غذای ملی به یک یا چند غذای خاص گفته می شود که مختص یک کشور و منطقه است و به نوعی نماد و سمبل آن کشور به حساب می آید. مثلا اگر به شما بگویند معروف ترین غذای ایتالیا چیست مطمئنا پاستا را نام می برید. سوشی غذای مشهور ژاپن و چلوکباب هم غذای ملی خودمان محسوب می شود. در سفر به هر کشور پیشنهاد می شود که حتما غذای ملی آن کشور را امتحان کنید تا به اصطلاح سفرتان تکمیل شود! در این مطلب و مطلب بعدی غذای ملی کشورهای مختلف دنیا را به شما معرفی می کنیم
کد خبر: ۷۴۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ 22 May 2019


۱- ایتالیا

پاستا | Pasta
پاستا یکی از محبوب ترین غذاهای دنیاست و تنوع بیشمار شکل و طرز تهیه آن باعث شده تا همه آن را دوست داشته باشند. پاستا که در ایران ماکارونی نامیده می شود انواع مختلفی دارد و در شکل ها و اندازه های مختلف به نام های ماکارونی، پنه، پاستا صدفی، پاستا پروانه ای، فتوچینی، لازانیا، ریگاتونی و … به بازار عرضه می شود. ایتالیایی ها عاشق پاستا هستند و در زندگی روزمره در وعده های مختلف آن را می خورند. اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم پاستا را باید غذای ملی ایتالیا معرفی کنیم. اما اگر می خواهید دقیق تر در این مورد صحبت کنیم باید بدانید که پاستا راگو آلا بلونز که به نام پاستا بلونز شناخته می شود غذای ملی این کشور است و در مقایسه با سایر پاستاها یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد.

پاستا بلونز

پاستا بلونز


۲- کانادا
پوتین | Poutine
اگر به مناطق مختلف کانادا به ویژه کبک سفر کنید و از محلی ها بپرسید چه غذایی را باید امتحان کنید بدون شک پوتین را به شما پیشنهاد می دهند. پوتین در واقع یک غذای ساده است و از سیب زمینی سرخ کرده، دلمه پنیر یا پنیر تَر (cheese curds) و سس گریوی تهیه می شود و بسیار لذیذ و خوشمزه است. اگر شما هم عاشق سیب زمینی سرخ کرده هستید پس مطمئنا به این غذا هم علاقه مند خواهید شد. کانادایی ها که غذای پوتین را بسیار دوست دارند و آن را غذای ملی خود می دانند و در هر موقعیتی آن را می خورند!

غذای پوتین کانادایی

غذای پوتین کانادایی

 

۳- ایران
چلوکباب | Chelo Kebab
خب، نوبتی هم باشد نوبت ایران عزیزمان است. البته همه ما با غذاهای خوشمزه ایرانی آشنا هستیم و شاید نیاز به معرفی نباشد. اما به هرحال حیفمان آمد در مطلب غذای ملی کشورهای مختلف نامی از ایران و غذای ملی آن نبریم. همان طور که می توان حدس زد چلوکباب کوبیده معروف ترین غذای ایرانی و غذای ملی این کشور است. اگرچه انواع دیگر کباب هم در ایران تهیه و مصرف می شود اما حقیقتا هیچ کدام به محبوبیت و شهرت چلوکباب کوبیده نیستند. کباب کوبیده از ترکیب گوشت چرخکرده و پیاز تهیه می شود که به سیخ کشیده می شود و روی ذغال کباب می شود. بعد همراه با برنج ساده یا زعفرانی و همراه با مخلفاتی مثل گوجه و فلفل کبابی و دوغ و سبزی و سالاد سرو می شود.

چلوکباب

چلوکباب

 

۴- افغانستان
کابلی پلو | Kabuli Pulao
غذای ملی افغانستان غذایی به نام کابلی پلو است که گاهی کابلی هم نامیده می شود. این غذا از ترکیب برنج، کشمش، هویج و گوشت (معمولا بره) تهیه می شود و غذایی مجلسی به حساب می آید. مردم افغانستان این غذا را به ویژه در ضیافت ها و مناسبت های ویژه مثل مراسم عروسی و میهمانی های مهم و بزرگ تهیه می کنند. این غذا مثل مرصع پلو ایرانی ظاهری بسیار زیبا و رنگارنگ دارد، به همین دلیل گاهی برای زیباتر کردن ظاهر غذا، روی آن را با خلال پوست پرتغال، پسته، خلال بادام و … تزیین می کنند تا بیشتر مناسب ضیافت های رسمی باشد.

کابلی پلو

کابلی پلو

 

۵- ایالات متحده
همبرگر | Hamburger
همبرگر را همه می شناسیم و در تمام کشورهای دنیا سرو می شود. این ساندویچ گرد و خوشمزه از قرار دادن یک تکه بزرگ و گرد گوشت چرخکرده سرخ شده و مخلفاتی مثل کاهو، گوجه و خیارشور لای دو نان گرد مخصوص همبرگر تهیه می شود. البته با افزودن موادی مثل پنیر، ژامبون و … انواع مختلفی از آن را می توان تهیه کرد و در رستوران های می توان منویی مفصل از انواع همبرگر مشاهده کرد. اگرچه واژه همبرگر از شهر آلمانی هامبورگ گرفته شده و گفته می شود که این ساندویچ اولین بار در آلمان اختراع شده اما اما آمریکایی ها به طور ویژه عاشق آن هستند و این ساندویچ در واقع غذای ملی آمریکا محسوب می شود. رستوران های زنجیره ای مشهور مک دونالد که اختصاصا به ارائه همبرگر می پردازد و صدها رستوران مشهور آمریکایی به خوبی گواه این عشق و علاقه هستند.

همبرگر

همبرگر

 

۶- بلژیک
صدف و سیب زمینی | Moules-frites
مول فریت که از ترکیب صدف خوراکی و سیب زمینی سرخ کرده تهیه می شود غذایی بسیار محبوب و پرطرفدار در بلژیک است و در واقع غذای ملی این کشور محسوب می شود. البته این غذا در فرانسه هم متداول است، اما بلژیکی به طور ویژه عاشق آن هستند. صدف خوراکی در بلژیک بسیار رایج است و در غذاهای مختلف استفاده می شود، اما مول فریت در عین حال که ترکیباتی ساده دارد بسیار محبوب و پرطرفدار است. اگر به بروکسل سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما این غذای خوشمزه و غذای ملی بلژیک را امتحان کنید تا سفرتان به بلژیک را تکمیل کرده باشید.

مول فریت

مول فریت

 

۷- چین
پکینگ داک | Peking Duck
پکینگ داک یا مرغ پکنی مشهورترین و خوشمزه ترین غذای چین و غذای ملی این کشور به حساب می آید. گوشت اردک به روش خاصی تهیه می شود که در نتیجه، پوست بیرونی اش ترد و برشته و کریسپی و گوشت داخلش نرم و آبدار است و طعمی فوق العاده لذیذ دارد. گوشت اردک در شربت مالتوز آن قدر سرخ می شود تا رنگ پوستش کاملا قهوه ای و برشته بشود و بعد همراه با سس سویا، پیازچه و مخلفات دیگر سرو می شود. نکته جالب در مورد این غذا طعم لذیذ پوست آن است، به حدی که در بسیاری از میهمانی ها اکثر افراد تنها پوست خوش طعم و لذیذش را می خورند و اصلا سمت گوشت اردک هم نمی روند. اگر به چین و به ویژه پکن سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما پکینگ داک را امتحان کنید.

پکینگ داک

پکینگ داک

 

۸- انگلیس
فیش اند چیپس | Fish & Chips
انگلیس و شهر لندن غذاهای خوشمزه زیادی دارد، اما هیچ کدام به شهرت و محبوبیت فیش اند چیپس یا ماهی و سیب زمینی نیستند. فیش اند چیپس غذای ملی انگلیس محسوب می شود و از فیله ماهی سوخاری همراه با سیب زمینی سرخ کرده تهیه می شود. این غذای مقوی و خوشمزه اغلب همراه با نخودفرنگی، سس تارتار و برش های لیموی تازه سرو می شود که باعث خوشمزه تر این غذا می شود. فیش اند چیپس به دلیل آماده شدن سریعی که دارد جزء غذاهای فست فودی محسوب می شود و برای یک وعده غذای خوشمزه و سریع انتخابی بسیار مناسب است. این غذا علاوه بر انگلیس، در کشورهای انگلیسی زبان مثل استرالیا، نیوزلند و کانادا و همین طور سرتاسر دنیا هم محبوب و پرطرفدار شده است.

فیش اند چیپس

فیش اند چیپس

 

۹- گرجستان
خاچاپوری | Khachapuri
اگر تا به حال به گرجستان و تفلیس سفر کرده باشید حتما با خاچاپوری آشنا هستید. خاچاپوری غذای ملی گرجستان است و در واقع یک نوع نان و پنیر خوشمزه است که مثل پیتزا تهیه می شود. این غذا در مناطق مختلف به صورت های مختلفی تهیه می شود، اما نوع متداول آن از یک خمیر تهیه می شود که روی آن تکه های پنیر مخصوص ریخته می شود و بعد داخل فر تنوری و برشته می شود. قبل از سرو هم گاهی روی آن تخم مرغ و کره می ریزند و همراه با نوشیدنی های مختلف سرو می کنند. در سفر به تفلیس امتحان کردن این غذای لذیذ و ارزان قیمت را فراموش نکنید.

خاچاپوری

خاچاپوری

 

۱۰- یونان
موساکا | Moussaka

یونان با این که در اروپا قرار گرفته اما به دلیل سلطه طولانی مدت عثمانی ها، شباهت های فرهنگی و غذایی زیادی با منطقه مدیترانه پیدا کرده است. از همین رو سبزیجاتی مثل بادمجان و همین طور دلمه به وفور در غذاهای یونانی مشاهده می شود. یکی از معروف ترین غذاهای این کشور موساکا است که غذای ملی این کشور هم به حساب می آید. موساکا تا حدی شبیه به لازانیا است و از ترکیب لایه لایه مواد مختلف مثل بادمجان یا سیب زمینی، گوشت چرخکرده، سس بشامل و پنیر تهیه می شود. بعد از ترکیب مواد آن را داخل فر قرار می دهند تا کاملا بپزد و لایه رویی آن هم برشته و طلایی بشود. موساکا را می توان به صورت کاملا گیاهی هم درست کرد یا به مواد اولیه ش به سلیقه خود چیزی کم یا اضافه کرد. این غذا طرز تهیه بسیار ساده ای دارد اما در عین حال بسیار خوشمزه و مقوی است.

موساکا

موساکا

برچسب ها: غذا ، کشورهای ، جهان ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار