مسابقات ورزشی اسپوکس، برای نخستین بار با شرکت 90 بانوی ورزشکار میبد و یزد در پنج رده سنی در شهر میبد برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.
کد خبر: ۷۵۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 01 June 2019

نائب رئیس کمیته اسپوکس استان یزد با ارائه توضیحاتی در خصوص ورزش اسپوکس و برگزاری این مسابقات در میبد به ایرنا گفت: این ورزش از سال ۹۵ در کشور به عنوان یک رشته ورزشی، فعال شد و در اواخر سال ۹۵ نیز در استان یزد با حضور ۲ مربی که دوره مربی گری این رشته ورزشی را در همان سال در اصفهان گذراندند شروع به کار کرد.

حدیث پویافر افزود: این ورزش، ورزشی کاملاً ایرانی است که نام آن برای رقابت در عرصه های بین المللی به معنی با هوش ترین، سریع ترین و چاپک ترین به صورت نامی بین المللی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: شمشیر های انتخابی در این رشته ورزشی با توجه به دوره های قبل ایران باستان انتخاب شده است به طوری که در ابتدا شمشیر آکیناکه با ۷۵ سانت و بعد از آن سوسر به اندازه یک متر که هر کدام مربوط به دوره خاصی از دوره های ایران باستان مانند هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان به دنبال تحقیقات انجام شده انتخاب گردیده و بر اساس آن شمشیرها، شمشیرهای این رشته ورزشی تولید و مورد استفاده قرار گرفته است.

نائب رئیس کمیته اسپوکس استان یزد یادآور شد: قوانین این رشته پایه، خاص و ابتدایی برای شرکت افراد از سن ۵ سال تا ۶۵ بالای سال است و هر کس بسته به توان خود که بتواند شمشیر را به دست بگیرد می تواند در این مسابقات این رشته ورزشی شرکت کند.

پوایا فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹ کشور فعالیت همزمان در این رشته ورزشی دارند و مجمع اصلی این ورزش در ایران هست تصریح کرد: پارسال مسابقات انتخاب تیم ملی این رشته ورزشی در کشور برگزار شد و از استان یزد پنج نفر از افراد توانستند به تیم ملی راه یابند، همچنین مسابقه بین المللی نیز در شهریور ماه امسال برگزار می شود.

وی ادامه داد: در استان یزد هم برای بانوان وهم آقایان مسابقات مختلف ورزش اسپوکس درقالب جام فجر، جام رمضان و … برگزار می شود و این مسابقات نیز به عنوان جام رمضان بین شهرهای یزد و میبد با حضور ۹۰ شرکت کننده برگزار شد.

در پایان مسابقه از بین ۶۰ شرکت کننده از باشگاه شارستان میبد و نیز ۳۰ شرکت کننده یزدی ۲۰ نفر به مقام برتر دست یافتند.

فهیمه کلانتر، هانیه دهقانی در رده نونهالان به ترتیت اول و دوم شدند و زینیب دهقانی و فاطمه علی محمدی به طور مشترک مقام سوم را به دست آوردند.

زهره دهقانی و آیدا فیاضی به ترتیب مقام های اول و دوم رده خردسالان را کسب کردند و ریحانه دخت جعفری و ستایش رحمان شناس در این رده به طور مشترک سوم شدند.

همچنین الهه شریف زاده، فاطمه شایان فر به کسب مقام های اول تا دوم رده نوجوانان نائل آمدند و همچنین مهدیه فهیمی و مهتاب اقایی موفق شدند به طور مشترک در این رده مقام سوم را به دست آورند.

در رده جوانان یا امید نیز فاطمه کلانتر و زهرا وهابی اول و دوم شدند و فاطمه یکدانه و مریم ملاصادقی به طور مشترک مقام سوم این رده را به دست آوردند.

فاطمه دهقانی و مریم نابینا هم در رده بزرگسالان به ترتیب اول و دوم شدند وطاهر رحیمدل و محبوبه رشیدی نیز مقام سوم این رده را به دست آوردند.

در استان یزد بالغ بر بیش از ۱۵۰ نفر از بانوان در رشته ورزشی اسپوکس در استان یزد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار