مسئول کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانۀ وزیری یزد گفت: کتابخانۀ وزیری یزد، 60نسخۀ دست‌نویس و چاپ‌سنگی از نهج‌البلاغه را در اختیار دارد که تاریخ کتابت قدیمی‌ترینِ آن به قرن 9 هجری می‌رسد.
کد خبر: ۷۴۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 28 May 2019

«منوچهر آرسته» با بیان این‌که در کتابخانۀ وزیری یزد، وابسته به آستان قدس رضوی بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه و آثار وابسته به آن را در اختیار دارد، اظهار کرد: قدیمی‌ترین نسخۀ نهج‌البلاغه در این کتابخانه متعلق به سال 882 قمری است که به دست حمزه بن پیرهلال به خط نَسخ 12سطری در 308 برگ کتابت شده است و خطبه‌ها در آن دارای ترجمۀ بین‌السطور به زبان فارسی است.

وی افزود: نسخه‌ای از شرح ابن ابی‌الحدید که تحولی اساسی در نگارش شروح نهج‌البلاغه تلقی می‌شود، از دیگر نفایس این مجموعه است که در سال 965 قمری به دست احمد‌بن‌حسن صالح و محمد ‌بن ناصر بن سلیمان بن یحیی به خط نسخ 23سطری در 135 برگ کتابت شده است .

مسئول کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانۀ وزیری یزد گفت:«تنبیه ‌الغافلین و تذکره‌الغافلین»(ترجمه و شرح نهج البلاغه) که تألیف ملافتح الله بن شکرالله شریف کاشانی و ترجمه و شرح فارسی از نهج‌البلاغه است، یکی دیگر از نفایس خطی این مجموعه است که در سال 1017قمری به خط نستعلیق 30سطری در 210 برگ کتابت شده است .

آرسته از قدیمی‌ترین نسخۀ چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه که در متعلق به قرن 9 هجری است در این کتابخانه نام برد و تصریح کرد: این نسخه در سال 1267 قمری در تبریز در قطع رحلی به چاپ رسیده است.

وی در پایان با بیان این‌که نسخه چاپ سنگی نهج البلاغه به خط نَسخ و حواشی شکسته نستعلیق‌ کتابت شده است، خاطرنشان کرد: جلد آن مقوایی با روکش تیماج و كاغذ فرنگي است و به نظر می‌رسد این نسخه، قدیمی‌ترین نسخۀ چاپ‌سنگی نهج‌البلاغه در ایران است

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار