ناظر استانی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از آمادگی کلیه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان جهت راه اندازی تیم‌های غربالگری فشار خون بالا خبر داد.
کد خبر: ۷۴۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 29 May 2019

مجید جعفری زاده ناظر استانی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از آمادگی کلیه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان جهت راه اندازی تیم‌های غربالگری فشار خون بالا خبر داد و گفت: روز عید فطر که آغاز رسمی اجرای طرح است در تمامی درمانگاه‌ها و ورودی بخش‌های بیمارستان‌های استان تیم غربالگری فشار خون مستقر خواهند شد و فشار خون مراجعه کنندگان را در سامانه http://salamat.gov.ir ثبت می‌کنند.

وی افزود: آغاز رسمی اجرای این بسیج ملی از روز عید فطر خواهد بود و در حال حاضر هم اندازه گیری فشار خون مراجعه کنندگان به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۵۰ خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت و پایگاه سلامت غربالگری و ثبت فشار خون شهروندان و هم استانی‌ها را انجام می‌دهند، گفت: حداقل ۵۰ تیم سیار هم در اماکن عمومی، میادین، پارکها، مراکز تجمعی، ادارات و کارخانجات بزرگ، مراکز و خرید سطح شهر و جهت اندازه گیری فشار خون مستقر خواهند شد.

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با اهداف افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در باره فشار خون بالا ،درجهت آگاهی از عواقب و ایجاد رفتار‌های سلامت محور، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین شده جهت اندازه گیری فشارخون، و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون، کاهش مصرف نمک روزانه مردم ،به حداقل ۵۰ درصد، با اطلاع­رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختار‌های مرتبط، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه­جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی و کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد.

مطالعه روند بار بیماری­های کشور در ­بازه زمانی ۱۳۹۴-۱۳۶۹ نشان داده که فشارخون بالا از جمله مهمترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت مردم و اصلی‌ترین عامل مرگ ومیر در جهان و ایران است.

مرگ زودرس ناشی از سکته ­های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به خود اختصاص داده اند.

شایان ذکر است در سال ۱۳۹۵ به طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده اند، همچنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند، که متاسفانه برآورد‌ها حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از این مساله آگاهی ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار