مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد خبر داد؛
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که طبق قانون تمام موسسات و شرکت‌هایی که از آب استفاده می کنند، موظف هستند با نصب تجهیزات لازم مانع آلودگی محیط زیست شوند، گفت: با عوامل آلوده کننده آب برخورد جدی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۷۴۸۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱ 26 May 2019

«محمدمهدی جوادیان زاده» در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با تاکید بر اهمیت آب و بهره‌وری بهینه از این منابع، اظهار کرد: حیات استان‌ها وابسته به آب است و اگر این منابع با مشکل مواجه شود، در تامین آب استان مشکل جدی خواهیم داشت.

وی افزود: نصب کنتورهای هوشمند اقدامی مهم در راستای حفظ این منابع با ارزش بود اما افزایش قیمت‌ها این طرح را متوقف کرد که با اتخاذ تدابیر مختلف از جمله نصب تابلو قطع کن و تلاش برای تامین تسهیلات خرید کنتور، سعی کرده‌ایم تا این مشکل را حل کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به آمار 50 درصدی نصب کنتورهای کشاورزی در استان، خاطر نشان کرد: در راستای توجه بیش از پیش به بحث حفاظت از منابع آب، در سال جاری 10 دشت استان به طور کامل به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند.

جوادیان زاده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از آلودگی قنات‌ها از طریق شبکه فاضلاب، تصریح کرد: برخی از قنات‌های استان به دلیل قرارگیری در نزدیکی مناطق مسکونی یا تجاری آلوده شده‌اند که در این مورد برخورد لازم با عوامل آن صورت خواهد گرفت زیرا طبق قانون تمام موسسات و شرکت‌هایی که از آب استفاده می کنند، موظف هستند با نصب تجهیزات لازم مانع آلودگی محیط زیست شوند.

وي تصریح کرد: در صورت آلوده شدن منابع آب قابلیت برگشت آن وجود ندارد بنابراین ضروری است همه دستگاه‌ها و مردم حمایت لازم در این خصوص را داشته باشند.

این مسئول با بیان این که جنبه روانی بارندگی‌ها منجر به افزایش میزان مصرف خانوارها شده است، اظهار کرد: با تاکیداتی که در سال گذشته صورت گرفت شهرداری‌ها در مصارف آب فضای سبز 28 درصد کاهش داشتند ولي این نگرانی وجود دارد که بارندگی‌های امسال این تصور بوجود آيد که مشکل بی‌آبی استان به طور کلی رفع شده و شهرداری‌ها روند افزایشی در مصرف آب فضای سبز را داشته باشند.

وی به اهمیت اجرای نظام آبیاری شبانه از سوی شهرداری‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل این که امسال هیچ کدام از دشت‌ها به حالت تعادل نرسیده است، هنوز شاهد افت سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های استان خواهیم بود بنابراین در همه بخش‌ها همچنان نیازمند صرفه‌جویی در آب هستیم از جمله باید شهرداری‌ها همانند گذشته آبیاری فضای سبز را در شب و اوایل صبح انجام دهند.

خطر آلودگي‌هاي زيست محيطي در قنوات‌ زارچ

فرماندار یزد هم در اين جلسه با تاکید بر لزوم حفاظت از قنات‌ها در برابر آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از فاضلاب، گفت: زارچ یکی از مناطقی است که احتمال آلودگی آب قنات آن وجود دارد به همین دلیل تصمیماتی مبنی بر حفر چاه جدید به منظور دفع فاضلاب و آلوده نشدن قنات‌های زارچ گرفته شد.

وي افزود: شناسایی و معرفی سایر منابع آلوده‌کننده آب قنات زارچ از دیگر اقدامات در دستور کار فرمانداری است تا با پیگیری های لازم سلامت مردم استان در معرض خطر قرار نگیرد.

رستگاري به لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از نشت فاضلاب در داخل قنات‌ها تاکید کرد و گفت: آلودگی آب قنات از طریق فاضلاب‌ها، عمده‌ترین دلیل آلودگی قنات است.

بارندگی‌های اخیر بهانه‌اي براي عدم صرفه‌جویی

«محمد حسین باقری» رییس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر شرکت آب منطقه ای یزد بابیان این که در سال گذشته تعرض به خط انتقال آب و وابستگی یزد به این آب، شرایط سختی را برای استان فراهم کرد، افزود: این شرایط منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله اجرای طرح خاموشی چاه‌ها به مدت 50 روز در شهرستان یزد و همچنین کشف و انسداد 67 حلقه چاه غیرمجاز شد.

وي با اشاره به این که اجرای این طرح باعث صرفه‌جویی در مصرف 9 میلیون متر مکعب آب شد، گفت: مردم و مسئولان نباید بارندگی‌های اخیر را دلیلی برای عدم صرفه‌جویی در زمینه آب بدانند.

باقری به تجهیز 67 درصد از چاه‌های صنعتی شهرستان یزد به کنتور هوشمند اشاره و خاطرنشان کرد: در خصوص چاه‌های کشاورزی نیاز به اهتمام بیشتر کشاورزان در نصب کامل کنتورهای هوشمند است.

وی همچنین اظهار کرد: قرار است با همکاری مدیران بانک‌های استان، به کشاورزان تسهیلاتی ارایه شود تا با حذف واسطه، خرید کنتور هوشمند برای آن‌ها ارزان‌تر انجام شود.

باقری در ادامه به ضرورت حفظ بهتر رودخانه مرکزی شهر یزد پرداخت و گفت: اقدامات اخیر در خصوص آزادسازی بستر رودخانه ارزنده است ولیکن نیاز است طرح جامع جمع‌آوری و دفع آب های سطحی شهر یزد که در دستور کار شهرداری است در اسرع وقت نهایی و گزارش آن به شورای حفاظت ارسال شود.

این مسئول در پایان به اقدامات انجام شده در خصوص طرح‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، خاطرنشان کرد: طرح‌های داناب، سپاس آب، تشکل آب‌بران و برگزاری نشست‌های منسجم با کشاورزان از اقدامات درحال انجام در سطح شهرستان است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار