پزشکی
زمانی که نور به عدسی کدر شده چشم می‌تابد به شکل یک دانه مروارید داخل چشم دیده می‌شود به همین دلیل این بیماری آب مروارید نامیده می‌شود.
کد خبر: ۷۶۱۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 11 July 2019
بهترین روش درمان آب مروارید+ مراقبت‌های قبل و بعد از عمل
آب مروارید یا کاتاراکت بیماری خطرناکی است که باعث کاهش بینایی می‌شود؛ با افزایش سن احتمال بروز این بیماری هم بالا می‌رود.
آب مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشمی است که به دلایل گوناگون به وجود می‌آید؛ تار شدن عدسی چشم نقطه آغاز این بیماری است و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند، خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد با جراحی ساده برطرف می‌شود.

آب مروارید یا کاتاراکت بیماری خطرناکی است که باعث کاهش بینایی می‌شود؛ با افزایش سن احتمال بروز این بیماری هم بالا می‌رود، باید گفت: این بیماری بر اثر استفاده بیش از حد از چشم به وجود نمی‌آید، آب مروارید سرطان نیست، از یک چشم به چشم دیگر سرایت نمی‌کند و سبب کوری غیر قابل برگشت نمی‌شود، تنها راه درمان آب مروارید جراحی است.

 

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

علل مادرزادی و اکتسابی در بروز آب مروارید
 آب مروارید بیماری است که در ابتدا عدسی چشم را تار می‌کند و به مرور باعث از بین رفتن بینایی فرد می‌شود؛ این بیماری خطرناک می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد؛ آب مروارید مادرزادی می‌تواند ناشی از عفونت‌های حین حاملگی مثل سرخجه، برخی بیماری‌های مادر مثل دیابت یا مصرف دارو در دوران بارداری باشد.

 علل اکتسابی آب مروارید شامل ضربه به چشم و سر، صدمات چشمی با مواد شیمیائی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش مثل نور خورشید، سوءتغذیه، مصرف دراز مدت برخی از دارو‌ها مثل کورتون‌ها، برخی بیماری‌ها مثل دیابت و آب سیاه یا گلوکوم است.

عقاید اشتباه درباره آب مروارید
تاری دید، محو شدن رنگ‌ها، حساسیت به نور، اشکال در دید شب، دوبینی، تغییرات مکرر نمره چشم از علائم بروز آب مروارید هستند؛ عقاید غلطی درباره آب مروارید وجود دارد که برخی فکر می‌کنند که بیماری به علت وجود پرده‌ای روی چشم ایجاد می‌شود.

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

جراحی تنها راه درمان آب مروارید
تنها راه درمان آب مروارید جراحی است؛ در گذشته جراح چشم عدسی را هنگامی که کاملاً کدر شده بود از چشم خارج و دید را توسط عینک اصلاح می‌کرد؛ اما بهتر است قبل از اینکه عدسی کاملا سفت شود عمل جراحی انجام گیرد؛ اگر علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتا مشکلات شما را حل کند.

دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند؛ عینک‌های آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب می‌کنند یا عینک‌های طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت از چشم می‌شوند.

 

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

در آب مروارید ناشی از افزایش سن، ملاک جراحی میزان دید مورد نیاز فرد است؛ در واقع جراحی زمانی  انجام می‌شود که کاهش بینایی فرد با زندگی روزمره او مداخله کند؛ به ندرت عدم جراحی می‌تواند منجر به تورم عدسی و ایجاد آب سیاه و افزایش فشار داخل چشم شود که در این موارد باید به صورت اورژانس آب مروارید جراحی شود، در آب مروارید‌های مادرزادی در اطفال جراحی فوری برای جلوگیری از تنبلی چشم ضروری است.

 طی جراحی، عدسی کدورت یافته خارج می‌شود و در صورت امکان یک لنز داخل چشمی با قدرت برابر عدسی چشم فرد در همان محل کاشته می‌شود، یا گاهی به علت مشکلات چشم بیمار یا طی جراحی عدسی در محل دیگری جلوی عنبیه جاگذاری می‌شود.

تکنیک‌های خروج عدسی کدر از چشم
 تکنیک‌های خروج عدسی کدورت یافته با دو روش عمده قابل انجام است؛   روش اول با برش بزرگ ۱۲-۱۰ میلیمتری و خارج کردن محتویات عدسی کدورت یافته و جاگذاری لنز داخل چشمی انجام می‌شود که سرانجام بخیه‌ها در طی سه ماه بعد برداشته می‌شود.

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

  روش دوم با برش کوچک ۳.۲ میلیمتری و خارج کردن محتویات عدسی توسط دستگاه فیکو انجام می‌شود که نتایج جراحی تقریباً مشابه است و معمولاً از بخیه استفاده نمی‌شود.

چه موقع باید عمل آب مروارید را انجام داد؟
وقتی آب مروارید باعث کاهش دید شود و فرد نتواند فعالیت‌های روزانه را انجام دهد باید مورد عمل جراحی قرار گیرد؛   وقتی که آب مروارید بروز کند؛ عدسی چشم ضخیم و کدر می‌شود؛ نور نمی‌تواند از آن به آسانی عبور کند و به این ترتیب باعث تاری دید می‌شود.

 برای عمل آب مروارید، باید ببینید که آیا دید شما در حدی است که می‌توانید بدون هیچ ناراحتی کارتان را انجام دهید یا خیر؟ بدون خطر رانندگی کنید؟ آیا می‌توانید به راحتی بخوانید و تلویزیون تماشا کنید؟ آیا شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه مثل پخت و پز، خرید، کار‌های منزل، خوردن داروهایتان را بدون مشکل انجام دهید؟ پس از رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها و بر اساس مشکلاتتان، شما و چشم پزشک می‌توانید با هم تصمیم بگیرید که جراحی چه هنگام انجام شود؟

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

چگونه آب مروارید تشخیص داده می‌شود؟
 معاینه دقیق توسط چشم پزشک می‌تواند وجود و وسعت آب مروارید و همچنین هرگونه مشکل دیگری که باعث کاهش دید یا ناراحتی می‌شود را مشخص کند؛ ممکن است علل دیگری علاوه بر آب مروارید به ویژه مشکلات پرده شبکیه و یا عصب بینایی باعث کاهش دید شود، چنانچه این مشکلات وجود داشته باشد، بعد از عمل آب مروارید ممکن است دید کامل به دست نیاید.

در صورتیکه این مشکلات شدید باشد، حتی عمل آب مروارید نیز ممکن است باعث بهبود دیده نشود؛ چشم پزشک می‌تواند به شما بگوید که چقدر احتمال دارد این مشکلات در چشم شما وجود داشته باشد.

پیش بینی دقیق سرعت پیشرفت آب مروارید امکانپذیر نیست
 سرعت ایجاد آب مروارید در افراد مختلف فرق می‌کند و حتی ممکن است بین ۲ چشم نیز متفاوت باشد؛ اغلب آب مروارید‌هایی که با افزایش سن ایجاد می‌شوند در طی چند سال به تدریج بوجود می‌آیند، سایر آب مروارید‌ها به خصوص در افراد جوان و یا در بیماران مبتلا به بیماری قند ممکن است به سرعت و در طی چند ماه باعث کاهش دید شوند، بنابراین پیش بینی دقیق سرعت پیشرفت آب مروارید امکانپذیر نیست.

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

طی عمل آب مروارید که معمولاً با بی حسی موضعی انجام می‌شود، عدسی کدر از داخل چشم بیرون آورده می‌شود؛ در اغلب موارد به جای عدسی طبیعی یک عدسی یا لنز داخل چشمی دائمی قرار داده می‌شود، این لنز برای همیشه در چشم شما باقی می‌ماند و خراب یا فاسد نمی‌شود، چشم پزشک این جراحی ظریف را با میکروسکوپ و وسایل ظریف و تکنولوژی مدرن انجام می‌دهد.

 گذاشتن یا پیوند عدسی مصنوعی توسط جراح ورزیده عوارض بیشتری را به بیمار تحمیل نخواهد کرد، بلکه باعث می‌شود دید بیمار بعد از عمل بسیار خوب باشد و به عینک‌های ضخیم و سنگین که مشکلات فراوانی ایجاد می‌کنند نیاز نداشته باشد.

همه چیز درباره آب مروارید/ آب مروارید با چه سرعتی ایجاد می‌شود؟

 جراحی آب مروارید یک عمل بسیار موفقیت آمیز است، یادآوری کرد: در بیش از ۹۰ درصد موارد عمل آب مروارید، دید بهبود می‌یابد مگر اینکه مشکلی در قرنیه، پرده چشم یا عصب چشم وجود داشته باشد، ممکن است عوارض در طی عمل جراحی یا بعد از آن پیش بیاید که باعث کاهش دید شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار