علی‌رغم همه ضرورت‌ها برای عملیاتی شدن طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) استان یزد، این مهم هنوز تحقق‌نیافته و اصلی‌ترین دلیل آن نیز سنگ‌اندازی اداری و کوتاهی برخی مسؤولان است.
کد خبر: ۷۷۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 19 August 2019

به گزارش تابناک یزد به نقل از فارس؛ « حمایت از طرح جامع توسعه امامزاده جعفر علیه‌السلام استان یزد» یکی از عناوینی بود که توسط مخاطبین در سامانه فارس من در بخش استان یزد ثبت شد که در این درخواست به عدم تحقق و زمین‌گیر شدن طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد به‌واسطه پیچ‌وخم اداری و نظرات غیر کارشناسی و سلایق سیاسی اشاره‌شده بود.

در همین راستا در گفتگویی با محمدحسین برجیان، مسئول فرهنگی و از متولیان آستان امامزاده جعفر (ع) یزد به بررسی این موضوع پرداختیم.

برجیان با یادآوری تاریخچه این امامزاده واجب‌التعظیم و با اشاره به اینکه امر توسعه اماکن مقدس بر اساس نیازهای مردم و مجاورین صورت می‌گیرد، یادآور شد: در برهه‌ای که فضای امامزاده جوابگو نبود مسجد اعظم احداث شد، با توجه به نیازها مسجد به صحن و ضریح متصل و این مکان مقدس توسعه داده شد.

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد با اشاره به اینکه ازنظر ظرفیت مکانی، امروز مسجد اعظم و صحن‌ها جوابگو حجم جمعیتی که در بسیاری از برنامه‌های مناسبتی و هفتگی در این امامزاده واجب‌التعظیم حضور پیدا می‌کنند نیست، تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات این مکان پارکینگ خودرو هست که مشکلات زیادی به وجود آورده و کسانی که قصد حضور در این امامزاده را دارند با مصائب و مشکلاتی فراوانی در این خصوص روبه‌رو می‌شوند.

توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد، فدای بازی‌های سیاسی شده است

وی با اشاره به اینکه برنامه و طرح‌هایی برای توسعه امامزاده جعفر (ع) یزد از دیرباز مطرح بوده است که بعضاً با تغییر مسئولین استانی و کشوری نگاه آن‌ها به این امر هم عوض‌شده، تصریح کرد: بحث توسعه این مکان مقدس علی‌رغم ضروریت‌هایی که دارد متأسفانه فدای برخی بازی‌های سیاسی می‌شود و حتی شاهد این بودیم که مصوبه‌ای که برای توسعه امامزاده وجود داشت با عوض شدن دولت و مسئولین ابطال و مشاورین جدیدی برای این امر مشخص شد.

برجیان در این راستا با تأکید بر اینکه مصوبه جدید کمیسیون ماده 5 برای این امر وجود دارد و طبق این مصوبه اجرای هرگونه سازه جدید و عملیات آزادسازی و توسعه باید با مجوز از میراث فرهنگی استان صورت بگیرد، متذکر شد: این امر مورد پذیرش متولیان امامزاده جعفر (ع) نیز قرار دارد اما در عمل شاهد این بودیم که از سوی میراث فرهنگی همکاری و همراهی جدی صورت نمی‌گیرد و حتی موانعی نیز در این مسیر قرار داده می‌شود.

توسعه امامزاده به بافت تاریخی خدشه‌ای وارد نمی‌کند

وی ادامه داد: خواسته‌ها و انتظارات برای توسعه امامزاده جعفر (ع) در چارچوب قانون است و اصلاً بحث تغییر بافت تاریخی این منطقه مطرح نیست، چراکه این بافت به‌واسطه وجود همین امامزاده شکل‌گرفته و از سوی دیگر فتوا و توصیه رهبر معظم انقلاب نیز حفظ و حراست از میراث فرهنگی است و ما نیز مکلف به رعایت این مهم هستیم.

مخاطرات زندگی اتباع در اطراف امامزاده جعفر (ع) یزد

این کارشناس دینی و فرهنگی خواستار نگاه تخصصی و کارشناسی به امر توسعه این مکان مقدس به‌دور از حواشی و سیاست زدگی شد و با تأکید بر اینکه توجه به نیازهای امامزاده جعفر (ع) بدون تخریب بافت تاریخی هم ممکن است، گفت: متأسفانه در سایه غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها بافت اطراف امامزاده به سکونت‌گاه اتباع تبدیل شده و حتی مکان‌هایی در این نزدیکی به محل خریدوفروش مواد مخدر نیز تبدیل‌شده است.

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امامزادگان باید قطب فرهنگی شهرها باشند و مردم در پناه و کنار آن‌ها به آرامش برسند بر ضرورت توجه مسئولین به این توصیه تأکید کرد و افزود: با یاری خداوند استقبال‌ها از برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی هفتگی و مناسبتی این مجموعه همواره چشمگیری بوده اما مشکل پارکینگ، کمبود سرویس‌های بهداشتی و معضلاتی که به‌واسطه کمبود فضای استفاده و بهره‌گیری مناسب مخاطبین وجود دارد، بعضاً باعث رنجش زائران می‌شود.

برجیان در این خصوص توضیح داد: محدودیت فضا باعث شده تا نتوانیم مکان مناسبی را برای برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و مشاوره که با استقبال خوبی همراه است اختصاص دهیم، علاوه بر این در بسیاری از مراسمات نبود فضای کافی نشستن و استفاده از برنامه‌ باعث می‌شود تا علاوه بر راهروها و اطراف ضریح، پیاده‌رو و فضای خاکی اطراف نیز مملو از جمعیت شود.

برجیان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های این امامزاده برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و استقبالی که مسافران در طول سال از این آستان مقدس دارند، یادآور شد: این امامزاده جعفر (ع) یکی از شاخص‌ترین امامزادگان کشور و شناخته‌شده است.

وی به حضور گردشگران خارجی در طول سال در این آستان مقدس نیز اشاره و بابیان اینکه فضای معنوی این امامزاده موردتوجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرد و این محیط برای آن‌ها جذاب و تأثیرگذار است، اضافه کرد: موزه آستان نیز گنجینه غنی از آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای‌داده که می‌تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد اما با توجه به محدودیت‌های آستان و کمبود نیرویی که مجموعه با آن مواجه است، آن‌طور که باید و شاید مورد بهره‌گیری قرار نمی‌گیرد.

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد با تأکید بر اینکه نگاه‌ها به طرح توسعه آستان امامزاده جعفر (ع) یزد باید به‌عنوان یک پروژه استانی و کشوری باشد که آثار و برکات فراوانی را به همراه خواهد داشت ابراز امیدواری کرد با همدلی و همراهی مسئولین و تصریح درروند صدور مجوزهای توسط نهاد‌های ذی‌ربط، فرآیند کاری توسعه این مجموعه به‌زودی آغاز شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار