مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برداشت محصول زردآلو از ۲ هزار هکتار باغ های این شهرستان آغاز شد و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت با یک ماه تأخیر آغاز شد که تا اواسط تیر ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۷۴۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 29 May 2019

مهدی غیب الهی با بیان اینکه به طور متوسط در هر هکتار ۱۸ تا ۲۰ تن محصول برداشت می‌شود، پیش بینی کرد که امسال ۳۵ هزار تن زردآلو به ارزش سه هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف شود.

این مسئول کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: بخشی از تولید روانه بازار استان‌های یزد، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روسیه نیز شود.

غیب الهی انواع محصول زردآلوی ابرکوه را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو از جمله ضرورت هاست و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت می‌کند.

وی بابیان اینکه این محصول کاملاً ارگانیک و با کیفیت بالا تولید می‌شود، تصریح کرد: بیشترین میزان تولید مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی ابرکوه است.

وی یادآور شد: ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه به محصول زراعی و باغی اختصاص دارد که هشت هزار هکتار باغ است.

همچنین مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه پیشتر به ایرنا گفته بود: با تداوم ۲ دهه خشکسالی، کاهش متوالی بارندگی‌ها، افت سطح آب‌های زیرزمینی و وقوع توفان در سال ۱۳۹۸ کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه کرد که امسال در اثر توفان ۵۰ میلیارد ریال زیان به باغداران شهرستان وارد شد.

حسن زارع افزود: پدیده‌های یاد شده علاوه بر کاهش محصول کشاورزی، ایجاد فروچاله و نشست زمین که از عوارض خشکسالی و برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در حوزه شمال فارس است، بیشتر متوجه ابرکوه به عنوان یکی از مهمترین مناطق کشاورزی استان یزد شده است.

وی اظهار داشت: فرونشست زمین پدیده‌ای است که به علت برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی در ابرکوه رخ داده است، در این حالت زمین آب‌های میان بافت‌های خود را از دست می‌دهد و حالت اسفنجی پیدا می‌کند که در این شرایط زمین فرو می‌رود که به اصطلاح گویند زمین دچار فرونشست شده است.

این مسئول ادامه داد: ابرکوه با وجود اینکه منطقه کم آبی است، کشاورزان آن با کمترین میزان آب نه تنها در استان بلکه نسبت به دیگر مناطق کشور بیشترین محصول باغی و زراعی را با روش‌های نوین تولید می‌کنند و در تولید بعضی از محصولات رتبه‌های برتر کشوری را دارد.

همچنین مسئول امور آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفته بود: کشاورزان این شهرستان از ۲ دهه گذشته با تبعات خشکسالی و کم‌آبی دسته و پنجه نرم می‌کنند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین تولید را داشته باشند.

احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل، ۲ دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین طرح‌های توسعه کشت محصول کم آبخواه را در دستور کار دارد.

وی اظهار داشت: در این مدت برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان کسب کرد.

این کارشناس حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان و مسئولان جهاد و اجرایی شهرستان تلاش دارند با منابع آب موجود، استفاده بهینه را با روش‌های آبیاری نوین، تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند و با تغییر الگوی کشت، برداشت آب را مدیریت کنند.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار