مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سفال را قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد خواند و آن را به علت رکود و نقش کمرنگی که در اقتصاد شهر میبد دارد، جامانده از فهرست آثار جهانی دانست.
کد خبر: ۷۵۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 01 June 2019

«سید مصطفی فاطمی» با اشاره به سفال‌ به عنوان قدیمی‌ترین صنایع دستی استان، اظهار کرد: قدیمی‌ترین آثار مکشوفه سفال در نارین قلعه میبد به هزاره سوم پیش از میلاد یعنی دوران ایلامی‌ها تعلق داشته که قسمت‌هایی از آن حدود 12 سال پیش به دست آمده است.

وی افزود: بخشی از بازمانده‌های این هنر صنعت در یزد، متعلق به دوره اشکانی است که البته ممکن است قدمت بسیار بیشتری نیز داشته باشد.

این مسئول با بیان این که دست‌بافته‌های یزد هم پس از سفال از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد به شمار می‌رود، گفت: سفال بر اساس قدمت و نقشی که در زندگی مردمان یزد دارد، مستعد ثبت شدن در فهرست آثار ملی و جهانی است اما برخلاف زیلو با نقشی پررنگ در اقتصاد شهر میبد، به نوعی رونق دیرین خود را از دست داده است.

وی با تاکید بر این که هر نوع وسیله دست‌ساز بشر در گذشته در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شود، تصریح کرد: هر نوع ابزارآلات دست‌ساز و تاریخی بشر در حوزه صنایع‌دستی جای می‌گیرند لذا ابزار سنگی و سایر آثار کشف شده‌ی متعلق به بازه زمانی 12 تا 15 هزار سال گذشته را می‌توان در حوزه قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد گنجاند.

فاطمی سایر صنایع‌دستی یزد را نیز پیوند خورده با دوران شکل‌گیری تمدن در حوزه تمدنی مرکز ایران عنوان کرد و گفت: از سنگ‌تراشی و ایجاد ظروف سنگی گرفته تا استفاده از شاخ و برگ درختان در سبدبافی و حصیربافی، همگی از ابتدای شکل‌گیری بشر در یزد به کار گرفته می‌شدند اما به دلیل نبودن آثاری از آن زمان نمی‌توان قدمت دقیقی برایشان مشخص کرد.

وی از اجرای عملیات‌های باستان‌شناسانه در یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: البته به زودی با آغاز عملیات‌های باستان‌شناسانه، قدمت یزد که فراتر از ارقام و پیشينه‌اش در نظر گرفته شده است، مشخص می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد همچنين با اشاره به اقدام جهت ثبت جهانی زیورآلات سنتی شهر یزد، اظهار کرد: نقش طلاسازی و زیورآلات در زندگی و اقتصاد مردم یزد قابل توجه است، به همین منظور برای به ثبت رساندن آن‌ها در فهرست آثار جهانی اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به صنعت نساجی به عنوان یکی دیگر از مهمترین صنایع‌دستی یزد، تصریح کرد: هر چند یزد پیشنه بسیار قابل توجهی در حوزه نساجی و تولیدات آن دارد اما به دلیل این که تعداد کارگاه‌ها کم و نقش آن ‎ ها در اقتصاد یزد ناچیز است، نمی‌توان در حال حاضر برای به ثبت رساندن آن‌ها در فهرست آثار جهانی چندان امیدوار بود.

فاطمی در این راستا اضافه کرد: البته نساجی صنعتی در یزد نقش خوبی دارد و آنچه در حال رکود و از رونق افتادن است، نساجی سنتی است که باید برای رونق و افزوده شدن کارگاه‌های آن اقدام کرد.

وی با اشاره به اقدامات اداره کل میراث فرهنگی در راستای توسعه صنایع‌دستی در یزد، گفت: تسهیلاتی برای ایجاد و افزایش کارگاه‌های صنایع دستی استان اختصاص یافته که بستری برای توسعه و ترویج بخش صنایع دستی خواهد بود، به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با صندوق امید منعقد شده که به ویژه به حوزه نساجی توجه دارد.

این مسئول با بیان این که توجه به طلاسازی و زیورآلات سنتی نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: باید با ایجاد، احیا و توسعه کارگاه‌های سنتی طلا به این نتیجه برسیم که این هنرصنعت در یزد تا چه میزان نقش آفرینی می‌کند و آیا می‌توان یزد را شهر جهانی زیورآلات و مصنوعات طلا به حساب آورد یا نه؟

وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد صادرات صنایع‌دستی یزد، خاطرنشان کرد: یزد به ویژه دو شرکت از بخش خصوصی صنایع دستی روند موفقیت‌آمیزی در حوزه صادرات دارند، از طرفی به واسطه شرایط اقتصادی کنونی و به صرفه بودن صادرات، بسیاری از صنعتگران و هنرمندان استان نیز به این راه قدم گذاشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پايان نيز عمده‌ترین صادرات صنایع‌دستی یزد را متعلق به کشور عراق دانست و گفت: کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق بیشترین بازار صنایع‌دستی یزد را به خود اختصاص داده‌اند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار