مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با همکاری سازمان تعاونی روستایی شهرستان و استان یزد تدابیری را برای خرید 10 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در سال 1398 با قیمت تضمینی از قرار کیلویی 17 هزار ریال اتخاذ کردند.
کد خبر: ۷۴۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲ 12 May 2019

تولید برای افزایش محصول گندم با توجه به اهمیت تامین مواد غذایی از جمله سیاست های بسیار مهم کشاورزی است .
در طرح خودکفایی گندم که در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار دارد، با وجود تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، افزایش خرید این محصول راهبردی کاری بسیار ارزشمند و در راستای تقویت اقتصادی منطقه ای و ملی است .
در اجرای این سیاست راهبردی، افزایش تولید در واحد سطح مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی یزد قرار گرفت و با توجه به تبعات ناشی از 2 دهه خشکسالی کاهش سطح زیرکشت با استفاده از روش های نوین آبیاری « قطره ای، بارانی و تیپ» ، افزایش این محصول در دستور کار است .
با استفاده از دانش، فناوری های جدید و استفاده از بذر اصلاح شده و بهره گیری از راهکارهای علمی با وجود کاهش سطح زیرکشت گندم تولید این محصول افزایش یافته است.

** ابرکوه رتبه نخست خرید گندم استان یزد
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه پیش بینی کرد: امسال 10 هزار تن محصول گندم مازاد برمصرف کشاورزان به صورت تضمینی خریداری شود.
مهدی غیب الهی امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همزمان با برداشت گندم، محصول مازاد برمصرف کشاورزان توسط پنج مرکز خرید شرکت های تعاونی روستایی و بخش خصوصی خریداری می شود.
این مسئول کشاورزی منطقه قیمت خرید گندم سال زراعی 98 - 97 را از قرار کیلویی 17 هزار ریال اعلام کرد که این عدد نسبت به پارسال از رشد خوبی برخوردار است.
وی بابیان اینکه پارسال چهار هزار و 160 تن گندم مازاد بر نیاز خریداری شد، خاطرنشان کرد: ابرکوه برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم را در استان کسب کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه تاکید کرد: سه هزار هکتار زمین های این شهرستان به صورت 100 درصد مکانیزه به کشت گندم اختصاص دارد.
این مسئول متوسط عملکرد واحد سطح را چهار تن ذکر کرد و ادامه داد: ابرکوه یکی از مناطق عمده تولید گندم استان است.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی برداشت گندم به زودی آغاز می شود، به کشاورزان توصیه کرد، مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید شرکت تعاونی روستایی تحویل دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد اوائل اردیبهشت ماه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه پیش بینی کرده بود که سال زراعی 98 -97 از 11 هزار هکتار اراضی زیرکشت 40 هزار تن محصول برداشت شود.
به گفته وی هزار و 500 هکتار از این اراضی به روش آبیاری نوین (تیپ یا نواری ) و بقیه قطره ای و بارانی است.
سید جمال سجادی پور با بیان اینکه این میزان تولید بیشتر مربوط به خاتم، ابرکوه و بهاباد است، پیش بینی کرد که 20 هزار تن محصول خریداری شود .

** بهبود مدیریت علمی برداشت محوصل/ اجرای آبیاری نوین
همچنین به گفته مسئول امور آب ‌و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه در 2 دهه گذشته برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آبی ، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد .
احمدرضا زرنگار افزود: این طرح ها که 50 تا 85 درصد آن با مساعدت بلاعوض دولت اجرا شد، برای صرف جویی در آب اجرای طرح های آبیاری نوین در دستور کار است .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.
منابع آبی 15 هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه 140 میلیون مترمکعب است که ظرف 10 ماه از 662 حلقه چاه‌ و 11 رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار