نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو مطرح کرد:
نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در کارگاه تخصصی ايجاد و نگهداری قنات اظهار كرد: یونسکو معتقد است با استفاده از دانش بومی آب می‌توان با چالش های فراروی منابع آب زیرزمینی مقابله کرد.
کد خبر: ۷۳۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 30 April 2019

«سارای لباتو» در اين كارگاه كه با حضور مدیر مرکز بین‌المللی قنات، کارشناسان کشور افغانستان و فعالان حوزه آب در مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یزد برگزار شد، با اشاره به توسعه مدرن و خطراتی که منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: یونسکو معتقد است با استفاده از دانش بومی آب می‌توان با چالش های فراروی منابع آب زیرزمینی مقابله کرد و برگزاری کارگاه‌های این‌چنینی در ترویج دانش بومی بسیار موثر است.

«علی اصغر سمسار یزدی» دبیرکانون تفکر آب دانشگاه یزد نیز در این نشست با ابراز خرسندی از آغاز همکاری ایران و افغانستان در حوزه قنات، عنوان كرد: 37 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد که حجم استحصال آب از این منابع چهار هزار میلیون مترمکعب درسال است.

وي ادامه داد: تاکنون 11 رشته قنات در ایران به ثبت جهانی رسیده است که این تعداد ثبت قنوات، نوید بخش تجارب درخشان ایران در این زمینه است.

سمسار يزدي خاطرنشان كرد: ایران در زمینه سازه‌ای، تجارب بسیار خوبی در حوزه ايجاد، بازسازی، به روز رسانی و حفظ حریم قنوات دارد و در زمینه غیر سازه‌ای نیز توانسته است اطلس قنوات را با پشتوانه 30 ساله تهیه کند.

اين محقق و پژوهشگر يزدي در پایان نيز برگزاری کارگاه تخصصی ايجاد و نگهداری قنات ویژه کارشناسان افغانستان را نقطه شروع همکاری ایران و افغانستان دانست و تداوم این کارگاه‌ها را برای حفظ قنوات افغانستان ضروری عنوان کرد.

گفتنی است، اين كارگاه طي مدت دو روز برگزار شد و طي آن کارشناسان افغانستاني حاضر در كارگاه، از قنوات زارچ، مهریز و قاسم آباد ديدن كردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار