مدیر آب و خاک جهادکشاورزی استان یزد:
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد گفت: آبدهی قنات‌ها در استان در گرو بارش باران است و به همین جهت لایروبی و حفظ این منابع در اولویت کاری بخش کشاورزی استان قرار دارد.
کد خبر: ۷۴۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 26 May 2019

سید علی اصغر مصطفوی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد گفت: اکثر قنات‌های استان با بارش‌های اخیر افزایش آبدهی داشته، اما اینکه این بارش‌ها توانسته باشد کمبود آب سفره‌های آب زیرزمینی استان را جبران کرده باشد امری دور از ذهن است.

وی افزود: افزایش بارندگی‌ها در فصل آبیاری صورت نگرفته تأثیر چندانی در تأمین آب کشاورزی نداشته و بیشتر به تغذیه سفره‌های پایین دست کمک کرده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد گفت: حدود ۲۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استان یزد از این قنوات و چشمه‌ها تأمین می‌شود.

مصطفوی ادامه داد: طبق آمار موجود ۲۲ درصد از کل طول قنوات استان در معرض مستقیم خطر سیل قرار دارد.

ماندگاری بیش از یکهزار روستای استان یزد در گرو احیای قنات‌ها است
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان یزد گفت:۷۲ درصد آب کشاورزی روستا‌های شهرستان‌های تفت و مهریز از چشمه‌ها و قنات‌های موجود در این منطقه تأمین می‌شود که آبدهی این منابع آبی در گرو بارش باران است و به همین جهت لایروبی و حفظ این قنات‌ها در اولویت کاری بخش کشاورزی استان یزد قرار دارد.

وی گفت: قنوات در مقایسه با سایر منابع آبی در مقابل حوادث غیرمترقبه به ویژه سیل آسیب پذیری شدیدی داشته و باید به اجرای پروژه‌هایی که آسیب پذیری آن‌ها را کاهش دهد از جمله طوقه چینی میله‌ها، نصب در‌پوش بر روی میله‌ها، ایجاد خاکریز و دیوار‌های حفاظتی، نصب کول‌های بتنی مسلح در کوره قنوات بخصوص در نقاط ریزشی کوره بیشتر توجه شود.

عمده قنوات استان یزد در مناطق کوهستانی واقع شده‌ است که آبدهی آن‌ها تحت تأثیر شدید نزولات جوی و بارندگی قرار دارد و به همین دلیل بارندگی‌های اخیر تأثیر مثبتی بر آبدهی آن‌ها داشته، ولی از آنجا که این افزایش در فصل آبیاری صورت نگرفته تأثیر چندانی در تأمین آب کشاورزی نداشته و بیشتر به تغذیه سفره‌های پایین دست کمک نموده است.

قنات یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ابتکاری در زمینه استحصال آب است که در کشور ما ریشه تاریخی دارد؛ این تونل‌های حاوی آب از دیر باز در برخی از نقاط کشور به ویژه مناطق کویری و کم‌آب به‌کار گرفته می‌شود، تا حیات روستا و کشاورزی آن را حفظ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار