

امروز تمامی نهاد ها، موسسات و هیئات مذهبی که در بحث خطیر فرهنگ ذی مدخل هستند بایستی در طلیعه گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی به وظایف ذاتی و اصیل خود بازگشتی دوباره داشته و با تلاشی وصف ناپذیر همراه با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود خود و استان در مسیر اعتلای روز افزون فرهنگ ایثار و شهادت به ایفای نقش موثر و کارآمد بپردازند تا گذشته سرخ راه طی شده به آینده سبز فردا پیوند بخورد و چشمان منتظران قدومش به جمال عدالت گستر عالمیان و منتقم به حق خون شهدای کربلا منور گردد انشاءالله.

نهادهای فرهنگی استان یزد

معاونت فرهنگی و هنری سپاه الغدیر، سازمان تبلیغات اسلامی یزد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اداره کل ارشاد اسلامی یزد، کانون مساجد، حوزه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری ایرنا، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری یزد، فرهنگی و اجتماعی ناجا، صدا و سیما یزد، بسیج جامعه زنان، بسیج رسانه، بسیج هنرمندان، بسیج طلاب و روحانیون.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار