ريیس دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: دستاورد راه‌اندازی پست قرنطینه در منطقه فراغه ابركوه به نفع استان فارس است و در حال حاضر عدم کنترل ورودی در این منطقه، احتمال آلودگی شهرستان با محموله‌هایی که وارد می‌شوند را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۷۴۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸ 26 May 2019

«علی فاتحی‌نیا» در نشست پدافند غيرعامل ابركوه، ایجاد پست قرنطینه در منطقه فراغه اين شهرستان را اقدامی شایسته دانست و تأکید کرد: از آنجايي كه این پست فقط محموله‌هاي خروجی‌ ابرکوه را کنترل می‌کند، عملاً با اعتبار و بودجه شهرستان، محموله‌های ورودی استان فارس را کنترل کرده و خروجی و دستاورد آن فقط برای استان فارس است و اين در حالي است كه ممکن است با محموله‌های ورودی به ابرکوه، به‌راحتی شهرستان آلوده شود.

وي عنوان کرد: در همین راستا نيز ضرورت دارد كه متوليان اين محور مواصلاتي هر چه سريع‌تر ورودی شهرستان را ساماندهی کنند تا بتوان از طريق ایجاد پست قرنطینه در این منطقه، محموله‌های ورودی به شهرستان را نيز کنترل کرد.

فاتحي‌نيا گفت: آنفولانزا هم از نظر بهداشتی و هم به لحاظ اقتصادی، یک بحران بسیار جدی است که در صورت مشاهده بین پرندگان، فرآیند معدوم‌سازی باید توسط اکیپ‌های واکنش سریع، انجام شود چرا که هر گونه رفت ‌و آمد به محل آلوده، موجب انتقال و سرایت آن به انسان نیز می‌شود.

وي تصریح کرد: در سال گذشته یک واحد مرغداری در منطقه فراغه با 15 هزار قطعه، دچار بیماری مذکور شد که سریعاً معدوم‌سازی انجام و تا 42 روز ممنوعیت جوجه‌ریزی در تمام منطقه اعلام شد.

ريیس شبکه دامپزشکی ابرکوه در پايان نيز یادآور شد: ویروس نیوکاسل نیز دو واحد تولیدی را با 82 هزار قطعه مرغ، آلوده کرد که در این رابطه نیز معدوم‌سازی صورت گرفت.

«جواد شمس» کارشناس امور دام جهاد‌کشاورزی ابركوه هم در اين نشست به خطر حمله ملخ‌ها در هشت استان جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: ملخ جزء آفات عمومی محسوب می‌شود که دولت موظف به مبارزه با آن است.

وي اظهار کرد: با توجه به تخم‌ریزی ملخ‌ها در خاک، گفته می‌شود حتی تا یک سال پس از هجوم این آفت‌ها در منطقه هم ممکن است مجدداً مشاهده شوند. ضمن این که ملخ بیشتر از غلات تغذیه می‌کند اما اگر تراکم بالاي جمعیتي داشته باشيم، چوب، شاخه و میوه را هم می‌خورند و گیاه را کاملاً ریشه‌کن می‌کنند.

شمس ابراز کرد: روش‌های مختلفی برای مبارزه با ملخ‌هاست که مطمئن‌ترین راه مبارزه در هنگام حمله آنان، مبارزه شیمیایی است و در همین راستا بر طبق آخرین آمار سازمان حفظ نباتات، در استان‌های جنوبی کشور حدود 200 هزار هکتار سم‌پاشی صورت گرفته است.

کارشناس جهادکشاورزی ابرکوه افزود: ملخ‌ها ممکن است از دو مسیر استان فارس‌(نی‌ریز و بوانات) و کرمان (انار) وارد ابرکوه شوند که بر طبق آخرین گزارش‌ها هنوز در شهرستان انار دیده نشده و در نی‌ریز فارس نیز جمعیت آن بسیار کم بوده است.

شمس بهترین راهکار برای مقابله با حمله ملخ‌ها به شهرستان را پایش مستمر منطقه و اطلاع‌رسانی عمومی خواند تا در صورت مشاهده سریعاً مسئولان مربوطه براي اقدام موثر در اين باره مطلع شوند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار